Meer betalen voor een lineair tv-abonnement, maar naar minder zenders kunnen kijken.
Online neemt in de toekomst vaker de rol van lineaire tv over.
Kijkers met een lineair tv-abonnement werden in het verleden al meerdere keren onaangenaam verrast toen er zenders uit het aanbod verdwenen. Dit begon enkele jaren geleden toen onder meer populaire zenders 13tb Street en Syfy uit het aanbod werden geschrapt. De reden was dat eigenaar NBCUniversal de zenders terugtrok uit de televisiemarkt in de Benelux. Onderhandelingen over een nieuwe distributieovereenkomst hadden geen positieve afloop.
Mediaconsumptie
Met het toenemend aantal kijkers die lineaire tv inruilen voor het online kijken, hebben meer zendereigenaren de stekker getrokken uit lineaire distributie van hun tv-kanalen. Zo verdwenen meerdere kanalen van Disney uit het aanbod van providers, ging de content van meerdere zenders van Discovery Network naar streamingdienst discovery+ en zijn er nog meer voorbeelden te noemen van lineaire zenders die uit het aanbod van providers zijn verdwenen. De veranderende manier van kijken is de belangrijkste reden dat contenteigenaren hun content van lineair naar online verschuiven.
Meer zenders
Aan het lijstje van lineair verdwenen zenders kunnen over enkele maanden naar verluidt drie nieuwe namen worden toegevoegd. Welingelichte bronnen melden aan Totaal TV dat providers binnenkort van ViacomCBS een bericht krijgen dat de distributieovereenkomst voor de MTV-zenders MTV Live HD, MTV Hits en MTV 90s eenzijdig wordt opgezegd. Het is de bedoeling dat deze zenders vanaf 1 januari niet meer worden aangeboden aan providers voor lineaire distributie. Op deze MTV-kanalen bestaat de programmering vrijwel volledig uit muziek. In de huidige tijd wordt muziek vaker gestreamd via muziekdiensten als Spotify en videodiensten als YouTube.
Providers
De drie MTV-kanalen zijn overigens niet bij alle providers - geheel of gedeeltelijk - in het zenderaanbod opgenomen. Dit betekent dan ook dat het huiskamerbereik niet optimaal is. Iets dat wellicht een rol speelt in de verwachte aankondiging. Zo is MTV Live HD beschikbaar met een aanvullend abonnement bij Ziggo, KPN, Odido en Delta. Ook enkele kleinere providers als Stichting Kabelnet Veendam (SKV) bieden de zender aan. Iets soortgelijk geldt voor MTV 90s. Bij de grote landelijke providers zit dit kanaal alleen bij Ziggo, Odido en Delta in het aanbod. De distributie van MTV Hits is omvangrijker, maar bij KPN ontbreekt ook deze zender in het aanbod. Bij providers die MTV Hits wel doorgeven is een aanvullend abonnement nodig. Juist de verkoop van aanvullende abonnementen staat bij providers onder druk door de opkomst van online. Als consumenten besluiten toch lineair te blijven kijken, bezuinigen ze vaak op aanvullende abonnementen om de abonnementskosten van streamingdiensten op te vangen.