Telenet stelt voor 'gesegmenteerde en gerichte advertenties' op digitale tv te gaan bieden, op basis van het profiel van zijn klanten. Het voorstel is een antwoord op kritiek van televisiezenders, die hun inkomsten zien dalen door gebruik van de personal video recorder.
In Vlaanderen wordt druk overleg gevoerd tussen Vlaamse omroepen en aanbieders van digitale televisie. De kritiek van de zenders is dat ze advertentie-inkomsten mislopen omdat gebruikers met hun personal video recorder van de settopbox via de epg en 'uitgesteld kijken' reclames skippen. Telenet stelt nu voor om kijkers via zijn tv-aanbod gepersonaliseerde reclame voor te schotelen.
"Wij kunnen zien wie de klant is en welke programma's hij bekijkt. Op die manier weten we welke reclame relevant is voor die klant", zegt Vincent Bruyneel, hoofd strategie bij Telenet. Hij benadrukt dat privacyregels hierbij gerespecteerd moeten worden. Volgens Telenet is de kijker de traditionele reclame beu en zijn gerichte advertenties een oplossing voor de zenders. De provider stelt dat slechts 5 procent van het totale kijkgedrag 'uitgesteld kijken' betreft en dat gebruikers twintig jaar geleden al advertenties konden negeren dankzij de videorecorder.
Telenet ziet niets in het verplicht gebruik van decoders die niet de mogelijkheid hebben om reclame door te spoelen. "We verwachten dat die consument dan op zoek zal gaan naar alternatieven, zoals internationale platformen, waar veel minder Vlaamse content is", aldus Bruyneel.
Een meerderheid in het Vlaamse parlement diende vorige week een wetsvoorstel in die aanbieders van digitale televisie verplicht om toestemming aan omroepen te vragen om functionaliteit aan lineaire tv-uitzendingen toe te voegen. De aanbieders zouden daarmee toestemming aan de zenders moeten vragen om opnamefunctionaliteit met de pvr te mogen leveren.