gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 




Updates
LuxSat Key Files (update) 01-05-2024
Latest oscam all images 11774 (update) 29-04-2024
Dreambox Open HDF image v7.3 (76) (update) 28-04-2024
Vu+ Nonsolosat-32-py3 (update) 28-04-2024
Vu+ cobraliberosat Team Image 9.0(update) 26-04-2024 Vu+ Open BlackHole-5.4.003 (update) 26-04-2024
Vu+ Openvix-6.5.003 (update) 24-04-2024

******************************
Door een server storing zijn een aantal postings tussen 19 April en 30 April ontbrekend.
Hiervoor onze verontschuldigingen

Due to a server malfunction, some postings between 19 April and 30 April are missing.
Our apologies for this


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72222 Posts in 11153 Topics by 6357 Members - Latest Member: DavidUnfar May 02, 2024, 06:11:24 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  C- band.
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: C- band.  (Read 2109 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Condor 1

  • Guest
C- band.
« on: May 26, 2008, 10:43:23 PM »
Hoi freaks,

Ben even kwijt, naar de vraag van iemand over de C-band, die problemen mee had.
Bij mij, lukt het prima! Op Nss 806 - 40.5 w toch best leuke kanalen ( transponders) en feeds
uit Z- america - M - America - Miami. Het is wél even zwoegen :D  +  <Dommage>  en doorzetten.
Vanaf  50 w heb ik wel pech ( Intelsat 805 w - Z- America aardig wat transponders ) want mijn dish
heeft te maken, met het prachtige groen van zo'n  18 meter hoog! Jammer!

Mijn dish is een echostar 2 meter diam en C- band lnb Bsc - 421.
Dus met de Dish van 1.80, moet het lukken, en de afstand van de feed is erg belangrijk!
Formule: f=r*r/4c.   ( f= brandpunt    r= straal   c= diepte ). Het draaien van de Lnb, heeft géén zin!
Alléén de dilectricum plaat ( die mee geleverd wordt ) moet Je eiken, naar binnen of naar buiten toe.
Bij goed signal, een druppletje seconde lijm, voor houvast. ( Want het kan gaan verschuiven, bij het draaien
van de Dish) !

Freak..aan de slag, en moet erin houden.

Sukses ermee. :-o

Offline EL Bandito

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 10060
  • LuxSat Forum, het verbindend element in satellite.
    • LuxSat Satellite
Re: C- band.
« Reply #1 on: May 27, 2008, 09:58:52 PM »
Een leuk verhaal om te lezen, wel veel acradaba voor mij  :)

maar zoals ik het lees, heb je er veel schik mee.  :-x  :cool:

Condor 1

  • Guest
Re: C- band.
« Reply #2 on: May 28, 2008, 12:51:54 AM »

Graag gedaan, El Bandido.  ( Alias ..boef )  hahahahah.

Het is erg leuk, en interessant om te experimenteren, zolang er mogelijkheden zijn.
Jammer genoeg, kan niét iedereen een dish van zo'n metertje  of twee ( 2+) kwijt.
Maar  met een dish van 1.40/1.50, valt er nogal veel te ontvangen hetzij  Oost - West.

Type receiver ( merk ) speelt óók een rol! De ene is gevoeliger, dan de andere enz.

Hobbieënnnnnnnnnnnnnnn!

Groetjes. :-)

Offline BaseSat

  • Silver Member
  • *
  • Posts: 885
    • Gateway to the Damage-Web private home Network
Re: C- band.
« Reply #3 on: May 28, 2008, 01:42:27 AM »
Heb flauw vermoeden dat je niet in europa zit daar heb je genoeg aan een normaal formaat voor de rest is het ook allemaal hocus pocus pas wat je in geeft  <dans>

Maar volg het wel

Groetjes Sven
Dreambox 7020 S + 160 GB HD + DVD/RW player
Dreambox 800 + 200 GB HD
Dreambox 8000 + 500 GB HD &
Humax 5400

johank

  • Guest
Re: C- band.
« Reply #4 on: May 28, 2008, 03:28:31 PM »
Ik denk dat veel begrippen voor zichzelf spreken, is in principe niet zo veel anders als bij ons.

maar het grote verschil zit in de afstand van de kop naar de schotel.
wij zijn gewend dat die voor 99% bepaald wordt door de schotel arm of de LNB Houder.

Bij dit soort schotel  (en vooral het type "kop") en deze band zit daar veel meer speling in, dus moet je dat aan de hand van de kromming (diepte) en de diameter (halve diameter = straal) van de schotel zelf uitrekenen.

De kop is hier niet het kantenklare type LNB in een geloten behuizing zo als wij die kennen,
maar iets meer in de sfeer van zelfbouw, en dus heeft die ook in/af-stellingen nodig (ijken)

Diepte meet je door een rechte lat midden over de schotel heen te leggen en dan in het midden van de schotel de afstand van de schotel naar die lat te meten.

Samen met de diameter geeft die dus de kromming van de schotel aan,
en aan de hand van de kromming en de diameter kan je dan dus het brandpunt berekenen(waar de kop "ongeveer" staan moet)
Vaak zie je dat de kop net iets voor het brandpunt staat (paar milimeter) op die manier krijg je op een iets groter oppervlakte zeer sterk signaal binnen.

Door bundeling (brandpunt effect) krijg je een sterker signaal, echter in het brandpunt op slechts 1 punt.
ga je er iets voor staan dan krijg je dus meer punten.

en 5 X 80 is nog altijd meer als 1 maal 100.
en zo krijg je dus net voor het brandpunt nog meer signal opbrengst.
Van daar het ijken van de "kop" (dilectricum plaat naar binnen of naar buiten = dichter naar de schotel of verder weg)

Met deze info erbij, is het eerste bericht opeens veel duidelijker te begrijpen,
blijft alleen de LNB Bsc - 421 over.
nu dat is "gewoon" een LNB model.


En ja,
je moet wel wel een grote schotel habben voor dit soort signalen, ook als je in europa of ergen net op een randje van europa zit.

Condor 1

  • Guest
Re: C- band.
« Reply #5 on: June 04, 2008, 10:51:19 PM »
Hi,   Boys and Girls,

Sven ik woon z-o Brabant. Ik heb hier best mooie signalen, en spoort iedereen aan die een iets grote dish kan plaatsen
dit te doen, en verder de hobby  uit te bouwen. ( experimenteren ) met de C-band. Zelfs met kleinere maten ( 1.10)
is het te doen, en primefocus is géén must. Mijn c-band lnb, heb ik gehaald bij  Elbenk ( een vriendelijk iemand) in Leliestad
( radioamateur ) en niét zo duur.  De bsc-621 lnb ( big brother ) is een combinatie van c/ku band. ( ongeveer 110 euro's).
Natuurlijk kan Je het óók besellen bij Elbenk . Het lijkt wel op een reclame bureau, van mijn kant ...hahahahh..maar ik kon nergens, aan zoiets komen. De feeds vind ik grandieuz, want laatst heb ik een medishe operatie gezien ( nss-806 40.5 w)
and so go one. By the way..de bsc-421 heeft mij 79 euro's gekost. Ik heb verschillende receivers, waaronder de befaamde
echostar 3600 ip viacess silver ( met skew ) alhoewel ik géén gebruik van kan maken, gezien ik géén corroter heb. ( zo'n motortje op de lnb) voor de polaritatie...en verder gebruik ik een Topfield 5000 met c-band ( 99 euro's) en die bevalt mij het beste.  Een probleem met de echostar is,  géén nieuwe software!

Goed jongens, tot zover en ik hoor wel.

Niét opgeven, want anders is de :-o er vanaf.

P.s: houdt de  :drink: peil laag, want 4 meter is erg hoog! Hahahahah.

Offline jeanlili

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2493
  • Country: ie
  • ***** I Love Sats at Night *****
Re: C- band.
« Reply #6 on: June 04, 2008, 11:33:50 PM »
Als ik dat alemaal lees Condor1 dan is dat voor mij "BACK to the FUTURE" dwz terug in de jaren van grote beams en Quat antennes wel heel indrukwekkend en het laat bij mij wat kriebelen !
Tof dat je er wat meer over kunt verhalen Condor1  :cool:  :drink:
    Greetz...JEAN <love lux>

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  C- band.
 

gfxgfx
gfx gfx