Traditionele televisie verliest terrein bij jongeren, dat bleek onlangs uit de jaarlijkse Digimeter-studie van de Onderzoeksgroep voor Media en ICT (MICT) van de Universiteit Gent.
Maar hoe zit dat nu met radio? Het onderwerp werd vanmorgen aangesneden in het programma “Hautekiet” op Radio 1.
“Ik luister dagelijks naar de radio, en wel met een ouderwets toestel inclusief oeroude boxen”. Dat was het antwoord van student journalistiek Ben Jacobs op de vraag of hij nog naar de radio luistert. Maar traditionele luisteraars zoals hij blijken stilaan een uitstervend ras.
Volgens onderzoeker Sara Logghe (MICT) stemt het jonge volk steeds minder op traditionele wijze af op een radiozender. “Jongeren luisteren vooral naar de radio via hun computer.” Het klassieke toestel verliest terrein, en dat heeft veel te maken met de toenemende populariteit van streaming.
Andere bronnen voor nieuws en muziek
Een van de klassieke troeven van radio zijn de nieuwsbulletins. Anno 2013 blijken ouderen nog steeds trouw te zijn aan hun radionieuws als eerste nieuwsbron. Bij jongeren klinkt echter een ander geluid. Zij zweren radio niet af, maar bij hen staat het gebruik van radio als nieuwsbron op een erg laag pitje. “Ze halen hun informatie over actualiteit vooral op sociaalnetwerksites,” zegt Logghe.
Opvallend genoeg is radio ook niet altijd meer de inspiratiebron bij uitstek voor muziek bij jongeren. Dat beaamt ook luisteraar Bram De Meyer: “Hier staat de radio nooit meer op. Het is dan ook altijd hetzelfde dat aan bod komt. Op muzikaal vlak laat ik mij inspireren door podcasts en Soundcloud.”
Volgens Sara Logghe is het succes van podcasts niet verwonderlijk: “Mensen kiezen vandaag de dag nu eenmaal graag zelf wat ze doen en wanneer ze het doen.” Vooral bij leerlingen en studenten ziet ze een markt voor de podcast: “Zij zitten overdag op school. Eens terug thuis kunnen ze dan gemiste uitzendingen opvragen.”
Kijken naar radio
Ondertussen zien ook de digitale radiokanalen hun publiek sterk aangroeien. Steeds meer mensen “kijken” dus naar de radio via digitale televisie. “Bijna een vijfde van de mensen luistert effectief naar de radio via een tv-toestel,” klinkt het bij Logghe. “En dat is toch wel een onverwacht succes.”
De link tussen radio en nieuwe media blijkt ook alsmaar sterker te worden. Volgens Logghe wordt het gebruik van smartphones steeds vaker gecombineerd met radioconsumptie. “Dat wordt ook gestimuleerd door de radioprogramma’s, door bijvoorbeeld op te roepen om te reageren via Twitter. Het komt met andere woorden vanuit twee richtingen.”
Hoe dan ook is het einde van radio, in welke vorm dan ook, nog niet in zicht. Of zoals een luisteraar van Hautekiet het verwoordde: "Leven zonder tv zou nog gaan, maar leven zonder radio zou een ramp zijn."