Telecom Telenet verhoogt vanaf 14 februari zijn tarieven. De packs Whop en Whoppa worden bijvoorbeeld 1,99 euro per maand duurder. Topman John Porter verklaarde in december dat Telenet de verhoging "meer in lijn met de inflatie-index zou proberen houden" dan de vorige keer. De verhogingen blijken echter vaak een stuk boven de inflatie te zitten.
De vorige prijsverhoging van Telenet, in januari vorig jaar, lokte heel wat ongenoegen uit. De prijzen gingen dan ook ineens erg sterk omhoog, met meer dan 4 procent. Ontevreden klanten begonnen een campagne voor groepsaankopen, maar de storm ging uiteindelijk liggen en Telenet kwam er zonder kleerscheuren vanaf. Porter beloofde wel om over volgende verhogingen beter te communiceren.
In een interview met het Canvas-programma De Afspraak in december kondigde de Australische topman zo'n nieuwe prijsverhoging aan. Hij gaf nog geen details, maar zei dat klanten er volgens hem deze keer minder aanstoot aan zouden nemen. "Dit jaar zijn we voorzichtiger. We proberen de prijsverhogingen meer in de lijn van de inflatie-index te houden", zei hij.
"Nodig om te blijven investeren"
"We nemen het overgrote deel van investeringen in (mobiel) internet en capactiteit voor onze rekening, maar moeten ook een deel doorrekenen aan onze klanten"
Telenet
De populaire packs Whop en Whoppa, bundels met internet, telefonie en televisie, worden respectievelijk 3 en 2,6 procent duurder tot 67,48 en 77,93 euro. Dat is nog een stuk boven de inflatie, die in 2015 gemiddeld 0,56 procent en in december 1,5 procent bedroeg. Apart verkochte producten stijgen met maximaal 1,95 procent per maand.
Bij de vaste telefonieformule FreePhone Europe verhoogt Telenet het piekuurtarief naar België, de VS en Canada van 0,12 euro per minuut naar 0,20 euro. De populaire gsm-abonnementen King en Kong veranderen niet van prijs, maar het dataverbruik buiten de inbegrepen bundel verdubbelt wel van 0,03 euro per megabyte naar 0,06 euro per megabyte.
Telenet acht de prijsverhogingen noodzakelijk om te kunnen blijven investeren. Het internetverbruik verdubbelt elke 18 maanden en het aantal digitale apparaten neemt zienderogen toe. De vraag naar snel internet, meer mobiel internet en meer capaciteit zal dan ook blijven toenemen. "Telenet neemt het overgrote deel van deze investeringen voor eigen rekening, maar dient ook een deel door te rekenen aan zijn klanten", luidt het.
Uitleg aan klanten
Telenet brengt elke klant individueel op de hoogte van de prijsverhoging. De klant krijgt uitleg over de redenen voor de verhoging, en krijgt in detail te zien welke van zijn producten duurder worden.
Concurrent Proximus voerde in januari al een prijsverhoging door. Onder meer enkele packs werden 1 euro per maand duurder