De abonneevideodienst van de publieke omroepen, NPO Plus, heeft vierhonderdduizend abonnees.
Bijna de helft meer dan begin 2020. RTL Nederland denkt dat zijn Videoland na 2021 winst gaat maken.
Die cijfers deelden Shula Rijxman en Sven Sauvé van NPO en RTL mee tijdens een panel van Adformatie in Amsterdam.
NPO-baas Rijxman deelde verder dat de gratis streamingdienst NPO Start wekelijks drie miljoen kijkers ziet langskomen. Daarnaast treft ze voorbereidingen voor een experiment waarbij derde partijen, ook commerciële, content van de NPO op hun respectievelijke platformen kunnen overnemen. Over de voorwaarden vertelde ze niets.
De topman RTL Nederland geeft uit concurrentieoverwegingen geen klantaantallen prijs. Het staat echter vast dat Videoland serieus bijdraagt aan de business. Volgend jaar denkt hij kostendekkend te werken en vanaf 2022 kan Videoland bijdragen aan de winst. Sauvé blijft, onder aanmoediging van het Duitse moederbedrijf,verder investeren in het on demand-kanaal. Meer unieke content betekent meer betalende kijkers.
Ook CEO Peter de Mönnink van Talpa Network was bij het panel aanwezig. Hij liet zich niet uit over zijn Kijk.nl. Wel wees hij op het feit dat Nederlandse tv-netwerken er gezamenlijk meer niet in slagen een front te vormen tegen Facebook en Google als grootste ontvangers van Nederlands reclamegeld. Alle initiatieven tot samenwerking strandden tot op heden...