gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Vu+ Nonsolosat-32-py3 (update) 28-04-2024    Dreambox Pur E2 7.4 (update) 28-04-2024
FileZilla Client  3.67.0 Windows (64bit x86) (32bit x86)  (update) 28-04-2024
Vu+Pur E2 7.4 (update) 27-04-2024
Latest oscam all images 11770 (update) 27-04-2024
Vu+cobraliberosat Team Image 9.0 (update) 26-04-2024
Vu+Openvix-6.5.003 (update) 24-04-2024    Vu+Open Black Hole 5.4.003 (update) 22-04-2024
Dreambox Open HDF image v7.3 (72)- (update DM 820-900-920) 22-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72173 Posts in 11151 Topics by 6365 Members - Latest Member: carapato April 29, 2024, 09:14:47 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Klopt het wel?
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Klopt het wel?  (Read 3199 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DutchMidiMan

  • Guest
Klopt het wel?
« on: May 11, 2008, 02:58:22 AM »
Gewaardeerde Mede-Sat's,

Ben druk bezig alles in elkaar te schroeven, lees veel na, en leer er heel veel bij.

Ik heb alleen een vraagje over de beschrijving voor de montage van de Moteck SG2100A motor;
Op de navolgende link wordt gesproken over de Moteck SG2100 motor;
http://thaskull.tripod.com/diseqc.htm

(laatste gedeelte van die pagina).

Echter, er wordt daar aangegeven dat de elevatie van de schotel is 40 graden minus declinatie.

Terwijl de handleiding die bij mijn SG2100A motor zit spreekt over 30 graden minus declinatie.

Komt dat verschil inderdaad door de verschillen in de SG2100 en SG2100A motor?

Alvast bedankt!


DutchMidiMan

  • Guest
Re: Klopt het wel?
« Reply #1 on: May 11, 2008, 03:29:53 AM »
Denk dat ik zelf het antwoord wel kan bedenken, zal inderdaad over een oudere motor gaan waar de draai-pijp onder 40 graden stond, terwijl de nieuwe(re) 2100A, 30 graden is.

Anyhoe, is dat alles voor de berekeningen?
Het lijkt zo eenvoudig?
Te eenvoudig naar mijn smaak.

Heb op straat- en huisnummer-niveau de breedtegraad en de lengtegraad.

Maar de LNB (Edision twin LNB) heeft aan de zijkant ook nog een schaalverdeling?
Hoe weet ik in een Triax 88 cm schotel dat de LNB goed in de houder zit?

Bedankt!

johank

  • Guest
Re: Klopt het wel?
« Reply #2 on: May 11, 2008, 11:58:22 AM »
Denk dat ik zelf het antwoord wel kan bedenken, zal inderdaad over een oudere motor gaan waar de draai-pijp onder 40 graden stond, terwijl de nieuwe(re) 2100A, 30 graden is.
Dat is ook wat ik vermoed.  :twisted:

Quote
Anyhoe, is dat alles voor de berekeningen?
Het lijkt zo eenvoudig?
Te eenvoudig naar mijn smaak.

Er zijn verschillende instellingen,
- de hoogte (*),
- de breedte (graden oost-west) (*)
- eventueel meeleunen met de schuinte van de satelieten boog (*),
- Afstand tussen LNB en schotel (vanwege brandpuntsafstand)


*). Deze zaken gelden voor de schotel,
afhankelijk daarvan kan dit ook nog spelen voor de LNB.
Als de schotel niet met de Satelietboog meeleunt moet bv het LNB blok voor Astra 1 en 3 schuin gedraaid staan. Je kunt echter ook deze LNB recht monteren en dan de schtel schuin kantelen.

in sommige situatie is allebeide een beetje het beste,
dit hangt allemaal van de type schotel af, en van eventueel storende factoren in uw omgeving.
Standaart is de schotel recht gemonteerd.

Okay, de hoogte instelling, deze wordt per merk schotel opgegeven, uitgaande van een mast die Loodrecht staat.
Als je echter op die mast een rotor monteerd waarvan de draaias zelf al een schuine stand heeft (hebben de meeste) dan moet dit aantal graden dus van de hoogte instelling van de schotel afgetrokken worden.

En ja daar is dan een speciale formule voor.
men meet namelijk niet hoogte ten opzicht van aardoppervlak maar afwijking tot mast als ik het me goed herinner.

In praktijk komt het er meestal op neer dat dit ongeveer 8-9 graden scheelt met de instelling zonder rotor.

Quote
Heb op straat- en huisnummer-niveau de breedtegraad en de lengtegraad.
Prima !

Quote
Maar de LNB (Edision twin LNB) heeft aan de zijkant ook nog een schaalverdeling?
Ja deze is dus voor het eventuele meehellen met de Satelietboog (Jij hebt vaak ook even een oor op een schouder als je de tekst op een hele grote boog leest.  :twisted:)
standaard is de LNB gewoon recht (waterpas) te plaatsen, spelen met de draaing komt meestal pas als er problemen met signaalsterkte zijn.

Quote
Hoe weet ik in een Triax 88 cm schotel dat de LNB goed in de houder zit?

- In een enkele houder ?

Gewoon recht plaatsen, houder ongeveer in het midden van de daarvoor bestemde hals (afstand tot schotel).
Nogmaals pas als er na het goed uitrichten van de schotel, toch nog problemen met de signalsterkte is zijn dit zaken om eens mee te spelen.

- In een multi houder?
Ik denk dat er bij de triax dan merkjes zijn voor de LNB-plaatsen.
anders wordt het een kwestie van een beetje schatten eerst de buitenste en dan die ertussen. en dan na beeld op alle LNB's per LNB fijn afstellen.


DutchMidiMan

  • Guest
Re: Klopt het wel?
« Reply #3 on: May 11, 2008, 12:27:37 PM »
@Johan K; Enorm bedankt !  :cool:

Met dit forum en veel lezen, wordt ik elke keer weer een stapje wijzer.
En daardoor LIJKT het zo makkelijk.
ALS straks alles is aangesloten zal blijken of ik die mening nog steeds aangedaan ben  :twisted:

1 ding is zeker, ik begin het wel steeds leuker te vinden.
Heb wel 1 nadeel door dit geweldige forum  <love lux>
Omdat er zo veel informatie beschikbaar is, "loop" ik iets te snel, ben nu al aan het lezen/leren over de verschillende cards.
Terwijl ik nog niets aangesloten heb, haha.

Wel weer een ander voordeel;
Ik ben druk op zoek naar een oude collega van mij die ik jaren geleden uit het oog verloren ben.
Werkte bij dezelfde baas (fabrikant) en hij was Mr. Schotel. Echt zo'n guru, en een hele leuke collega.
We spraken veel over ICT en een gemeenschappelijke hobby (midi), maar eigenlijk bijna nooit over schotels.
Na heel veel jaren later, is het tijd voor mij om dat niveua eens op te halen.
Hopelijk kan ik hem vinden en contact krijgen met hem.

johank

  • Guest
Re: Klopt het wel?
« Reply #4 on: May 11, 2008, 02:03:55 PM »
Quote
Heb wel 1 nadeel door dit geweldige forum 
Omdat er zo veel informatie beschikbaar is, "loop" ik iets te snel, ben nu al aan het lezen/leren over de verschillende cards.
Terwijl ik nog niets aangesloten heb, haha.

"Vooruit lezen" heeft als voordeel dat je bij aanschaf iets beter weet wat je wilt en dus wat je aanschaffen moet en wat niet.

Nadeel:
Bepaalde info lijkt al snel vertrouwd en dus zie/mis je wel eens een kleinigheid die later juist net de info/uitleg is die je nodig hebt om een probleem op te lossen.

bv het gebruik van het woord Cam voor softcam. (snel en populair Sat-taal gebuik)
Alle ervaren mensen weten wat bedoeld wordt, en lezen de info zoals die bedoeld is,
dus stukje software in de Emu.
Leeks raken in de war,
is het nu software in het CI slot of hardware in de emu, of....

Let wel, ik heb niets tegen snel en populair Sat-taal gebruik, zolang de boodschap duidelijk overkomt.
Zelf probeer ik me aan correct Sat-taal gebruik te houden.

Dus "vooruit lezen" is geen probleem, als je het later (als je het material hebt) nog maar eens weer leest,
dan volgt er (nog) meer begrip  :-x

En ja, de Sat hobby kan een geweldige en spannende kombi zijn van Puzzelen, Pionieren en Padvindertje spelen.

DutchMidiMan

  • Guest
Re: Klopt het wel?
« Reply #5 on: May 12, 2008, 01:16:47 PM »
Helemaal met je eens!

Ik ben bang dat ik toch ergens een fout gemaakt heb in de berekening :P

Mijn locatie;
Breedtegraad: 52.170
Lengtegraad: 5.468

Schotel: Triax 88 cm
Motor: Moteck 2100A

Stappen genomen;
- Motor op 52 (schaalverdeling linkerkant van de motor, als je achter de schotel staat)
- Schotel op 22,5 (schaalverdeling linkerkant van de schotel, als je achter de schotel staat)

Ik vindt de schotel nogal "rechtop" staan.

Of zit het "tussen de oren" omdat ik een oude generatie schotels gewend ben  :)

Of omdat de paar schotels die ik hier in de buurt zie, omdat ze (veel?) kleiner daardoor ook meer "achterover hangen"?


DutchMidiMan

  • Guest
Re: Klopt het wel?
« Reply #6 on: May 12, 2008, 01:49:54 PM »
PS: Is het normaal dat de pijp op de as van de Moteck motor op- en neer kan bewegen?
Door het gewicht van de schotel "hangt" de pijp natuurlijk naar beneden, maar ik vindt het ietwat vreemd dat de pijp op de as op- en neer bewogen kan worden?

Anders klopt de hoek van de rotor-pijp toch niet als deze pijp op de as heen en weer kan bewegen?

ivo

  • Guest
Re: Klopt het wel?
« Reply #7 on: May 12, 2008, 02:41:34 PM »
 de schotel moet op de pijp juist recht en vast staan en kan dus niet bewegen :-) en mag ook niet
 de mast moet perfekt vertikaal staan en niet kunnen overleunen ,anders is die te zwak
 de motor moet in uw geval dus duidelijk op 52 staan
 de ontvander afstellen op sirius die in uw geval gelijk is aan 0 (bijna)
 nu kun je op de mast de schotel draaien tot je signaal krijgt
   eventueel de hoohte van de schotel bijpassen (niet de motor) tot het maxi signaal :cool:

 

DutchMidiMan

  • Guest
Re: Klopt het wel?
« Reply #8 on: May 14, 2008, 03:37:58 AM »
Bedankt!

Ik heb ff goed gekeken, en het bleek dat de inbus-bout niet strak genoeg aangetrokken was, waardoor de 40 graden-pijp nogal gemakkelijk door het gewicht van de schotel (etc) op- en neer kon bewegen.

Nu gaan meten en genieten ;-)

Jammer dat ik nog nachtdienst heb, ik kan niet wachten!

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Klopt het wel?
 

gfxgfx
gfx gfx