gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Latest oscam all images 11770 (update) 27-04-2024
Vu+cobraliberosat Team Image 9.0 (update) 26-04-2024
Vu+Openvix-6.5.003 (update) 24-04-2024
Vu+Open Black Hole 5.4.003 (update) 22-04-2024
Dreambox Open HDF image v7.3 (72)- (update DM 820-900-920) 22-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72162 Posts in 11151 Topics by 6364 Members - Latest Member: keivnpo2001 April 27, 2024, 04:34:42 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Luxsat Online  |  Online Sat & Newsflash  |  VRT overspoelt kijker met reclame
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: VRT overspoelt kijker met reclame  (Read 825 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline mebo870Topic starter

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8364
  • Country: be
    • Listen Hitradio
VRT overspoelt kijker met reclame
« on: May 14, 2013, 11:07:58 AM »
De VRT is een te duchten concurrent voor de commerciële zenders op de advertentiemarkt. De openbare zender laat op een doorsnee tv-avond maar liefst 40 reclameboodschappen los op de kijker. JBC, Milka, Cécémel, Randstad, Liefmans… ze passeerden vrijdagavond allemaal op Eén. ‘De schemerzone tussen openbaar en commercieel wordt wel heel erg donker’, zegt Bart Tommelein (Open VLD) in Het Nieuwsblad.

Afgelopen vrijdag op Eén. Als trouwe kijker stem je af op Blokken met Ben Crabbé. Maar vóór het programma begint, krijg je een reeks ‘boodschappen van sponsors’. Lees: korte reclamespots van enkele seconden. Zijn te zien: JBC, Libelle, Devos-Lemmens.

Na Blokken komt de volgende lading spots. Deze keer krijgt de kijker Telenet, Electrabel, Bosch en Milka voorgeschoteld. Vooraleer ruim twee uur later A Touch of Frost begint, heeft Eén precies 40 reclameboodschappen op de kijker losgelaten.

Dat is wel erg veel voor een openbare omroep, vindt ook Bart Tommelein, lid van de mediacommissie in het Vlaams parlement. ‘Het loopt stilaan de spuigaten uit met die sponsorboodschappen. De VRT gedraagt zich steeds meer als een commerciële omroep, en dat is onrustwekkend.’

Nochtans staat zwart op wit in het mediadecreet waaraan de VRT gebonden is: ‘Het is de televisieomroeporganisatie van de Vlaamse Gemeenschap verboden reclame te brengen’.

‘In de beste der werelden is die ook helemaal reclamevrij’, zegt Philippe De Coene (SP.A), voorzitter van de mediacommissie. ‘Maar in de beheersovereenkomst tussen de Vlaamse overheid en de VRT staat dat de VRT een deel van haar inkomsten zelf moet verzamelen. Dus doet de openbare omroep een beroep op adverteerders en is er reclame.’

De commerciële omroepen VTM, 2BE, Vier en Vijf onthouden zich voorlopig van commentaar. ‘Maar wees gerust: zij zouden het liever anders zien’, zegt mediaprofessor De Bens. ‘Geen reclame meer op de VRT en een groter deel van de advertentiemarkt voor hen.’

Maar dat laat het huidige ­financieringsmodel niet toe, dus zal de VRT ook de komende drie jaar nog volop reclameboodschappen op de kijker loslaten. Zolang dat maar niet meer dan 68,4 miljoen per jaar opbrengt. ‘Dat is het absolute plafond’, zegt Vlaams minister van Media Ingrid Lieten (SP.A). ‘Op het aantal boodschappen dat wordt uitgezonden, staat geen limiet. Hoeveel het er zijn, welke vorm ze aannemen en wat de inhoud is: daar heeft de overheid zich niet in te mengen.’

De VRT zelf verwijst naar de beheersovereenkomst. ‘Twee derde overheidsfinanciering, een derde eigen financiering. Je kan daar voor of tegen zijn, maar zo is het nu eenmaal geregeld’, zegt communicatiemanager Stijn Ombelets.
The key to happiness
Stay away from idiots

LuxSat Satellite  |  Luxsat Online  |  Online Sat & Newsflash  |  VRT overspoelt kijker met reclame
 

gfxgfx
gfx gfx