(https://images2.persgroep.net/rcs/R77VaNAqfkHGyDKbioxgowN5vu4/diocontent/137202583/_fitwidth/763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0.8)
Wie Brussel met de auto binnenrijdt, moet daar straks voor betalen, ook de Vlaamse pendelaars. Het Brussels Gewest voert nog deze legislatuur een variant in op de omstreden kilometerheffing. De nieuwe Brusselse regering kiest voor een stadstol met variabel tarief, afhankelijk van het tijdstip en het type wagen. Dat schrijft De Tijd vandaag.
Er werd lang gehoopt dat Vlaanderen, Brussel en Wallonië de kilometerheffing samen zouden invoeren. Maar de Brusselaars zijn niet langer bereid te wachten. Ze grijpen daarom naar een bestaand systeem om een eigen stadstol in te voeren. “Als er geen akkoord komt met Vlaanderen over de kilometerheffing zetten we eigen stappen”, zegt de Groen-minister.
De Brusselse regering blijft wel hopen op een akkoord met Vlaanderen en Wallonië, dat staat ook met zoveel woorden in het Brusselse regeerakkoord. Maar in andere gewesten lopen de regeringsonderhandelingen nog, zodat onduidelijk is wanneer de gesprekken hierover van start kunnen gaan.
Controle
In het Brusselse regeerakkoord wordt even verder in de tekst echter ook een hervorming van de verkeersbelasting in het vooruitzicht gesteld “in overeenstemming met de doelstellingen van de lage-emissiezone (LEZ) en gebaseerd op de technologie van de LEZ. Deze nieuwe regeling zal van toepassing zijn op alle voertuigen die in Brussel aan het verkeer deelnemen en zal aangepast worden aan het gebruik om de verkeersopstoppingen, met name tijdens de spitsuren, te beperken”.
In het hele grondgebied geldt al een lage-emissiezone. Die wordt gecontroleerd door een cameraschild met nummerplaatherkenning en een database. Die kan dienen om bestuurders te doen betalen als ze Brussel binnenrijden. Brussel is van plan het netwerk van slimme camera’s de komende legislatuur fors uit te breiden.
Slim systeem
“Het wordt een slim systeem dat met zo veel mogelijk factoren rekening houdt”, verklaart Brusselse minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). “Het systeem is niet fijnmazig genoeg om mensen te laten betalen voor elke kilometer die ze rijden. Maar we kunnen wel variëren in prijzen, afhankelijk van spits- of daluren, de plek van binnenrijden, de uitstootnorm en de grootte of het vermogen van de wagen. Een kleinere wagen betaalt minder dan een SUV, omdat ook het aspect verkeersveiligheid moet meespelen. Het is niet de bedoeling dat het een stadstol met één vast tarief wordt.”
Er moet nog beslist worden in welke zone de heffing geldt, op het hele grondgebied of enkel in grote door file geplaagde delen van Brussel. De tarieven liggen evenmin vast. Bedoeling is wel om de stadstol deze legislatuur nog in te voeren.
Bron: HLN