Moeilijke positie
Viaplay Group – eigenaar van onder meer streamingdienst Viaplay – heeft zich in de afgelopen jaren behoorlijk in de nesten gewerkt. Om markten zoals Nederland en Polen te betreden, werd veel te veel betaald voor sportrechten van onder meer Formule 1, voetbal en darts. Dit in combinatie met hoge inflatie, sterk gestegen energiekosten en afnemende verkoop van abonnementen heeft het Zweedse mediabedrijf aan de rand van de afgrond beland. De aandelenkoers is hierdoor sinds de marktintroductie in Nederland – nu bijna twee jaar geleden – met maar liefst 90 procent gedaald.
Afspraken
Nederland was tot voor kort een kernmarkt voor Viaplay Group, maar deze week werd duidelijk dat abonnees na het einde van het Formule 1-seizoen via zoekmachine Google veel zochten naar de manier om het lopende abonnement op te zeggen. Eerder al haakte een deel van de abonnees om meerdere redenen af. Zo waren er klachten over de beeldkwaliteit en haperende verbindingen. Ook kwam Viaplay beloftes niet na, zoals het niet uitzenden van reclame en het gratis aanbieden van minimaal zes Formule 1-races per seizoen. Terwijl een deel van de abonnees klaagde over slechte verbindingen, bleef het Zweedse bedrijf maar vasthouden dat men het meest robuuste netwerk in de markt zou hebben. De schuld voor de slechte verbinding legde Viaplay bij de apparatuur van abonnees en internetverbinding van providers als Ziggo. KPN, Odido en Delta.