Declinatie is het aantal graden dat het te zoeken object boven de evenaar/horizon staat.
Simpel gezegt: "de hoogte dus".
Nu klopt het niet helemaal omdat er iets van een omgekeerde bereking wordt uitgevoerd.
(Die ik niet uit ga leggen, maar ik noem hem zodat je begrijpt dat er afwijkingen kunnen zijn van wat jou logisch zou lijken

bv, minder omhoog kijken van de schotel als jij op grond van aantal graden zou denken)
De uitkomst van deze "omgekeerde" berekening wordt dus inderdaad door programma's als Gorbtrack als uitkomst gegeven.
In pricipe gaat het daarbij om de berekening van de echte declinatie en de vertaling daarvan naar de schotel.
Op je schotel-bevestiging staat meestal een gradenboog die ook de waarden van die vertaling aangeeft.
Dus met een mast die in alle windrichtingen loodrecht/waterpas staat, en de schotel op de juiste waarden (zoals Gortrack die geeft) ingesteld ben je in principe klaar.
Echter voor een draaibaar system komt daar nog de rotor tussen,
En die levert ook zijn aandeel in de hoogte afstelling.
Dat wordt opgevangen door:
- ten eerste, de instelling van de rotor zelf (in de 50 graden zeg ik zo even uit mijn hoofd)
Om op deze manier de rotorbuis goed afgesteld te krijgen.
- en ten tweede, een aftrek van 8-9 graden voor de schotel instelling.
Dus bv voor Hotbird standaard een declinatie van 30 graden op de gradenboog van de schotel.
dan bij rotor -gebruik nog een declinatie van 22-23 graden op de gradenboog van de schotel
Deze aftrek is vaak op de site van je schotel wel te vinden.
En ook hier geldt, dat fijntunen op grond van signaal sterkte en kwaliteit dient te gebeuren.