De Belgische tv-aanbieder Belgacom stopt met de doorgifte van haar 3D demokanaal, en is daarmee de zoveelste die de stekker uit het gehypte 3D trekt.
Elektronicafabrikanten hebben de afgelopen twee jaar geprobeerd om 3D naar de huiskamer van de consument te brengen.
Naar nu blijkt, lijkt deze poging vooralsnog mislukt te zijn.
Als de consument al interesse had in 3D, werdt deze interesse voor huiskamergebruik door het noodzakelijke gebruik van de 3D bril weggenomen.
Al eerder kwamen enkele tv fabrikanten tot deze conclusie.
De mogelijkheid om 3D te bekijken, blijft in de duurdere televisietoestellen wel aanwezig, maar er wordt geen actieve marketing meer rond gevoerd. Met de komst van Ultra HD Tv's zijn de technische mogelijkheden om brilloos 3D aan te bieden, veel hoger.
Wellicht dat dit een nieuw moment voor marktpartijen is om 3D opnieuw in de huiskamer te presenteren.
Uitbreiding zenderaanbod belangrijker
Belgacom zegt dat men het 3D demokanaal stopzet om het zenderaanbod verder te optimaliseren.
De bandbreedte van het 3D demokanaal wordt dan ook gebruik om het zenderaanbod uit te breiden.
Welke nieuwe zenders Belgacom gaat toevoegen, maakte het niet bekend.
Wel laat de aanbieder weten dat de nieuwe zenders nauwer aansluiten bij de wens van haar abonnees.
Het verdwijnen van het 3D demokanaal, waarop hoofdzakelijk fragmenten uit films en concerten te zien waren, betekent niet het einde van 3D bij Belgacom.
Via het video on demand platform blijven tegen betaling 3D films digitaal te huur.