gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Dreambox Open HDF image v7.3 (76)- (update DM 820-900-920) 29-04-2024
Latest oscam all images 11774 (update) 29-04-2024
Vu+ Nonsolosat-32-py3 (update) 28-04-2024    Dreambox Pur E2 7.4 (update) 28-04-2024
FileZilla Client  3.67.0 Windows (64bit x86) (32bit x86)  (update) 28-04-2024
Vu+Pur E2 7.4 (update) 27-04-2024
Vu+cobraliberosat Team Image 9.0 (update) 26-04-2024
Vu+Openvix-6.5.003 (update) 24-04-2024    Vu+Open Black Hole 5.4.003 (update) 22-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72173 Posts in 11151 Topics by 6366 Members - Latest Member: uplink71 April 29, 2024, 07:25:23 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  welke schotel aan te raden?
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: welke schotel aan te raden?  (Read 5234 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline cablekillerTopic starter

  • Silver Member
  • *
  • Posts: 813
welke schotel aan te raden?
« on: October 19, 2008, 12:49:56 PM »
Welke schotel is het best geschikt voor meerdere Quad lnb's waarbij voor astra 19.2 de hoogste regenreserve overblijft?
graag wou ik 13, 19.2, 23.5, 28 allemaal oost natuurlijk.
Als er best één positie moet weggelaten worden om optimaal astra 19.2 te kunnen hebben hoor ik dat graag.
de regenreserve op astra 19.2 is prioritair.
 :merci:

Offline dwaas

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 4784
  • Country: nl
Re: welke schotel aan te raden?
« Reply #1 on: October 19, 2008, 01:04:01 PM »
persoonlijk en uit ervaring zeg ik triax 88 cm. daar zal je echt geen spijt van krijgen  :-x

Offline cablekillerTopic starter

  • Silver Member
  • *
  • Posts: 813
Re: welke schotel aan te raden?
« Reply #2 on: October 19, 2008, 02:45:53 PM »
ook met 4 quad lnb's  :sad: of de hotbird, of de astra2 op 28° weglaten :sad: het gaat in de allereerste plaats om de beste regenreserve.

Offline jeanlili

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2493
  • Country: ie
  • ***** I Love Sats at Night *****
Re: welke schotel aan te raden?
« Reply #3 on: October 19, 2008, 02:49:30 PM »
@ cablekiller ,
 Wat bedoel je eigenlijk met REGENRESERVE ?
    Greetz...JEAN <love lux>

johank

  • Guest
Re: welke schotel aan te raden?
« Reply #4 on: October 19, 2008, 03:44:53 PM »
Hij bedoelt voldoende signaal om bij regen geen uitval te krijgen.

Het is helaas een hardnekkig  en steeds terugkerend misverstand dat regen tussen schotel en LNB veel invloed op het signaal heeft.
Dat heeft het nauwelijks !

Het is juist de bui tussen Satelliet en schotel die het meeste invloed heeft (alle signalen weg of zwak)
en op de tweede plaats komt signaal tussen grondzender en satelliet (dan zijn alle signalen van dat grondstation weg of zwak. Van andere grondstations komen ze dan meestal wel ongestoord door)

Natuurlijk kan bij een slecht uitgerichte schotel of slecht uitgerichte LNB, wat dan vaak een zwak signaal opleverd, elke storing al zorgen voor uitval. Ook een plaatselijke regenbui.

Als die buien hevig genoeg zijn, dan komt zelfs de sterkste zender niet door !
daar helpt geen "reserve" en ook geen regenkapje tegen  <uitroep>
-----

Okay, zoals dwaas al aangaf, de triax 88 is goed genoeg en tast niet het signaal aan omdat je koppen eventueel niet goed zou kunnen zetten.
Wel moet je rekening houden dat je met smalle koppen (ALPs LNBs) moet werken.
Heb je nu op je bestaande schotel reeds een zwak signaal (misschien slecht uitgericht, missichien storing in de omgeving of onvoldoende vrij veld op het zuiden),
dan moet je kijken of je de schtoel iets hoger  (of op andere plaats) kunt plaatsen.
En dan zou je voor de zekerheid misschien een Triax 100 cm kunnen nemen.

Offline jeanlili

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2493
  • Country: ie
  • ***** I Love Sats at Night *****
Re: welke schotel aan te raden?
« Reply #5 on: October 19, 2008, 03:58:02 PM »
Bedankt Johan voor de uitleg .  :cool:
ik kon eerst niet snappen waarom hij dan uitzondering zou maken voor Astra 1 en als het regent ,regent het toch voor gans zijn schotel daarom m`n vraag . :P
    Greetz...JEAN <love lux>

johank

  • Guest
Re: welke schotel aan te raden?
« Reply #6 on: October 19, 2008, 07:05:39 PM »
Nu, bij een slecht uitgerichte en slecht afgestelde schotel (met meerdere koppen) kan het snel gebeuren dat de ene sat duidelijk minder signaal oplevert als de andere.
Heb je eindelijk Sat A goed, blijkt sat B weer slecht te zijn enz.
Dat is dan duidelijk een gevolg van een niet goed afgestelde of niet goed uitgerichte schotel !

Offline cablekillerTopic starter

  • Silver Member
  • *
  • Posts: 813
Re: welke schotel aan te raden?
« Reply #7 on: October 19, 2008, 08:04:50 PM »
klopt volledig, alleen geeft een op astra 19.2 uitgerichte schotel met één lnb alleen het meeste regenreserve, maar met 4 lnb's kan je dus niet echt je schotel optimaal op de 19.2 positie uitrichten, vandaar mijn vraag over de vier lnb's, of toch een satelliet niet gebruiken?
dus van 19.2 naar 23.5 is plus minus 4°, van 19.2 naar 13° is plus minus 6°, van 19.2 naar 28 is dus ongeveer 9°.
daarom wou ik beroep doen op de kennis en ervaringen van luxsatleden die ze al gebruiken.
Mijn schotel die ik nu heb is perfect uitgericht, zo goed als nooit regenuitval, en ik gebruik ook géén paraplot of wat dan ook, maar deze schotel is nog een oude 1,20 channelmaster draaibaar met een uit de tijd zijnde actuator, daarom wil ik een nieuwe met meerdere lnb's, maar ik wil niet aan kwaliteit inboeten, en vermits ik met multi lnb schotels géén ervaring heb stelde ik hier de vraag.
 :-?

johank

  • Guest
Re: welke schotel aan te raden?
« Reply #8 on: October 19, 2008, 08:26:09 PM »
Nu als je al een erg grote schotel had, dan is een 100 cm schotel ook geen probleem denk ik.
inderdaad zitten Astra 1 (19,2) en astra 3 (23,4) erg dicht naast elkaar.
daarom voor die 2 dan ook aan te raden om Apls LNB te nemen die hebben echt smalle koppen.

Als je dan een Triax 100 cm met multiLNB houder hebt, dan kan je echt wel je schotel (of beter gezegd de LNB) goed op Astra 1 gericht krijgen !

En ook op de andere 3 Sats (Astra 2 en 3 en Hotbird) moet je dan echt goed signaal kunen krijgen.
We hebben hier genoeg tevreden members met zo'n opstelling !
Nogmaal ook de Triax 88 moet dit kunnen,
ook daarvoor hebben we hier genoeg reactis van tevreden members.

zelf zou ik dan voor de 100cm gaan nog meer signaal en vermoedlijk iste meer ruimte op de multihouder.
dat laatste weet ik niet zeker, maar dat weet dwaas vast wel 

Ander punt wat doe je dan met die oude schotel?
Ik heb namelijk een 140 cm schotel met ouderwetse actuator (merk weet ik niet, komen 4 draadjes uit, eigen 2 snoertjes elk met 2 kernen) maar ik heb daar niet het stuurkastje bij,
dus ik zoek een stuurkastje, of de info om die zelf te kunnen bouwen.
(Nu draai ik telkens met de hand zijn voet als ik wat wil testen  :twisted:)

Vermoedlijk werkt hij met +5 volt en -5 Volt, en dan is dat inderdaad gemakkelijk zelf te maken.
mar meer info is altijd welkom.

Offline cablekillerTopic starter

  • Silver Member
  • *
  • Posts: 813
Re: welke schotel aan te raden?
« Reply #9 on: October 19, 2008, 08:56:35 PM »
Kijk, daar kan ik wat mee, alleen nog even wachten wat dwaas ervan zegt in verband met de 100 cm schotel of dat wat uitmaakt, anders zou ik voor de 88cm gaan. Het analoge signaal zit toch niet veel interessants meer op, en de kwaliteit van de oude channelmaster met een duo grundig lnb, zal ook wel beduidend lager zijn als de nieuwere Triax schotels.

Wat de actuator betreft, ik gebruikte eerst een positioner, maar daarna heb ik de echostars 2500ip en de 3000ip ontvangers gebruikt.
De actuators werken wel op een hogere spanning (meen ik mij te herinneren) ik dacht zelfs iets van 36 volt ??? (moet ik dan echt eens opzoeken, want ik kan er ver naast zitten).
de motor van de actuator wordt inderdaad omgepoold om links of rechtsom te draaien.
De pulsen worden gemaakt door een schijfje in de actuator, maar ik weet ook niet meer uit de blote kop of dit met reedrelais of een infraroodsensor gebeurd, maakt ook niet veel uit.
Ken je iets van elektronica? anders wil ik best eens vragen aan een vriend die zelf zijn draaibank en freesmachines heeft omgebouwd naar cnc, hoe dat op te lossen is, een avr programmeren is voor hem een hobby.
Dus in dat geval een zeer goedkope oplossing om de actuator terug te gebruiken.

 :oops:

johank

  • Guest
Re: welke schotel aan te raden?
« Reply #10 on: October 19, 2008, 10:48:13 PM »
Nu de moter zit nog aan de actuator,
dus ik denk dat een kastje met de juiste spanning en een ompool optie voldoende is.
eigenlijk net zo iets als een modeltrein trafo zeg maar.
midden stand is uit Links draait naar links en rechts draait naar rechts

En ja dat kan ik wel maken.
En een beetje knutselen met electronica lukt ook nog wel.
Alleen als iemand precies de INs en OUts kent, hoef ik niet opnieuw het wile uit te vinden  :twisted:

Verder heb ik een draaibare 80 cm schotel die draait via diseqc
en een Wavefrontier T90 met een flink aantal LNBs.
Dus veel zal die grote schotel niet hoeevn draaien, alleen voor die paar sats die echt een grote schotel nodig zijn. En dat kan desnoods zelfs met de hand.

Alleen hij komt op ca 6 meter hoogte als alles klaar is.
Dus vanaf begane grond en indien mogelijk vanuit huis aansturen is iets gemakkelijker.
Maar hoeft dus niet tenkoste van alles  :twisted:

Offline dwaas

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 4784
  • Country: nl
Re: welke schotel aan te raden?
« Reply #11 on: October 20, 2008, 12:58:29 PM »
88 cm is meer dan genoeg hoor, de 110 cm pakt alleen maar meer wind en op de 4 posities die je wil gaan ontvangen moet het met de 88 cm echt geen problemen geven  :cool:

tevens kan je op de triax ook andere lnb's plaatsen en ben je niet afhankelijk van de alps lnb's  :-x

keeskas

  • Guest
Re: welke schotel aan te raden?
« Reply #12 on: October 20, 2008, 05:03:46 PM »
zag dit, kijk onder "SATELLITE POSITIONER"

h**p://http://www.moteck.com.tw/product.asp
groet

:? keeskas maar dat is nu net iemand die wij zijn link niet graag bij ons hebben staan
@jef no problem, kan ze ook niet allemaal uit elkaar houden, link fixed

Offline vendelier

  • Silver Member
  • *
  • Posts: 750
Re: welke schotel aan te raden?
« Reply #13 on: October 20, 2008, 06:37:00 PM »
misschien een multytenne heb ik goede ervaring mee
en het moet echt hard gaan regenen wil hier het beeld weg vallen
ik heb zelf ook een triax gehad 80 cm maar ik kan toch niet zeggen dat de triax beter is
zelfs is de triax is veel groter van formaat
voordeel van de mutytenne klein formaat/oogt mooier/blijft goed werken bij regenachtig weer/direct ontvangst van 4 satellieten/is gemaakt van goede matrialen
ik  ben er zeer goed over tevreden
maar ja er zullen hier ongetwijfeld mensen tussen zitten die daar anders over denken

de groeten van toon

Offline jeanlili

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2493
  • Country: ie
  • ***** I Love Sats at Night *****
Re: welke schotel aan te raden?
« Reply #14 on: October 20, 2008, 06:59:17 PM »
@Vendelier,
ik heb nl ook een multytenne en heb wel meer last van uitval bij regen de reden hierom is dat ik juist aan de rand v/d Footprint woon en dat m`n signaal sterkte nogal heel variabel is ?
    Greetz...JEAN <love lux>

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  welke schotel aan te raden?
 

gfxgfx
gfx gfx