gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Dreambox Open HDF image v7.3 (76)- (update DM 820-900-920) 29-04-2024
Latest oscam all images 11774 (update) 29-04-2024
Vu+ Nonsolosat-32-py3 (update) 28-04-2024    Dreambox Pur E2 7.4 (update) 28-04-2024
FileZilla Client  3.67.0 Windows (64bit x86) (32bit x86)  (update) 28-04-2024
Vu+Pur E2 7.4 (update) 27-04-2024
Vu+cobraliberosat Team Image 9.0 (update) 26-04-2024
Vu+Openvix-6.5.003 (update) 24-04-2024    Vu+Open Black Hole 5.4.003 (update) 22-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72173 Posts in 11151 Topics by 6367 Members - Latest Member: gringo20 April 30, 2024, 04:46:09 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Draaibaar houden of T90
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Draaibaar houden of T90  (Read 1861 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Prometheus

  • Guest
Draaibaar houden of T90
« on: March 22, 2010, 07:49:13 AM »
Op dit moment ben ik in het bezit van een DM7025 waaraan een 110cm Triax schotel hangt, aan een Moteck SG2100.

In m'n DB heb ik een kanalenlijst met daarin satellieten van 45oost tot 45west en het meeste in het midden kan ik wel redelijk ontvangen. Schotel staat op het dak op een tegelvoet (zo'n grote) met daarop 8 tegels. Schotel is uitgericht op Sirius 4.8 oost en daarop had ik toen een behoorlijk signaal. (Ik meen rond de 80%).

Na een behoorlijke storm een tijdje terug is er iets gedraaid waardoor ik slecht signaal had. Ik ben het dak op gegaan, schotel opnieuw uitgericht en stond weer goed. Alles zit vaster dan vast.

Het probleem dat ik met deze opstelling (al vanaf het begin, de eerste keer uitrichten dus) heb, is dat als ik een satelliet kies die ergens in het westen zit, dat ik ALTIJD in het menu van de Dreambox de motor nog een paar stappen naar links of rechts moet zetten. (Met de gele knop, ik weet ff niet of dat naar Oost of West is.) Kies ik een satelliet die in het oosten zit, 19.2E, 23.5E, 28.2E, dan gaat het in 1 keer goed en heb ik een prima signaal.

Aangezien ik met bovenstaand probleem zit en ik niet weet hoe ik dat kan verhelpen (iemand een tip?) EN ik eigenlijk die zaptijd een beetje zat word, ben ik aan het denken aan een T90.

De satellieten die ik zou willen ontvangen: 0.8W, 9E, 13E, 19.2E, 23.5E, 28.2E en eventueel nog andere. (Misschien 16E maar weet ik nog niet zeker.)

Omdat ik sowieso al 6 satellietposities wil, is een T55 geen optie. De tweede reden dat ik een T90 wil in plaats van draaibaar, is dat in de slaapkamer binnenkort ook een ontvanger komt te staan. In m'n computer heb ik een Technisat satellietkaart (model is me even ontschoten) en daar wil ik ook wat mee gaan doen. (Misschien feeds icm de draaibare opstelling.)

Waar ik benieuwd naar ben is waar jullie voor zouden kiezen. Draaibare opstelling zo laten of voor de T90 gaan met minimaal 6 LNB's en misschien later nog meer. In het geval van de T90 wil ik zes quad LNB's plaatsen in combinatie met vier DiSEqC switches. (Wie weet, in de toekomst nog meer ontvangers.)

Wat raden jullie aan? (En: heeft iemand een oplossing voor m'n probleem met de draaibare opstelling?

Alvast bedankt!

Offline dwaas

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 4784
  • Country: nl
Re: Draaibaar houden of T90
« Reply #1 on: March 22, 2010, 08:39:01 AM »
wat de rotor betreft heb je het geheel uitgericht op sirius en dat is prima maar heb je de rotor op 0 laten staan dan zit daar het probleempje dat hij de positie voorbij gaat draaien of net iets te vroeg stopt

dus als je dit verschil gaat opheffen moet je dit doen door de rotor compleet met schotel iets te verdraaien op de buis van je tegelvoet  :-x

als je meerdere ontvangers gaat aansluiten is een draaibaar systeem niet erg handig en is een T90 natuurlijk een hele mooie keuze die je wat dat betreft veel vrijheid gaat opleveren, zelf werk ik graag met de triax met multifeedhouder met quad lnb's alleen heeft deze de beperking tot maximaal 4 satellietposities

Prometheus

  • Guest
Re: Draaibaar houden of T90
« Reply #2 on: March 22, 2010, 09:40:52 AM »
wat de rotor betreft heb je het geheel uitgericht op sirius en dat is prima maar heb je de rotor op 0 laten staan dan zit daar het probleempje dat hij de positie voorbij gaat draaien of net iets te vroeg stopt

dus als je dit verschil gaat opheffen moet je dit doen door de rotor compleet met schotel iets te verdraaien op de buis van je tegelvoet  :-x

als je meerdere ontvangers gaat aansluiten is een draaibaar systeem niet erg handig en is een T90 natuurlijk een hele mooie keuze die je wat dat betreft veel vrijheid gaat opleveren, zelf werk ik graag met de triax met multifeedhouder met quad lnb's alleen heeft deze de beperking tot maximaal 4 satellietposities

Hoi Dwaas,

Dank je wel voor je antwoord. Naar een Triax met multifeedhouder (of soortgelijke opstelling) heb ik ook zitten kijken. Maar, zoals je zelf al aangeeft, dan loop je tegen een beperking aan vwb. het aantal satellietposities. Vandaar mijn idee voor de T90.

Bij het uitrichten heb ik de tegelvoet waterpas gezet. De motor eraan bevestigd, niet te vast gedraaid. (Motor stond toen op 0-positie.) Vervolgens de schotel er aan gehangen, in lijn met de 0-positie van de motor. Vervolgens de motor met schotel en al uitgericht op de Sirius en alles vastgedraaid.

Dat is toch de juiste volgorde?

En daarbij, waarom zijn dan wel alle satellieten op oost goed te ontvangen en niet op west?...

Offline dwaas

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 4784
  • Country: nl
Re: Draaibaar houden of T90
« Reply #3 on: March 22, 2010, 12:20:51 PM »
probleem waar je mee zit is dat sirius niet op 0 zit maar op 4,8 dus je zit met dat verschil waardoor je de satellieten niet kan ontvangen en daardoor gaat de schotel ook te snel duiken of natuurlijk andersom waardoor je onder/boven de baan van de satellieten heen gaat draaien

dat je op oost wel signaal hebt is dus goed mogelijk maar ik verwacht dat het signaal wat sterkte betreft daar ook omhoog zal gaan als de schotel/rotor goed is uitgericht  :-x

wat de wavefontier/wavefield betreft,

kijk je vaak naar de satellieten die je verder wil gaan ontvangen is iets wat je je af moet vragen daar de G4 toch nagenoeg de meest bekeken posities zijn voor ons

tevens moet je bij de t90 er rekening mee houden dat je beperkt ben in de keuze van lnb's en je door ruimtegebrek niet alle posities die erg dicht op elkaar zitten zal kunnen gaan ontvangen (alps zijn voor deze schotel prima)
19,2 en 23,5 gaat net maar 13 - 16 - 19,2 zal niet makkelijk worden daar de lnb's elkaar in de weg gaan zitten (vooral de ronde houders)

Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: Draaibaar houden of T90
« Reply #4 on: March 22, 2010, 12:23:34 PM »
Hallo Prometheus,

Eerst zou ik de draaibare schotel opnieuw goed uitrichten zoals Dwaas zegt.
Je kan dan, tussen de LNB en de motor, een DiSEqC-switch plaatsen en hier sluit je dan de voornaamste satellietschotel(s) op aan. Wat voor schotel(s) je hier op aansluit kan je zelf bepalen. Je kan ook één schotel nemen voor de 3 Astra´s, met op de LNB-arm ´n houder voor 3 LNB´s.
Ik zelf heb op de switch volgende schotels aangesloten:
-- Astra 1 150 cm.,
-- Hotbird 120 cm.,
-- Türksat 90 cm.,
-- de draaibare schotel 120 cm.
Nog even verduidelijken, alle LNB´s, dus ook van de draaibare schotel, gaan eerst naar de DiSEqC-switch. De uitgang van deze switch gaat naar de aansluiting LNB op de motor en de uitgang hiervan natuurlijk naar je ontvanger.
Voordeel is, je bent vrij om te ontvangen wat je wilt en op je belangrijkste posities, hoef je dan niet te wachten tot de motor gedraaid is. Mocht de motor, door zware wind, nog eens ontregeld zijn, heb je in ieder geval nog beeld met je andere schotel(s).
Wel voor die posities, waar de schotel dus niet meer hoeft te draaien, in het menu motor op uit of off zetten. Verder de zelfde DiSEqC instellingen voor switch en ontvanger.
Waarom ik Astra 3 niet heb in plaats van bijv. de Hotbird, komt omdat deze hier niet te ontvangen is.
Voor de vaste schotel(s) een twin-LNB nemen met extra switch, voor slaapkamer en PC.


Groet,

Togan uit Anamur / Mersin-Türkiye.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

Prometheus

  • Guest
Re: Draaibaar houden of T90
« Reply #5 on: March 22, 2010, 01:14:46 PM »
Hallo Dwaas en Togan,

Bedankt voor jullie antwoorden.

Even over de rotor. Op internet lees ik her en der (ook op Luxsat) dat je de motor uitricht op de Sirius 4.8E. Als de motor en ontvanger USALS ondersteunen (en dat doen ze beide) dan moet dat geen probleem zijn.

Blijkbaar heb ik daar dus iets niet goed gedaan. Hoe moet ik dan verder? Als ik een goed signaal heb op de Sirius bijvoorbeeld, de schotel laten draaien naar Astra 19.2 en dan opnieuw uitrichten?... Hoe doe ik dat dan het beste?

Verder kijk ik sowieso HEEL vaak naar Thor 0.8w (M'n vriendin eigenlijk, zij is Tsjechische. Voor Anderstaligen zit daar overigens ook genoeg leuks op dus ik kijk er regelmatig naar). Verder kijk ik zelf naar de 9E, 13E (niet echt HEEL vaak), 19.2, 23.5 en 28.2.

Mocht ik uitgaan van het minimale, zit ik dus sowieso aan 6 LNB's. G4 is dus geen optie.

Vwb de T90 heb ik al gezien dat ik met, in mijn geval quad, LNB's moet zorgen voor de uitgangen achter elkaar ipv naast elkaar. Dat schijnen de 'dunst' mogelijke LNB's te zijn... Gaat het dan ook niet? bijv 19.2, 16 en 13E ?

@Togan: Het voorbeeld wat jij hier geeft is inderdaad ook erg mooi. Ware het niet dat ik eigenlijk niet meer dan 2 schotels wil hebben. De 110cm op m'n dak is door iedereen in de straat al zichtbaar :-) Eigenlijk had ik daarnaast alleen nog de T90 in gedachten...

Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: Draaibaar houden of T90
« Reply #6 on: March 22, 2010, 01:31:09 PM »
Hallo Prometheus,

Als je met USALS werkt, moet je in het menu hiervoor, de juiste lengte en breedte graad invoeren. Bijv: 52.54 graden noord en 05.06  oost.
Dit hangt er vanaf waar je woont. Eerst moet je er voor zorgen dat de kleine "arm" op de motor op 0 staat. Hierop is de schotel bevestigd en moet in één lijn staan met de motor.
Nu optimaal afstellen op de Sirius. Vergeet ook niet dat de "mast" waar de motor op staat, perfect vertikaal moet staan. Als dit nu in orde is, moet de motor alle satellieten kunnen vinden.
Je kan het ook zonder USALS doen, dus met de hand. Maar dan moet je elke satelliet separaat zoeken met oost/west en na juiste afstelling, een bevestiging doen dat de motor de positie onthoudt.

Hoe je een T90 i.s.m. motor aansluit weet ik niet. Hiervoor heb je buiten de normale switch(es), nog een z.g. commited switch nodig. Heb hier geen ervaring mee.

Zo, tijd om maar eens op het strand te gaan liggen. Lekker hoor als je recht aan zee woont en dan ook nog 22 graden en zon erbij.

Selam,

Anamurlu Togan.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

Prometheus

  • Guest
Re: Draaibaar houden of T90
« Reply #7 on: March 22, 2010, 01:34:08 PM »
Hallo Prometheus,

Als je met USALS werkt, moet je in het menu hiervoor, de juiste lengte en breedte graad invoeren. Bijv: 52.54 graden noord en 05.06  oost.
Dit hangt er vanaf waar je woont.

Hoe je een T90 i.s.m. motor aansluit weet ik niet. Hiervoor heb je buiten de normale switch(es), nog een z.g. commited switch nodig. Heb hier geen ervaring mee.

Zo, tijd om maar eens op het strand te gaan liggen. Lekker hoor als je recht aan zee woont en dan ook nog 22 graden en zon erbij.

Selam,

Anamurlu Togan.

Ja, dat heb ik dus ook gedaan. LNB > motor , motor > ontvanger. Lengte- en breedtegraad in Dreambox ingevoerd.

Have fun op het strand :D

Offline dwaas

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 4784
  • Country: nl
Re: Draaibaar houden of T90
« Reply #8 on: March 23, 2010, 10:48:39 AM »
dat de aansluitingen van de quad lnb's op 1 lijn moeten liggen is inderdaad beter en geeft meer vrijheid en ruimte maar de koppen zelf die te dik zijn geven het probleem dus je moet daar het meest rekening mee houden en daar zijn de alps voor gemaakt

zelfs met deze lnb's is 3 graden tussen de satellietposities nagenoeg niet te doen met de bijgeleverde lnb houders daar deze tegen elkaar aan komen  :-x

wat je draaibaar betreft ben je gewoon erg goed bezig geweest alleen is sirius geen 0

als ik hier kijk als de schotel op astra 19,2 staat dan geeft de as van de rotor ongeveer 15 graden aan

dus verschil opheffen door handmatig te draaien (kan je dus ook op astra 19,2 doen omdat iedereen die positie goed weet te vinden, opslaan en het geheel tegenovergesteld verdraaien op de buis van je tegelvoet tot het signaal weer optimaal is en je zou klaar moeten zijn  :cool:

Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: Draaibaar houden of T90
« Reply #9 on: March 23, 2010, 12:23:45 PM »
Hallo Dwaas,

Aangezien Nederland ongeveer 5 graden oost van Greenwich (0 meridiaan) ligt,
is de Sirius op 4.8 oost zeer goed te gebruiken en geldt dus wel als 0 punt voor de motor. Staat de motor later op Astra 1, dan geeft de schaal op de motor dus inderdaad ongeveer 15 graden aan. Draai je de schotel weer naar Sirius, dan moet ie weer op 0 staan.
Ik heb zo al tientalle draaibare schotels geplaatst, alle met goed succes.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Draaibaar houden of T90
 

gfxgfx
gfx gfx