gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Vu+Pur E2 7.4 (update) 27-04-2024
Latest oscam all images 11770 (update) 27-04-2024
Vu+cobraliberosat Team Image 9.0 (update) 26-04-2024
Vu+Openvix-6.5.003 (update) 24-04-2024
Vu+Open Black Hole 5.4.003 (update) 22-04-2024
Dreambox Open HDF image v7.3 (72)- (update DM 820-900-920) 22-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72167 Posts in 11151 Topics by 6365 Members - Latest Member: carapato April 27, 2024, 07:58:30 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  combineren quad met single lnb?
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: combineren quad met single lnb?  (Read 2194 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline cablekillerTopic starter

  • Silver Member
  • *
  • Posts: 813
combineren quad met single lnb?
« on: October 21, 2008, 09:24:23 PM »
Omdat ik met diseq nog weinig ervaring heb vraag ik mij af of op een schotel met meerdere lnb's de quad lnb's te combineren zijn met singel of duo lnb's.
Ik heb nu tijdelijk nog twee schotels en wil naar één schotel gaan met twee twin ontvangers, nu is de vraag, in één schotel zit een twin lnb voor de dream 7025 en in de andere een single lnb die ik nu gebruik voor de relook 400, uiteraard momenteel doorgelust naar de tweede tuner.
Is het nu mogelijk om met een schotel met multi lnb houder, twee quad lnb's voor astra 19.2 en 23.5 voor de twee ontvangers te gebruiken, en de twin lnb voor 28.2 en de single voor de hotbird?
de 28.2 (of is het 28.5) en de hotbird moeten slechts naar één ontvanger.
In het geval dat het mogelijk is hoef ik maar twee quad lnb's bij te kopen.
 :o  :merci:

johank

  • Guest
Re: combineren quad met single lnb?
« Reply #1 on: October 21, 2008, 10:00:59 PM »
Ja dat is mogelijk en Nee dat is niet mogelijk  :twisted:

Allereerst waarom niet.
De ingebouwde switchen in Duo LNBs (of Monoblocken) en andere LNB's voor meerdere Sats
(daaronder valt dus ook de 4-voudige kop van een multitenne),
zijn NIET te combineren met andere switches
en daardoor zijn die meerkoppige LNBs dus ook niet achter een extra switch te gebruiken.

Dan nu hoe het wel kan:
eerst dit de twin ontvangers hebben dus 2 signalen nodig,
voor 2 twin ontvangers is dat dus 4 signalen. en denk ik dus ook 4 LNBs

Okay
op Ontvanger 1 (O1) wil je Astra 1 (A1 op 19,2) en Astra 3 (A3 op 23,5) , en dat dus 2 maal
op ontvanger 2 (O2) wil je Astra 2 (A2 op 28,2) 3n Hotbird (Hb op 13,0). en dat dus vermoedelijk ook 2 maal

overigens zal je op de zelfde LNB als voor Astra 2 (28,2 ) ook gelijk Eurobird 1 (28,5) ontvangen, dat is dus al winst  :-x


Goed, je hebt dus voor elk van die 4 satposities (13,0 en 19,2 en 23,5 en 28,2) een LNB nodig
dat betekend inderdaad een schotel met een multiLNB houder
een aanrader is de Triax 88 cm, maar er zijn meer opties.


en tweede punt is dat je dus diseqc-switchen nodig bent, maar die heb je nu ook al volgens mij .

goed dan gaat:
van  twin LNB A2 een uitgang naar switch 1 en daar vandaan naar O1 eerste ingang
van  quad LNB A3 een uitgang naar switch 1 en daar vandaan naar O1 eerste ingang
van  quad LNB A1 een uitgang naar switch 1 en daar vandaan naar O1 eerste ingang
van  twin LNB Hb een uitgang naar switch 1 en daar vandaan naar O1 eerste ingang
Of van single LNB HB naar switch 1 en daar vandaan naar O1 eerste ingang.
bij single LNB is dit dus naar keuze of op switch 1 en ingang 1 of op switch 2 en ingang2

van  twin LNB A2 een uitgang naar switch 2 en daar vandaan naar O1 tweede ingang
van  quad LNB A3 een uitgang naar switch 2 en daar vandaan naar O1 tweede ingang
van  quad LNB A1 een uitgang naar switch 2 en daar vandaan naar O1 tweede ingang
van  twin LNB Hb een uitgang naar switch 2 en daar vandaan naar O1 tweede ingang

van  quad LNB A3 een uitgang naar switch 3 en daar vandaan naar O2 eerste ingang
van  quad LNB A1 een uitgang naar switch 3 en daar vandaan naar O2 eerste ingang
van  quad LNB A3 een uitgang naar switch 4 en daarvandaan naar O2 tweede ingang
van  quad LNB A1 een uitgang naar switch 4 en daarvandaan naar O2 tweede ingang

dus aan jou om te beslissen of de Hotbird een Twin LNB wordt of een Single LNB blijft

Switchen  1 en 2 zullen dus minimaal 4/1 switchen moeten zijn
switchen 3 en 4 kunnen 2/1 switchen zijn

Offline cablekillerTopic starter

  • Silver Member
  • *
  • Posts: 813
Re: combineren quad met single lnb?
« Reply #2 on: October 21, 2008, 10:54:43 PM »
Bedankt johan, maar duo lnb's heb ik al niet, dus da's geen probleem.
De hotbird moet echt maar naar één ontvanger, en dat ook maar één maal.
De astra op 28.2 moet eigenlijk ook maar éénmaal, maar ik heb dan toch een twin over dus wil ik die daar gebruiken.
En wat switchen betreft, ik heb enkel één switch voor twee single lnb's liggen, ligt nieuw gekocht al een jaar of zes in een kast.
Dus op één twin ontvanger komt alleen astra 19.2 en astra 23.5.
Op de tweede twin ontvanger dus hetzelfde als hierboven + 1 maal hotbird, en tweemaal 28.2.
Dus komt mijn twin lnb op 28.2, en de single lnb op hotbird.
Dus als ik het goed heb komt de enkele switch die ik liggen heb op astra 28.2.

Welke switchen heb ik dan nog nodig?
Je goede uitleg hierboven kan ik altijd op terugvallen, blijft toch lang op het forum staan.
't is maar dat ik weet wat ik allemaal moet gaan aanschaffen. :Thanks:

johank

  • Guest
Re: combineren quad met single lnb?
« Reply #3 on: October 22, 2008, 01:00:34 AM »
ja de switch die je nu al hebt (2 ingangen en 1 uitgang) is hoogstwaarschijnlijk zeer geschikt voor 28,2
of het moet wel een erg oude en erg simpele zijn.

Voor de beide quad LNBs heb je dan twee daarmee te vergelijken switchen nodig (elk 4 ingangen en 1 uitgang)

Tip, kijk eens bij onze sponsoren dan zie je snel genoeg welke ik bedoel.

-----

Iets anders is het kosten plaatje,
quad lnbs zijn ook niet zo goedkoop,
dus misschien zou een andere oplossing goedkoper of nauwelijks duurder zijn.

En dan denk ik aan een multiswitch die 4 of 5 ingangen heeft en 3 of meer uitgangen heeft,
 of zoiets. (sorry ik ken vrijwel geen multiswitch uit mijn hoofd  :twisted:)

Dan zou je op elke receiver alle 4 de sats kunnen ontvangen en bij 3 uitgangen dus op de ene twin receiver op beide ingangen bij 4 uitgangen zelfs op beide twinreceivers op beide uitgangen.
je hebt dan geen extra LNBs nodig, feitelijk zou je alle twin LNBs dan zelfs kunnen vervangen door single LNBs  denk ik:twisted:

Nogmaal ik weet zo het kosten plaatje niet,
dus weet ook de verhouding niet tussen 2 quadLNBs en de geschikte multiswitch.

Maar misschien wil Dwaas daar wel iets meer over zeggen?

Offline dwaas

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 4784
  • Country: nl
Re: combineren quad met single lnb?
« Reply #4 on: October 22, 2008, 10:44:42 AM »
multiswitch is veel duurder en zeker als je meerdere satposities wil gaan verdelen en teven moet je dan de lnb's nog steeds vervangen door quattro lnb's dus deze kant op gaan schiet niet op  :-x

quad lnb voor de positie die op maximaal 4 ontvangers aangesloten moet worden in combinatie met single lnb's is helemaal geen probleem en overigens goed betaalbaar  :cool:

johank

  • Guest
Re: combineren quad met single lnb?
« Reply #5 on: October 22, 2008, 12:11:29 PM »
Dwaas jij weet meer van multiswitches als ik, dus jij hebt vast gelijk  :twisted:
Dus dat het met een multiswitch dus echt duurder wordt geloof ik direct als jij dat zegt  :-x

Maar ik zie niet waarom het dan nog quad LNBs moeten zijn als de multiswitch het naar verschillende receivers verdeeld.
Of ik begrijp de werking van een multiswitch niet goed  :twisted:

Wees zo vriendelijk en leg me dat eens uit  8-)

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  combineren quad met single lnb?
 

gfxgfx
gfx gfx