VIER heeft in de maand mei een kwart van zijn kijkers verloren tegenover vorig jaar, toen de zender nog VT4 heette.
Het slechte weer van de afgelopen maand zorgde er dus niet voor dat de zender extra kijkers kon lokken in het voorjaar.
VIER komt in mei uit op een marktaandeel van 8.9% vergelijkbaar met het marktaandeel van 2BE, dat wel op een jongere doelgroep mikt dan VIER.
In de maand mei verloren alle grote zenders kijkers, maar voor VIER was dat een kwart van de kijkers in vergelijking met vorig jaar.
Volgens woordvoerder Kristof Demasure heeft het verlies van kijkers te maken met het vroegtijdig overschakelen naar de zomerprogrammering.
De finale van 'De Slimste Gemeente' was al op 16 mei en er liepen ook herhalingen van 'Komen Eten' dat opnieuw meer kijkers haalde.
Nog volgens Demasure lag de terugval in kijkers in de lijn van de verwachtingen.
'Maar de voorbije maanden hebben we vooral geprobeerd om de fundamenten goed te zetten', zegt hij in De Morgen.
'Ook de concurrentie van de andere grote zenders was hevig.
' VIER belooft een sterk najaar, hiermee hoopt het echt het verschil te kunnen maken.