Nu de eerste aanbieders de prijsverhoging van abonnementen voor 2017 bekend hebben gemaakt, kan gesteld worden dat betaalzender FOX Sports tv-kijken voor iedereen duurder heeft gemaakt.
FOX Sports bereikte met veel aanbieders aan het begin van dit voetbalseizoen nieuwe afspraken. Dit gebeurde niet zonder slag of stoot. Doel van het nieuwe verdienmodel in de huidige distributieovereenkomsten voor FOX Sports is om meer geld te verdienen. Om dit te bereiken, werd een nieuwe manier van financiële beloning door de betaalzender bedacht. Niet een afdracht voor elke daadwerkelijke FOX Sports-abonnee maar voor alle tv-abonnees van een aanbieder werd door de betaalzender afgedwongen. Om de verplichte en vaststaande afdracht aan FOX Sports voor aanbieders als KPN, Caiway en T-Mobile terug te kunnen verdienen, hebben aanbieders besloten om het abonnement door prijsverlaging voor meer abonnees aantrekkelijker te maken.
Nu blijkt dat de stijging van het aantal abonnees van FOX Sports onvoldoende voor aanbieders is om de doorgiftevergoeding geheel te dekken. Ondanks dat geen enkele aanbieder bij uitleg over de prijsverhoging FOX Sports aanhaalt, kan gesteld worden dat FOX Sports tv-abonnementen duurder heeft gemaakt. Het beste is dit bij Digitenne van KPN waar te nemen. Ondanks dat technisch niets gewijzigd is en het zenderaanbod niet is aangepast, wordt het abonnement toch met €1,50 per maand verhoogd. Bij KPN Interactieve TV wordt niet alleen de abonnementsprijs hoger maar vindt ook verschraling van zenderaanbod plaats. Caiway verhoogt niet alleen de prijs van het basis tv-abonnement maar ook het abonnement van FOX Sports met een euro. Ook bij andere aanbieders kunnen prijsaanpassingen naar de nieuwe overeenkomst met FOX Sports herleid worden.
Ziggo en M7 Group, eigenaar van de aanbieders CanalDigitaal en Online.nl, hebben nog oude overeenkomsten met FOX Sports. De prijsverhoging bij Ziggo is nog niet bekend. Online.nl heeft wel een prijsverhoging aangekondigd maar stelt dat investeringen in het netwerk en klantenservice hier de oorzaak van is. Ziggo moet de komende maanden wel over naar een nieuwe overeenkomst omdat de afspraken over doorgifte in het voormalig UPC-verzorgingsgebied aan het einde van dit seizoen aflopen.
Een nieuwe overeenkomst wil niet zeggen dat het abonnement van FOX Sports automatisch bij Ziggo goedkoper wordt. FOX Sports streeft dan wel goedkopere abonnementen na om Eredivisie-voetbal in meer Nederlandse huiskamers live beschikbaar te maken. Het zijn echter de aanbieders zelf die de abonnementsprijs mogen bepalen. Dit wordt ook duidelijk nu Caiway als enige aanbieder met een nieuwe distributieovereenkomst de prijs van het FOX Sports Eredivisie-abonnement met een euro tot €8,50 per maand verhoogd heeft.