Rupert Murdoch koopt uitzendrechten Eredivisie
De uitzendrechten van het Nederlandse Eredivisie voetbal zijn voor een periode van twaalf jaar verkocht aan het Amerikaanse tv-netwerk FOX International Channels, dat eigendom van de Australische mediamiljonair Rupert Murdoch is. Deze koopt tevens een meerderheidsbelang via het bedrijf Eredivisie Media & Marketing CV van 51 procent in het betaalkanaal Eredivisie Live. De overige 49 procent blijft in handen van de voetbalclubs verenigd in de Eredivisie CV.
Volgens De Telegraaf is de afgelopen tijd in het diepste geheim in Londen over deze transactie gepraat. Hierin worden de uitzendrechten in de periode 2013-2025 aan FOX verkocht. De voetbalclubs krijgen hiervoor in het eerste jaar 60 miljoen euro. Dat loopt later in het contract tot 100 miljoen euro per jaar op. Omdat FOX ook de huidige schuld van 60 miljoen euro van het betaalkanaal Eredivisie Live overneemt komt de totale waarde van de nieuwe overeenkomst naar schatting op één miljard euro uit.
Eredivisie Live blijft ook na 2013 onder dezelfde naam in Nederland uitzenden. Verwacht wordt dat later Murdoch de merknaam Sky in Nederland wil introduceren. In alle Europese landen waar Murdoch over de uitzendrechten van de hoogste voetbalcompetitie bezit wordt dit onder de merknaam Sky op de markt gebracht. In deze landen heeft Rupert Murdoch ook een eigen tv-aanbieder die via de satelliet uitzendt. In Nederland biedt CanalDigitaal satelliettelevisie aan. Deze tv-aanbieder is eigendom van het Luxemburgse M7 Group S.A. Analisten verwachten dat Rupert Murdoch op termijn zich meer op de Nederlandse tv-markt wil profileren. Of hij hierbij ook interesse in een eigen tv-aanbieder heeft blijft koffiedik kijken.
Over de uitzendrechten van de samenvattingen van de Eredivisie moet in de komende maanden nog onderhandeld worden. Tot en met het einde van het voetbalseizoen 2012-2013 zijn deze samenvattingen nog bij NOS Studio Sport te zien. Of dat ook daarna het geval is onzeker. NOS-directeur Jan de Jong verwacht dat de prijs door de huidige ontwikkelingen wordt opgedreven.
In een reactie zegt Eredivisie Media & Marketing CV (EMM) dat het koppelen aan de internationale kennis, ervaring en het netwerk van FOX International Channels (FIC) op het gebied van sportzenders voor de Nederlandse voetbalfans een nog betere beleving gaat bieden. EMM is het mediabedrijf dat in 2008 werd opgericht door de Eredivisie clubs en Endemol. Binnen de onderneming worden de collectieve media- en sponsorrechten geëxploiteerd namens, en ten behoeve van, de 18 Eredivisie Clubs. EMM is vooral bekend vanwege de exploitatie van TV zender Eredivisie Live. Fox International Channels is in Nederland actief met de TV zender National Geographic Channel en de digitale zenders 24Kitchen, Nat Geo Wild en FOXlife.
Alex Tielbeke, directeur Eredivisie Media & Marketing: "FOX International Channels maakt deel uit van een internationaal gezelschap van bewezen, geslaagde sportzenders in ondermeer Noord en Zuid-Amerika, Azie en nu ook in Europa. Met de inzet van die kennis, expertise en het bijbehorende netwerk zetten we een belangrijke volgende stap in het succes en de groei van Eredivisie Live.” Frank Rutten, directeur Eredivisie Media & Marketing vult aan: "Voor de Nederlandse clubs en fans is het goed nieuws dat we een dergelijke sterke partner kunnen verwelkomen. Uit het feit dat FOX International Channels gaat deelnemen in Eredivisie Media & Marketing spreekt een groot vertrouwen in de organisatie en waardering voor wat tot nu toe is bereikt. Samen bouwen we de komende jaren verder aan een succesvol en innovatief Eredivisie Live, een stevig fundament voor het totale voetbal en een verbeterde beleving voor de fans.”
Raymond van der Vliet, Algemeen Directeur FOX International Channels: "We zijn zeer verheugd samen met EMM en de 18 Eredivisie clubs het sterkste voetbalkanaal van Nederland verder te ontwikkelen. Dat we het genre sport aan onze portfolio van bestaande merken in Nederland kunnen toevoegen is een eer en voorrecht. We rekenen erop dat wij met onze lokale en internationale ervaring en succes met betrekking tot de exploitatie van diverse kanalen, samen met EMM in staat zijn de Nederlandse voetbalfans optimaal en met hoge kwaliteit te bedienen.”
De samenwerking vindt plaats onder voorbehoud van goedkeuring door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA).