Zo'n 2,5 miljoen Nederlanders maken gebruik van diensten waarmee films en series 'on demand' kunnen worden gekeken.
Dat zijn er een miljoen meer dan een jaar eerder, blijkt uit onderzoek van Ipsos Synovate en brancheorganisatie Stichting Video on Demand.
Om films en series te kijken worden vooral de diensten van tv-aanbieders gebruikt. Ruim twee derde van de kijkers gebruikt on demand-diensten van bedrijven als UPC, Ziggo en KPN.
Online diensten als Ximon en Pathé Thuis moeten het doen met 32 procent van de kijkers.
93 procent kijkt dan ook op hun tv.
Zo'n 20 procent gebruikt computers of tablets.
Slechts 4 procent keek op een smartphone on demand naar films of series.
Skyfall
In het onderzoek is alleen gekeken naar betaalde diensten, uitzending gemist is niet bij de resultaten inbegrepen.
Volgens de stichting is Skyfall dit jaar de populairste film die on demand wordt besteld.
De top vijf wordt afgemaakt door de films: Alles is familie, Alleen maar nette mensen, Verliefd op Ibiza en The Hobbit: An unexpected journey.
Volgende week wordt de introductie van Netflix in Nederland verwacht.
Uit onderzoek bleek al dat 10 procent van de Nederlanders interesse heeft in een abonnement op de dienst.
Dat kabelmaatschappijen de hete adem al voelen van deze VOD diensten mag wel blijken, plots stijgt het aantal HD zenders fenomenaal.