gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Latest oscam all images 11770 (update) 27-04-2024
Vu+cobraliberosat Team Image 9.0 (update) 26-04-2024
Vu+Openvix-6.5.003 (update) 24-04-2024
Vu+Open Black Hole 5.4.003 (update) 22-04-2024
Dreambox Open HDF image v7.3 (72)- (update DM 820-900-920) 22-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72163 Posts in 11151 Topics by 6364 Members - Latest Member: keivnpo2001 April 27, 2024, 05:24:29 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Luxsat Online  |  Online Sat & Newsflash  |  8PSK test op komst
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: 8PSK test op komst  (Read 9873 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Online mebo870Topic starter

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8364
  • Country: be
    • Listen Hitradio
8PSK test op komst
« on: October 22, 2011, 05:05:37 PM »
Op 20 oktober was er de frequentiewijziging van Nederland 3 HD, en dat is alvast een stille voorloper van een test die zal doorgaan in opdracht van het moederbedrijf  M7 Group S.A
Men gaat binnenkort (vermoedelijk) op die transponder van de Astra 23.5 testen uitvoeren met de uitzendnorm 8PSK (Eight Phase Shift Keying)
8PSK  is een modulatiemethode om digitale signalen te kunnen versturen, bij 8PSK wordt informatie verstuurd door de fase van de draaggolf aan te passen. Bij 8PSK worden 8 verschillende fasedraaiingen gehanteerd. Ieder symbool vertegenwoordigt dan ook 3 bits.
De fasedraaiingen zijn bijvoorbeeld: 0, 45, 90, 135, 180, 225, 270 en 315 graden.
Kort gezegd via deze methode kan men nog meer bandbreedte gaan besparen op een transponder, met hetzelfde resultaat als nu al gehaald word met QPSK, 8PSK wordt al door tal van providers gebruikt.
Het grote voordeel van het gebruik van 8PSK is dat er efficiënter met de beschikbare bandbreedte op een transponder wordt omgegaan, er gaan namelijk meer zenders op één transponder passen.
Het nadeel is echter dat de ontvangst er onder lijd, en dat de schotelantenne uiterst nauwkeurig moet zijn uitgericht.
De bedoeling van deze test is om na te gaan of de ontvangst in alle omstandigheden goed blijft op de kleine schotels van canaal digitaal /tv Vlaanderen en vooral op de Multytenne, de 45 cm kleine Triplesat.
Er is enige vrees dat deze schotels het niet gaan redden bij hevige regen, daar de regen reserve wel bijzonder klein word voor dit soort schotels
Vooral daar de Multytenne gemaakt is voor het gebied van 8 graden Oost, terwijl wij ons op 4 a 5 graden Oost bevinden, er treedt dus al een zeker verlies van ontvangst op.
Men kan op dit moment al controleren of de schotelinstallatie goed is uitgericht voor ontvangst van 8PSK. De HD-zender Eurosport HD op de ASTRA3-satelliet zendt uit in dit systeem.
Wie deze probleemloos kan ontvangen, zal dat ook kunnen met de toekomstige 8PSK transponders van de M7 Group.



The key to happiness
Stay away from idiots

Offline wvv

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2276
  • Country: nl
Re: 8PSK test op komst
« Reply #1 on: October 22, 2011, 06:29:37 PM »
Vanaf 7 november is het publieke HD-kanaal Nederland 3 HD alleen nog maar via een nieuwe uitzendfrequentie op de ASTRA3-satelliet bij CanalDigitaal te bekijken. Dat heeft eigenaar M7 Group S.A bekend gemaakt.
De frequentiewijziging wordt overigens al eerder ingezet. Vanaf komende dinsdag – 18 oktober – is Nederland 3 HD al op de nieuwe frequentie op de ASTRA3-satelliet te bekijken. Omdat het HD-kanaal op dezelfde satelliet en met dezelfde codering blijf uitzenden hoeft de CanalDigitaal-abonnee geen nieuwe hardware aan te schaffen of technische aanpassingen aan de schotelantenne uit te voeren. De nieuwe uitzendfrequentie van Nederland 3 HD wordt vanaf 18 oktober 12.187 GHz H – 27500 – 5/6 – DVB-S2 – QPSK. <uitroep>

 :P
1.Dreambox 800 HD se
2.Zgemma-Star H1 Sat en Cabel
 




>19,2°>23,5°>28,2°>13°Hotbird.

skippy2646

  • Guest
Re: 8PSK test op komst
« Reply #2 on: October 22, 2011, 06:30:14 PM »
Eurosport HD
ontvangst op dit moment met multytenne
perfect er is nu snooker op
 :merci:

Offline wvv

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2276
  • Country: nl
Re: 8PSK test op komst
« Reply #3 on: October 22, 2011, 08:57:29 PM »
Proef op de som:

Zojuist getest,wat me opvalt het geluid is nu ook vele malen beter op ned 3 AC3.

3 HD wordt vanaf 18 oktober 12.187 GHz H – 27500 – 5/6 – DVB-S2 – QPSK.

 :-x

1.Dreambox 800 HD se
2.Zgemma-Star H1 Sat en Cabel
 




>19,2°>23,5°>28,2°>13°Hotbird.

Offline frododehobbit

  • Super Member
  • ***
  • Posts: 86
Re: 8PSK test op komst
« Reply #4 on: October 23, 2011, 10:58:39 AM »
Dat beloofd. :-o Bij regen ben ik de Eurosport hd zender nogal rap kwijt .(multytenne twin). Ik denk niet dat hij nog beter af te regelen is. Bij hevige regen nog steeds beeld op de Engelse en de andere hd zenders . Heb hier nog een tvvlaanderen  doos staan waar ik enkel de ontvanger van gebruik. Als ik die schotel gebruik zou de uitval dan minder zijn. Ik wil wel de Engelse niet kwijt. Dat worden dan 2 schotels aan de muur.

Online mebo870Topic starter

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8364
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: 8PSK test op komst
« Reply #5 on: October 23, 2011, 12:07:38 PM »
je moet om de Multytenne optimaal te gebruiken hem lichtjes schuin zetten, omdat de Multytenne is ontworpen voor het gebied met een Longitude van 8,0 graden.
Wil je hier ook optimale ontvangst, zodat de Hotbird en de Astra 2 * perfecte ontvangst geven, dan zou je de paal 3 a 4 graden  naar het oosten moeten laten hellen.

*Hotbird en de Astra 28.2 zitten op de buitenste lnb's, de hoogte van deze lnb's klopt hier niet meer ten opzichte van de Clark-Belt.
The key to happiness
Stay away from idiots

Online LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21498
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: 8PSK test op komst
« Reply #6 on: October 23, 2011, 12:36:04 PM »
Hier is die een beetje anders ingesteld , de Astra 23.5 staat voor 100% afgesteld en dan heb je op Astra 19.2 iets minder dan normaal maar bij die 19.2 hebt U daar geen problemen mee.
 :-x
  Groetjes van Jef

Offline frododehobbit

  • Super Member
  • ***
  • Posts: 86
Re: 8PSK test op komst
« Reply #7 on: October 23, 2011, 06:41:51 PM »
Zoals ik zei ,ik heb geen probleem met de ontvangst van astra 2. Ik heb de schotel afgeregeld op asrta 2 omdat ik indertijd nog geen tvvlaanderen had. Ik heb die ook lichtjes gekanteld omdat ik uitval had bij regen op de Engelse.Ik heb wel de triplesat ,dat is de versie zonder hotbird. Ik zit nu met 100 % signaal en kwaliteit tussen de 65 en 80 % op M7 sat 801 ontvanger en op mijn technomate 6900 super dezelfde waarden. Ik heb dus enkel uitval bij regen op de zenders die 8PSK  gebruiken. En omdat hier staat dat ze aan het testen zijn maak ik me wat zorgen voor de ontvangst in de toekomst. Ik weet niet of history hd ook in 8PSK uitzend maar die ben ik ook rap kwijt bij regen. En die geeft 100% en 72 % aan.

Online LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21498
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: 8PSK test op komst
« Reply #8 on: October 23, 2011, 07:13:25 PM »
Zelf vind ik dat zei er zoveel klachten en problemen zouden moeten mee hebben dat zij afstappen van het idee en de testen ,uiteindelijk zijn zijzelf het die veel van die schotels aan de man hebben gebracht.
Of gaan zij dan ook iedereen een andere schotel geven bij problemen  :-?

  Groetjes van Jef

skippy2646

  • Guest
Re: 8PSK test op komst
« Reply #9 on: October 23, 2011, 07:20:48 PM »
De waarde die je ziet dus  de snr en de agc vind ik niet echt belangrijk
Mijn ber staat overal op 0
Dat is namelijk tuner gebonden
De ene geeft meer aan dan de andere
Mijn snr komt nooit boven de 75 en de agc nooit boven de 50
Multytenne  ongeveer 3 jaar geleden geplaats  nooit niks meer aan veranderd
De enigste zenders waar ik slechte ontvangst op heb is de hotbird en zijn alleen arabische zender
Die vind ik niet belangrijk versta ze toch niet

Offline frododehobbit

  • Super Member
  • ***
  • Posts: 86
Re: 8PSK test op komst
« Reply #10 on: October 23, 2011, 09:15:00 PM »
@skippy2646
Heb jij dan geen uitval bij regen op eurosport hd?

skippy2646

  • Guest
Re: 8PSK test op komst
« Reply #11 on: October 23, 2011, 09:48:44 PM »
Normale regen neee
maar zelden als het echt stormd
 ja dan wel
Mijn tuner is de VU+

Online mebo870Topic starter

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8364
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: 8PSK test op komst
« Reply #12 on: October 23, 2011, 10:46:38 PM »
Als je bij iet of wat regen, al uitval krijgt staat het zaakje toch niet helemaal goed.
Die Multytenne is een zeer goede schotel mits hij goed staat afgesteld.
Maar dit type wijkt wel af van een gewone schotel, de lnb's zitten namelijk voor gemonteerd in de kop van de schotel.
Men gaat er hier nogal gemakkelijk van uit, zet de mast loodrecht, schoteltje erop, uitrichten naar astra 19.2 en alles werkt.
Dat is niet helemaal waar, die dingen zijn niet gemaakt voor ons land maar voor Duitsland waar het het wel voor 100 % klopt.
Als we die hier gebruiken kloppen de verhoudingen niet meer, de hoogte van de satellieten is hier anders dan in Duitsland.
Het is niet veel, maar we richten wel uit op een satelliet die zich 35786 km van ons bevind.
Op die manier verspillen we wel wat Db's voor de buitenste lnb, en of je de schotel nu hebt uitgericht op de astra 28.2 of de astra 19.2, dat is eender je krijgt altijd een foutieve opstelling van de lnb's als je hem echt loodrecht monteert.
De kop moet lichtjes gekanteld worden, zodat de clark belt weer wordt gevolgd.
bijgaande foto toont duidelijk de hoogte verschillen tussen de lnb's in de behuizing van de Multytenne


The key to happiness
Stay away from idiots

skippy2646

  • Guest
Re: 8PSK test op komst
« Reply #13 on: October 24, 2011, 02:06:07 PM »
Toch nog een vraag aan Mebo 870
Hoe krijg jij het voor elkaar om de lnb te kantelen op een multytenne
Alles zit op een vaste plaats gaatjes zijn voorgeboord
Met geweld kan natuurlijk alles ,maar dat zal niet de bedoeling zijn
Nu heb ik gewoon goed beeld ,maar de stelling die je gebruikt
Quote
De kop moet lichtjes gekanteld worden, zodat de clark belt weer wordt gevolgd.

Offline Cobus R

  • Global Moderator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 5738
  • Country: nl
    • Luxsat
Re: 8PSK test op komst
« Reply #14 on: October 24, 2011, 08:02:32 PM »
door hem aan de muur iets te verdraaien
Groeten Cobus R

KLIK HIER


Vu+ Uno 4K SE DVB C (FBC) (8 tuners in 1)
MaXytec Multibox (Fallback tuner)
Mutant HD-60 (Fallback tuner)
Mutant HD-66SE DVB-C FBC (3 tuners in 1)

LuxSat Satellite  |  Luxsat Online  |  Online Sat & Newsflash  |  8PSK test op komst
 

gfxgfx
gfx gfx