LuxSat Satellite
Satellietschotel Installatie => Schotels => Topic started by: Flashdance on January 30, 2004, 03:14:38 AM
-
Edit By Johank:
We hebben deze Info uit 3 Topics samengevoegd, het gaat tenslotte allemaal over hetzelfde onderwerp.
En zo is de totale info dus beter te overzien.
De titels van de betreffende Topics vind je nog bij de berichten.
Tabel Van Elevatie- en Azimuthwaarden van de meeste landen van Europa.
Lengte Breedte Elevatie Azimuth
--------------------------------------------------------------------------
NEDERLAND
Alkmaar 4,7 Oost 52,6 28,38 161,97
Amsterdam 4,8 Oost 52,4 28,61 162,04
Arnhem 5,9 Oost 52 29,24 163,3
Eindhoven 5,5 Oost 51,4 29,78 162,68
Groningen 6,6 Oost 53,2 28,12 164,4
Leeuwarden 5,8 Oost 53,2 27,98 163,43
Maastricht 5,7 Oost 50,9 30,34 162,81
Rotterdam 4,5 Oost 51,9 29,06 161,56
Texel 4,8 Oost 53,1 27,89 162,2
Vlissingen 3,5 Oost 51,4 29,35 160,22
Zwolle 6,1 Oost 52,5 28,76 163,65
-------------------------------------------------------------------------
ITALIE
Ancona 39,4 171,8
Livorno 38,9 167,2
Milaan 36,7 166,1
Terni 40,4 170,4
Verona 37,1 168,6
-------------------------------------------------------------------------
BELGIE
Antwerpen 4,3 Oost 51,1 29,84 161,12
Bastogne 5,7 Oost 50,1 31,17 162,62
Charleroi 4,4 Oost 50,4 30,57 161,07
Genk 5,5 Oost 50,9 30,3 162,56
Kortrijk 3,3 Oost 50,7 30.02 159,79
Oende 2,8 Oost 51,3 29,29 159,34
-------------------------------------------------------------------------
LUXEMBURG
Luxemburg 6,2 Oost 49,5 31,89 163,11
Vianden 6,3 Oost 49,9 31,5 163,33
-------------------------------------------------------------------------
FRANKRIJK
Angers 0,33 Oost 47,28 32,22 154,24
Arles 4,5 Oost 43,6 37,59 159,17
Biaritz 1,34 Oost 43,29 35,74 151,37
Bordeaux 1 West 44,8 34,61 152,43
Brest 4,3 West 48,5 29,9 149,86
Carcasonne 2,21 Oost 43,13 38,38 156,38
Dijon 5 Oost 47,4 33,8 161,03
Lyon 4,51 Oost 45,45 35,51 160,58
Monaco 7,7 Oost 43,7 38,3 163,59
Nancy 6,2 Oost 48,7 32,72 162,92
Nantes 1,5 West 47,2 32,12 152,75
Nice 7,15 Oost 43,42 38,24 163,21
Parijs 2,5 Oost 49 31,54 158,32
Toulon 5,56 Oost 43,07 38,53 161,21
Toulouse 1,5 Oost 43,5 36,76 155,13
-------------------------------------------------------------------------
DUITSLAND
Aachen 6,2 Oost 50,8 30.54 163,41
Anklam 13,6 Oost 53,8 28,36 173,07
Basel 7,6 Oost 47,5 34,27 164,44
Berlijn 13,4 Oost 52,5 29,74 172,7
Bremerhaven 8,5 Oost 53,5 28,11 166,77
Dresden 13,8 Oost 51 31,39 173,06
Frankfurt/M 8,41 Oost 50,06 31,71 166,41
Hamburg 9,59 Oost 52,33 28,26 168,62
Karlsruhe 8,3 Oost 49 32,82 165,69
Munchen 11,6 Oost 48,2 34,18 169,85
Osnabruck 8,1 Oost 52,5 29,1 166,11
Straubing 13,4 Oost 48,8 33,73 172,31
Stuttgart 9,1 Oost 48,46 33,2 166,8
Wurzburg 9,56 Oost 49,48 32,24 167,96
-------------------------------------------------------------------------
SPANJE
Burgos 3,2 West 42,5 35,7 147,86
Gerona 2,8 Oost 41,8 38,91 156,18
Segovia 4,2 West 40,9 37 146,54
Tortosa 0,6 Oost 40,8 39,12 152,75
Vigo 8,8 West 42,1 33,71 141,58
-------------------------------------------------------------------------
ZWITSERLAND
Geneve 6,2 Oost 46,3 35,23 162,29
Sankt Moritz 9,8 Oost 46,4 35,84 167,12
Zermat 7,7 Oost 46,1 35,77 164,23
-------------------------------------------------------------------------
OOSTENRIJK
Innsbruck 11,4 Oost 47,3 35,12 169,44
Knittelfeld 14,8 Oost 47,3 35,48 174,02
Linz 14,3 Oost 48,3 34,35 173,45
Villach 13,8 Oost 46,6 36,16 172,59
Wenen 16,2 Oost 48,13 34,7 175,97
-------------------------------------------------------------------------
TSJECHIE
Brno 16,5 Oost 49,1 33,62 176,43
Pisec 14,1 Oost 49,2 33,36 173,28
-------------------------------------------------------------------------
ENGELAND
Brighton 0,1 West 50,8 29,03 155,68
Kingston ( Hull ) 0,3 West 53,8 26,03 156,31
Liverpool 3 West 53,5 25,59 153,08
Plymouth 4,1 West 50,2 28,37 150,73
BRON:BUDSAT
-
flashdance ik woon in lelystad, moet ik die waarde hebben van Amsterdam??
-
Lelystad, 52n31, 5e29 .
oftewel 5,0 Oost - 52 - 29
greetz,
E.T. :-x
-
@ bennie538
hier kun je eventueel ook zelf, de lengte en breedte graad opzoeken
http://www.heavens-above.com/selecttown.asp?CountryID=NL&lat=0&lng=0&alt=0&loc=Unspecified&TZ=CET
typ bij Search String de plaats waar je woond
succes peter :cool:
-
Handig hulp programma bij het uitrichten van een (draaibare) schotel.
je kunt het programma HIER (http://members.chello.nl/berry.walda/GorbTrack.zip) downloaden.
het zip file uitpakken en het progamma installeren op je pc
je kunt dan je woonplaats, type schotel en type motor invoeren
het programma geeft dan heel veel informatie
b.v. lattitude,longtitude,instellingsgraden van motor en schotel, afstanden van obstakels die het zicht op de satelliet verhinderen, zodat je meteen kunt zien welke satellieten je kunt ontvangen bij jou, en nog veel veel meer.
Succes Peter
-
Een oplossing voor de meesten denk ik.
Ga naar volgende site(kaarten) en vul uw gegevens in.
http://www.maporama.com/share/default.asp?SESSIONID=8DCA87E2-F37E-44D7-B64D-B632979AB4F8&LANGUAGE=Du&x=12&y=11
Onderaan vind u de breedte en lengte graad.
Onderaan volgende site vult u uw gegevens in.
http://www.igp.net/Antenna_Alignment/Index.php
En u krijgt de azimuth waarden de polarizatie en de evelatie.
-
bedankt die site's zijn best handig :cool:
-
Handig hulp programma bij het uitrichten van een (draaibare) schotel.
je kunt het programma HIER downloaden.
het zip file uitpakken en het progamma installeren op je pc
je kunt dan je woonplaats, type schotel en type motor invoeren
Krijg helaas nog steeds dezelfde fout melding. Kan het programma niet open. Misschien kan je een linkje geven naar de website??
Alvast bedankt,
Nr.10
-
programma getest en gaat hier wel open :evil:
-
Krijg hier de fout melding "kan 16-bits windows-programma niet uitvoeren
kan bestand setup.exe of een van de onderdelen niet vinden
Maar het setup bestand zit er gewoon bij
-
Kan het hier ook gewoon installeren hoor. :razz:
Jakenl
-
ik heb het net even nog getest, maar hier werkt het ook allemaal.
maar ik heb even de site opgezocht van de maker.
hier (http://members.chello.nl/berry.walda/GorbTrack_NL.htm) kun je het programma ook downloaden.
probeer het daar maar eens
succes peter :-x
-
Veel mooier is het programma Gorb je kan dat meteen zien of je sat kunt zien. enz enz dit is echt het neusje van de zalm
o ja de rotor klik je even aan welke schotel je hebt en ook even je woonplaats en zie daar ALLE gegevens heb je graden elevatie etc.
http://members.ams.chello.nl/r.eberson/GorbTrack.zip
have fun
-
van de site geplukt geinstaleerd , werkt meteen op windows xp
-
zeer goede www :cool:
-
Edited by Johank wegens aanpassing naar nieuw gezmenlijk topic
ik heb inmiddels weer een andere gevonden, en hopelijk blijft deze het wel doen,
longitude and lattitude van al de steden van heel de wereld;
http://www.bcca.org/misc/qiblih/latlong_oc.html (http://www.bcca.org/misc/qiblih/latlong_oc.html)
-
:x thanks,
-
Misschien vindt je dit een betere site voor je LATTITUDE en LONGITUDE.....................................
http://space.cweb.nl/phplocos.html
Land invullen, plaats invullen en klaar is LATLONG
Groetjes Frans
-
Sorry, Frans was even via de verkeerde computer ingelogd :razz:
maar de genoemde site http://space.cweb.nl/phplocos.html is wel goed
Probeer maar
Groetjes Frans
-
http://www.igp.net/Antenna_Alignment/Index.php
http://www.reality.be/telecom/satellite/calc.htm
-
:roll: kan iemand me hier uit helpen,ik probeer een vriend van me te helpen ,maar ik kom er zelf niet meer uit.hij heeft een exstreme ontvanger ,en wil de usals istellingen gaan gebruiken ,maar kan de longtude en latitude niet zelf uitrekenen,ik heb met hem geporbeerd om het voor hem uitte rekenen maar kom er zelf ook niet uit.bij longitude moet er 3 cijfers en de komma,punt ook 1cijfer in,en bij latitude 2 cijfers en na de ,of. nog1 cijfer ingevuld worden.hij woont in den haag aan de valkenboslaan.wie is er handig in om dit uittereken??????
gr.
carlos
-
Vul even je postcode en woonplaats in en de gegevens staan links onder in het scherm :smile:
http://www.maporama.co.uk/share/default.asp?LANGUAGE=Du
-
Den Haag: Long: 4.300 E, lat: 52.083 N (Gorbtrack).
Gorbtrack is te downloaden via een topic van PearlPeter in ditzelfde forum. Zie: Hulpprogramma om schotel uit te uitrichten.
Jakenl
-
Da's inderdaad een prachtige tool!! :-)
Is wel effe kijken hoe het werkt maar ik ben helemaal ondersteboven.
-
Astron :eek: hier op Luxsat
-
linkdelink
h**p://members.chello.nl/~berry.walda/GorbTrack_NL.htm (http://h**p://members.chello.nl/~berry.walda/GorbTrack_NL.htm)
edit : ff de live link angepast , deze was er precies tusendoor geglipt hehe
-
Ook handig: Google Earth , ff inzoomen op je huis, en klaar !
-
Mijn pc loopt helemaal vast als ik dit installeer, krijg zelfs een blue screen.
-
Mijn pc loopt helemaal vast als ik dit installeer, krijg zelfs een blue screen.
Blue screen in Windows XP???
-
Even afprinten en papieren meenemen op het dak 56 meter hoger
Draaibaar schotel afstellen : (stap voor stap)
Omdat het voor sommige beginnende schotelaars een probleem blijkt te zijn een diseqc motortje af te stellen zal ik proberen een korte en bondige “handleiding” te maken.
Het is van het allergrootste belang dat de paal waaraan de diseqc motor wordt bevestigd in het lood staat. Dat wil zeggen vertikaal en waterpas naar alle richtingen. Staat de paal niet helemaal in het lood dan moet dit eerst worden opgelost. Verdergaan heeft anders geen enkele zin.
Het monteren van de schotel op de motor en de motor op de paal ga ik verder niet behandelen, dit staat allemaal in de meegeleverde handleidingen en is zelfs zonder kinderlijk eenvoudig.
Op http://www.heavens-above.com/countries.asp kan je je postcode of adres ingeven om de exacte coordinaten te vinden van jouw locatie . Gemakkelijk voor USALS instellingen in je ontvanger (behandel ik hier niet, staat in de handleiding van je ontvanger), en nodig voor het globaal instellen van je motor, en schotel. (voor mij 51°54'xx" , 5°25'xx")
Benodigdheden:
-Bevestigingspaal.
-Schotel.
-LNB.
-Diseqcmotortje.
-Satfindertje ( als je het niet hebt koop het dan eerst = onmisbaar en super handig )
-Ontvanger.
-lijstje satellieten en de posities.
1/ Op de motor staat een gradenverdeling. Op minimaal 1 zijde kan je deze instellen op de voor mij noodzakelijke 51°54'. Ik stel deze dus ergens in tussen de 51° en 52°. Zo nauwkeurig kijkt het nu ook weer niet. Draai de bouten niet al te vast, het kan heel goed zijn dat je hier straks nog wat aan moet wijzigen.
2/ Op de schotel staat ook een gradenverdeling. Ook deze stel ik globaal in, in dit geval op ongeveer 28°. Draai de bouten ook hier niet al te vast, het kan heel goed zijn dat je hier straks nog wat aan moet wijzigen.
3/ Monteer het hele spul aan de paal en richt het met behulp van een (huis tuin en keuken) compas op het magnetische zuiden uit. Laat de bouten waarmee de motor aan de paal vastzit dusdanig loszitten dat de motor met schotel (met een beetje geweld) naar links en rechts gedraaid kunnen worden.
4/ Sluit nu de coax aan aan de LNB, satfindertje, en de ontvanger. Als de motor nieuw uit de doos komt zal deze standaard in de nulstand staan. De motor sluiten we expres nog niet aan omdat we niet willen dat deze uit het nulpunt loopt.
Omdat ik me op 5°25' bevind, en Sirius is opgehangen op 5°00' is Sirius voor mij dus bijna puur zuid. Die 0.25' gaat me echt niet in de weg zitten bij een offsetschotel en een diseqc motortje. Ik ga dus met de motor in de nulstand (het hoogste punt in de boog) eerst proberen Sirius te vinden.
5/ Zet de ontvanger aan. Stel met behulp van het knopje voor de gevoeligheid van het satfindertje dusdanig in dat het wijzertje net “uit de hoek” komt. Op deze manier zal elk signaal onmiddelijk zichtbaar worden door een wijzeruitslag.
6/ Draai nu de schotel met motor langzaam naar links of rechts totdat je een uitslag op het satfindertje krijgt. Let er wel op dat alleen de motorbevestiging om de paal heen en weer schuiven, de rest mag absoluut niet verschuiven. Let er ook op dat we het hier hebben over millimeters, en maximaal centimeters.
Stel het zo af dat je een maximale uitslag hebt op het wijzerje van het satfindertje. Het kan heel goed zijn dat je met het knopje van de gevoeligheid van het satfindertje de gevoeligheid naar beneden moet bijstellen om de schotel op maximaal signaal af te kunnen stellen.
7/ Hmmm, geen enkele satelliet te vinden. Da’s wat moois. Bij mij werkt de boerenmethode dus niet.
Geen nood. Draai de motor om de as van de pijp terug naar het magnetische zuiden. Nu verander je wat aan de elevatie van de schotel. Die hadden we op ongeveer 28° graden ingesteld (onder punt 2). Die ga je nu maar eens wat omlaag stellen. Een graad of 3 a 4. Je kan dit ook globaal bekijken, je schotel moet voor Sirius een paar graden achterover hellend staan. Ook hieraan kan je dus wel ongeveer zien of je omhoog danwel naar beneden moet met de afstelling.
Nu terug naar punt 6. Dit net zo lang herhalen totdat je een satelliet hebt gevonden.
8/ Yesss, het wijzertje knalt de rechterhoek in ! Mooi, nu even rustig je schotel laten staan en eens kijken wat er gebeurt met het signaal als we de elevatie van de schotel gaan veranderen. Tikje omhoog, of tikje naar beneden.
Stel de elevatie dusdanig af dat je het maximaal haalbare signaal hebt op je satfindertje.
9/ Nu dan, welke satelliet hebben we gevonden ?? Dat zullen we nu eerst moeten gaan uitzoeken voordat we kunnen kijken of we de schotel naar links dan wel naar rechts moeten richten voor Sirius. Een ding is echter wel zeker, Als we een andere satelliet dan Sirius hebben gevonden zullen we in ieder geval de elevatie van de schotel omhoog moeten bijstellen. Sirius is immers de “hoogste” satelliet in de baan die we willen gaan instellen op onze motor.
Heb je een analoge ontvanger dan kan je hiermee misschien gemakkelijk bepalen op welke satelliet we nu staan uitgericht. Heb je geen analoog ontvangertje dan is het proberen. Heb je een ontvanger waarin je een kant en klare settingslijst kan zetten dan kan je de naast Sirius gelegen satellieten een voor een afzappen op FTA (Free To Air, ofwel ongecodeerde) kanalen. Heb je een ontvanger waarin geen settingslijst zit, of op een gemakkelijke manier kan worden gezet dan zal je een satelliet moeten selecteren en een transponderscan moeten uitvoeren. Heb je de juiste satelliet gevonden dan zal de transponderscan in de meeste gevallen snel een boel kanalen opleveren. Begin met Sirius en met de satellieten die in de buurt van Sirius liggen. Heeft je ontvanger zenders ingelezen dan kan je deze vergelijken met de zenders en frequenties die je bij www.satcodx.com of www.lyngsat.com kan vinden. Geef het niet op, het kan echt een heel zoekplaatje zijn voordat je eidelijk weet op welke satelliet je schotel nu staat.
10/ Pfwoeh, we weten nu op welke satelliet onze schotel staat, en dus weten we of we Sirius naar links of naar rechts moeten zoeken. Ook weten we hoeveel satellieten er tussen zitten. Wat we ook nog weten is dat we de elevatie van de schotel zeer waarschijnlijk nog wat naar boven zullen moeten bijstellen.
Markeer voor alle zekerheid even de positie motor/paal met een potlood of watervaste stift. Mocht het helemaal verkeerd gaan dan kunnen we altijd terug.
Draai nu langzaam de motor ten opzichte van de paal in de richting van de positie waar Sirius zich zou moeten bevinden. Op het moment dat het signaal wegvalt en het wijzertje van het satfindertje weer op nul staat stoppen we even om de gevoeligheid weer omhoog te zetten totdat het wijzertje weer net uit de hoek komt. Anders zou het heel goed mogelijk zijn dat we een (zwakke) satelliet missen en dus weer te ver draaien.
Nu is het dus een kwestie van goed tellen en kijken naar het wijzertje. Thor is een satelliet die niet te missen is, een beresterk signaal. Hier stoppen we even om de elevatie van de schotel weer optimaal te zetten. Niet vergeten de gevoeligheid van het satfindertje terug te draaien, als het wijzertje op 10 staat valt er niets af te stellen. Voor de zekerheid kan je op je ontvanger nog even een scan uitvoeren om er zeker van te zijn dat de gevonden satelliet inderdaad Thor is.
11/ Draai de motor ten opzichte van de paal heel voorzichtig en langzaam van Thor af. Het gevoeligheidsknopje op het satfindertje weer dusdanig instellen dat het wijzertje net de hoek uitkomt. Sirius moet nu redelijk simpel zijn te vinden. Stel nogmaals de elevatie af, op het absoluut maximum haalbare.
Scan op de ontvanger Sirius in en controleer of je echt Sirius hebt gevonden. Omdat Sirius naast de erg sterke Thor zit is het soms lastig (bij low cost schotels met een grote openingshoek) het verschil te zien tussen Sirius en Thor. Heb je echt Sirius te pakken dan kunnen de bouten waarmee de motor aan de mast vastzit definitief worden vastgezet.
Je bent nu ongeveer op de helft van het uitrichten, en afstellen van de boog. Een tussenbiertje is misschien op zijn plaats
12/ Nu gaan we pas de motor op de installatie electrisch aansluiten. Het nulpunt is gevonden, nu de polaire baan nog instellen. We hebben hiervoor nog 2 variabelen, de elevatie van de schotel en de inclinatie die we op de motor in hebben gesteld. Omdat dit globaal goed zou moeten staan zullen de naastliggende satellieten van Sirius echt wel werken. Het zal waarschijnlijk fout gaan bij de satellieten die “ver weg” liggen als het al fout gaat natuurlijk.
13/ Als de motor over 2 knopjes (oost west) beschikt hebben we de ontvanger niet nodig om te draaien. Dit is altijd erg gemakkelijk. Met het satfindertje kunnen we nu kijken wat de verst mogelijke oostelijke en westelijke satelliet is die uitslag op het metertje geeft. We proberen eerst de meest oostelijke (welke is onbelangrijk).
Als we de meest oostelijke satelliet die uitslag geeft op het satfindertje hebben gevonden stoppen we de motor.
Nu gaan we kijken of we het signaal sterker kunnen krijgen door de schotel iets voorover te drukken, of achterover te trekken. Wordt het signaal harder door de schotel iets voorover te drukken, of achterover te trekken dan noteren we dat.
14/ Goed, oost is klaar, we hebben genoteerd of het signaal harder wordt bij schotel voor of achterover. Nu draaien we de schotel naar de meest westelijke satteliet die uitslag geeft op ons satfindertje en herhalen de voorover / achterover procedure van punt 13. Ook hier schrijven we het resultaat van op.
15/ Nu kunnen we de volgende resultaten hebben:
A/
Oost–>omhoog/omlaag geen verbetering, alleen slechter signaal.
Midden (Sirius)–> is goed, beter kan niet.
West–>omhoog/omlaag geen verbetering, alleen slechter signaal.
Hiep hiep, bijna klaar !!
B/
Oost–>omhoog = beter signaal, omlaag = slechter signaal.
Midden (Sirius)–> is goed, beter kan niet.
West–>omhoog = beter signaal, omlaag = slechter signaal.
Bijna, maar nog niet helemaal . Eerst terug naar het nulpunt (Sirius). Nu de elevatie van de schotel iets omlaag en de inclinatie op de motor iets omlhoog. Zo afstellen dat het signaal op Sirius weer op absoluut maximum is afgesteld. Hierna terug naar punt 13.
C/
Oost–>omlaag = beter signaal, omhoog = slechter signaal.
Midden (Sirius)–> is goed, beter kan niet.
West–>omlaag = beter signaal, omhoog = slechter signaal.
Bijna, maar nog niet helemaal . Eerst terug naar het nulpunt (Sirius). Nu de elevatie van de schotel iets omhoog en de inclinatie op de motor iets omlaag. Zo afstellen dat het signaal op Sirius weer op absoluut maximum is afgesteld. Hierna terug naar punt 13.
D/
Oost–>omlaag = beter signaal, omhoog = slechter signaal.
Midden (Sirius)–> is goed, beter kan niet.
West–>omhoog = beter signaal, omlaag = slechter signaal.
Of:
Oost–>omhoog = beter signaal, omlaag = slechter signaal.
Midden (Sirius)–> is goed, beter kan niet.
West–>omlaag = beter signaal, omhoog = slechter signaal.
Dit is zorgelijker. Het kan diverse oorzaken hebben.
-Paal staat stiekum toch niet helemaal in het lood.
-Sirius is niet het nulpunt, je locatie ligt te ver van 5° oost.
Gelukkig is er in beide gevallen nog geen man overboord, we moeten nu alleen wat improviseren om de boog er toch goed in te krijgen.
Zet in beide gevallen de motor eerst in de nulstand. Je hebt nu dus weer een maximaal signaal op Sirius. Nu gaan we wat prutsen om de baan toch goed te krijgen.
Oost–>omlaag = beter signaal, omhoog = slechter signaal.
Midden (Sirius)–> is goed, beter kan niet.
West–>omhoog = beter signaal, omlaag = slechter signaal.
Draai de bouten van de motor aan de paalbevestiging dusdanig los dat de motor met een beetje geweld weer te verdraaien is ten opzichte van de mast. Draai nu de motor een heel klein stukje naar rechts (west). De schotel zal nu oostelijk iets lager, en westelijk iets hoger uitkomen. Misschien moet er nog wat worden gerommeld met de elevatie en inclinatie, maar meestal heb je op deze manier een maximaal resultaat uit een niet optimale installatie. Terug naar punt 11 en 13.
Oost–>omhoog = beter signaal, omlaag = slechter signaal.
Midden (Sirius)–> is goed, beter kan niet.
West–>omlaag = beter signaal, omhoog = slechter signaal.
Draai de bouten van de motor aan de paalbevestiging dusdanig los dat de motor met een beetje geweld weer te verdraaien is ten opzichte van de mast. Draai nu de motor een heel klein stukje naar links (oost). De schotel zal nu oostelijk iets hoger, en westelijk iets lager uitkomen. Misschien moet er nog wat worden gerommeld met de elevatie en inclinatie, maar meestal heb je op deze manier een maximaal resultaat uit een niet optimale installatie. Terug naar punt 11 en 13.
16/ Stel de limieten nog even in op de motor. Bij de meeste is dit mogelijk door een stelplaatje te verzetten of te monteren. Loopt de schotel nergens tegenaan dan gewoon standaard laten zitten. Satfindertje ertussenuit, F-connectortjes definitief vastzetten en waterdicht met zelf vulcaniserende rubbertape af tapen (niet met siliconenkit !!), coax met tiewraps vastzetten en van het dak af.
Nu kunnen de diverse satellieten op de ontvanger worden ingesteld. Omdat dit per ontvanger verschillend is zal je hier toch echt de handleiding van de ontvanger voor moeten raadplegen.
Succes met de afstelling, :-x
-
Zeer mooie uitleg. Ik zal hem zeker bewaren.
Verdien volgens mij te staan bij de handleidingen.
Ik heb nog een vraagje: als mijn satfinder tussen de motor en de LNB staat, slaagt mijn decoder er niet in om de motor te doen draaien. Met de knop op de motor lukt het wel. En het signaal dat de ontvanger krijgt en het beeld is zeer goed. Ben ik de enige die dat heeft?
Ik heb ook ontdekt dat als ik de satfinder plaats tussen mijn analoge decoder en de lnb, er geen beeld.
Toch werkt de satfinder goed.
-
Denk dat dat ook niet de bedoeling is :o
Hier is ook nog handig programma ****://space.cweb.nl/iss_pass_prediction.html
**** = http :cool:
-
http://www.mapsofworld.com/lat_long/ (http://www.mapsofworld.com/lat_long/)
-
Freeware:
http://www.smw.se/res/smwlink/smwlink31.zip (http://www.smw.se/res/smwlink/smwlink31.zip)
-
Cheesy heb het binnen gehaald en werkt perfect hier thanks
-
thx eens proberen,moet m'n schotel herinstaleren,
heb alles veranderd voor een lnb module voor 4 lnb's en die werkte langs geen kanten,kreeg niks van signaal,
daarom dat ik nu weer via motor ga werken,
krijg voorlopig enkel astra 19.2 en hotbird binnen.
-
http://www.dishpointer.com/
-
die disjpojnter is geweldig,weet ik!!
-
Vandaag 28-7-2008 gedownloaded en werkt (windows XP). Nu er nog effe achter zien te komen wat alles betekent.
-
<welcome to luxsat> 2139
Hier ook net geprobeerd 28-07-2008 draaid prima onder Vista
Greetz
-
Allemaal mooi en handig heb deze ook nog gebruikt
maar met een gewone tomtom lukt het ook
doe ik altijd als ik moet installeren