UPC kondigde aan vanaf 3 april digitale televisie in ongecodeerde vorm aan te bieden. Dit geeft de gebruiker veel vrijheid om digitale televisie te kijken. Voor bepaalde interactieve diensten blijft de kijker afhankelijk van de UPC producten zoals de HD-Mediabox of het Horizon product.
Er bestaat een alternatief om interactiviteit direct op het televisietoestel te krijgen: HbbTV.
UPC, maar ook Ziggo, houden deze innovatie voor hun gebruikers tegen, om de eigen producten te beschermen.
Nu UPC hun kanalen ongecodeerd gaat aanbieden, zal het nog moeilijker worden voor HbbTV om een voet aan de grond te krijgen bij UPC.
Frank Visser, projectleider HbbTV Forum Nederland:
“Het niet meedoen van Ziggo en UPC zorgt er voor dat het verkrijgen van een goede dekking een probleem is. Eigenlijk is vrijwel alles klaar om HbbTV in Nederland te lanceren, maar als er een klein deel ontbreekt, krijg je kip-ei relaties die er toe leiden dat het nog niet van de grond komt.”
HbbTV (Hybrid Broadcast Broadband TV) is een nieuwe vorm van “super-teletekst” waarmee omroepen hun diensten kunnen innoveren door interactiviteit aan het televisiekanaal te koppelen. Een HbbTV-toestel dat verbonden is met het Internet kan extra informatie weergeven van de omroep, bijvoorbeeld programma-gerelateerde apps, achtergrondinformatie en video. Andere mogelijkheden zijn “nu en straks” informatie, via HbbTV zappen naar andere relevante programma’s, en interactieve applicaties zoals “uitgesteld kijken”. HbbTV-diensten zijn te activeren met de rode knop op de afstandsbediening van televisietoestellen die de HbbTV-standaard ondersteunen. De 1.5-versie van de internationale HbbTV-standaard ondersteunt “adaptive streaming” van video, een moderne manier om video naar apparaten te versturen die ervoor zorgt dat de kijker altijd van de best mogelijke beeldkwaliteit kan genieten.
Tegenover de distributeurs van de content, zoals UPC, staan de omroepen die de content graag via deze toegankelijke manier aan hun gebruikers willen aanbieden.
Egon Verharen, Manager R&D NPO:
“NPO ziet HbbTV als DE uniforme manier om op connected TV’s het publiek te gidsen door haar aanbod, het aanbod te duiden door middel van extra kanaal- en programma-informatie en de betrokkenheid te vergroten met interactieve mogelijkheden en extra toegangsdiensten.”
Edwin Valent, Creatief Directeur SBS Broadcasting:
“De HbbTV standaard past perfect in de filosofie van onze Full Media Format strategy; zorgen dat onze content aangeboden wordt en interactie plaatsvindt waar, wanneer en op welk device onze gebruiker dat wenst.”
Arno Otto, Managing Director Digital Media RTL Nederland:
“RTL Nederland streeft naar een open distributie van content: daar aanwezig zijn waar de consument zich bevindt. De HbbTV standaard voor smart TV stimuleert die ontwikkeling. Het draagt bij aan het sneller en breder kunnen verspreiden van onze content over meerdere devices.”
Het HbbTV Forum Nederland bestaat nu één jaar, maar zonder de participatie van grote bedrijven als UPC en Ziggo worden investeringen moeilijker.