gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Vu+ Pur E2 - 7.4 (update) 28-03-2024
Latest oscam all images 11756 (update) 28-03-2024
Dreambox Pur E2 7.3 (DM 900 & 920) (update) 19-03-2024
LuxSat Key Files update by MOHAMED_OS 18-03-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72179 Posts in 11153 Topics by 6350 Members - Latest Member: Ghassemi March 28, 2024, 06:10:13 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satelliet Abonnementen  |  Tv Vlaanderen  |  TVV ontvangers en disecq instellingen
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: TVV ontvangers en disecq instellingen  (Read 7904 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

krieter

  • Guest
TVV ontvangers en disecq instellingen
« on: October 01, 2015, 01:48:36 PM »
Hoi,
Kennissen hebben een chalet in de Lot (Frankrijk).
Ze kijken daar via de TVV kaart TV.
Via een triax 78 schotel met monoblock LNB 19,2/23,5.
Hun ontvangers zijn een M7Sat801 en een Philips DSR 7141/22.

Telkens ze na enkele weken hier in hun chalet terugkomen zijn er problemen met TV kijken.
En dan krijg ik een telefoontje.
Maar ik heb zo'n ontvangers helemaal niet!

Nu is er weer geen ontvangst op de meeste TVV zenders.
Enkel op Een/Canvas en Vijf Tv beeld.

Dus ik veronderstel dat den 23,5 te weinig signaal krijgt.

1.Hoe moeten de disecq instellingen nu weer staan voor zo'n monoblock?
2.Is de menuopbouw in beide ontvangers hetzelfde?
3.Heeft iemand een linkje naar een handleiding met bvb afbeeldingen zodat ik hun door het menu kan loodsen?

Mvg, krieter.




ivo

  • Guest
Re: TVV ontvangers en disecq instellingen
« Reply #1 on: October 01, 2015, 05:28:09 PM »
ik geloof niet dat de gewone monoblok perfekt is voor de twee astra s
de afstand zal niet  juist zijn
het beste zou in elk geval zijn hem goed af te stellen op astra 23.5°

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: TVV ontvangers en disecq instellingen
« Reply #2 on: October 01, 2015, 06:08:14 PM »
Een triax 78 schotel met monoblock LNB 19,2/23,5 of is het een DUO LNB die ze gekocht hebben, ik gok op de DUO LNB aangezien ze de M7Sat801 en een Philips DSR 7141/22 hebben.
Een duo lnb is totaal ongeschikt op die schotel, dat moet hier een monoblock van 4.3 graden zijn.
Maar veel hangt dan nog af van de plaats in Frankrijk, hoe dichter tegen de evenaar hoe verder de lnb's van elkaar moeten staan.
en LOT zit toch al dichtbij Spanje dat zal al eerder iets van een 5 graden worden.

The key to happiness
Stay away from idiots

krieter

  • Guest
Re: TVV ontvangers en disecq instellingen
« Reply #3 on: October 02, 2015, 10:19:13 AM »
Hoi,
Ik heb even navraag gedaan bij de heren in Frankrijk, vandaar de vertraging,  :?

Het is inderdaad een Duo LNB 19,2/23,5 zo een van TVV.
Ik weet dat deze bedoeld is voor 60cm schotels.
Maar ginder hangt die triax 78cm al een 8-tal jaren en er was altijd voldoende signaal om goed te kunnen kijken.

Vroeger zat de 19,2 in de houder maar sinds verleden jaar nu de 23,5 in de houder omdat de meeste zenders voor TVV kijkers op de 23,5 zitten.
In ieder geval proberen we voorlopig de schotel afgeregeld te krijgen met deze LNB.

Is het zo juist:

1. Staand achter de schotel Duo LNB gemonteerd op het buisje van de 23,5 recht voor het brandpunt.
2. De 19,2 met een lichte skew in tegenwijzerzin gedraaid naar positie  iets hoger dan de 23,5.
3.Diseqc instellingen  in M7Sat801: 19,2  op 1 en 23,5 op 2

Want ik heb wat gegoogeld en er zijn verschillende benaderingen hoe je alles nu juist instelt.

Verder is de ligging waarschijnlijk toch van belang
Locatie is dorp Montet et Bouxal, in het departement "Le Lot" een 25km van het stadje Figeac

Mvg, krieter




Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: TVV ontvangers en disecq instellingen
« Reply #4 on: October 02, 2015, 01:06:59 PM »
Quote
Het is inderdaad een Duo LNB 19,2/23,5 zo een van TVV.
Ik weet dat deze bedoeld is voor 60cm schotels.
Maar ginder hangt die triax 78cm al een 8-tal jaren en er was altijd voldoende signaal om goed te kunnen kijken.

Bij de politie zouden ze zeggen, ja ja dat zegt iedereen

Die situatie was vroeger en toen kon je nog wat zeuren met lnb's omdat er toch voldoende signaal binnenviel, dat lukt vandaag niet meer met die 8PSK moet je bijna het dubbele aan signaal opvangen of je krijgt er geen beeld meer uit.

Bekeken vanaf de achterkant van de Duo LNB is de linkse pijp die van Astra 23. die moet in de lnb houder (zie foto).
De schotel moet perfect uitgericht staan op 23.5, ik hoop dat dit correct is gebeurd en niet gewoon de lnb pijpjes gewisseld van plaats.

De 19,2 hangt hoger dan de 23.5, in spiegelbeeld komt het brandpunt daarvan lager te liggen dan dat van de 23,5. d.w.z zakken t.o.v de 23.5 



3.Diseqc instellingen  in M7Sat801: 19,2  op 1 en 23,5 op 2

De 19.2 kan je daar wel schudden met die duo lnb, die is 3.5 graden, de 19.2 kun je daar onmogelijk met een duo lnb ontvangen
want in Montet et Bouxal moet dat 5.5 graden zijn, dat is 2 graden verschil.
ik vermoed dat die schotel niet juist afgeregeld staat, maar ergens tussen de 2 in.

Als ze ook de astra 19.2 ongestoord willen ontvangen dat ze dan gaan voor een monoblock van 5 graden.
   

The key to happiness
Stay away from idiots

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: TVV ontvangers en disecq instellingen
« Reply #5 on: October 02, 2015, 02:06:19 PM »

Een duo lnb is totaal ongeschikt op die schotel


In ieder geval proberen we voorlopig de schotel afgeregeld te krijgen met deze LNB.


Kijk...en dat snap ik dan weer niet  :P Nu krijgt men info waar men om vraagt en dan prutsen mensen weer verder waarvan je dan weet dat het al niet goed is.
Als zo'n LNB nu veel geld kost..oke......maar voor die paar tientjes hoeft men het dan toch niet te laten.
Je gaat er nu energie insteken en moeite doen om zo'n LNB af te gaan stellen.....met de vraag of het daarna wel voldoende beeld geeft....
Je zegt zelf al dat je elke keer gebeld word wanneer je kennissen weer eens daaro zijn....dus de volgende keer bellen ze weer opnieuw....hahaha

Ik zou het nu meteen goed aanpakken dan zijn die mensen pas echt geholpen...verder prutsen met hetgeen wat niet werkt is jammer van je tijd.


Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: TVV ontvangers en disecq instellingen
« Reply #6 on: October 02, 2015, 04:14:13 PM »
Dat was mijn idee ook al, je kan er niet uithalen wat er nooit is geweest.
Het is natuurlijk afhankelijk wat ze willen, als enkel astra 23.5 belangrijk is dan kunnen ze net zo goed met de duo lnb verder doen, op 1 lnb
Als astra 19.2 er ook bij moet dan zit er niks anders op dan een 5 of 6 graden monoblock te kopen.

ik denk dat Krieter eerder slim is, en hoopt op enkele gratis weekendjes daar in het zonnige zuiden van Frankrijk.
 
The key to happiness
Stay away from idiots

krieter

  • Guest
Re: TVV ontvangers en disecq instellingen
« Reply #7 on: October 02, 2015, 07:14:33 PM »
Ik wou gewoon zorgen dat ze de volgende maand terug de hd zenders kunnen ontvangen.
En na een 20 tal gratuis reisjes naar la douche france is de spanning er ook even af nietwaar. Maar indedaad ze hebben voor die locatie dus  de juiste monoblock nodig. Nu is hetprobleem een beetje dat de hele elektrische instaĺlatie daar nu volledig op punt staat en ik niet meer mee moet, toch niet enkel om een schotel af te regelen.

Kunnen wij hier een soort van handleiding in elkaar flansen zodat zij dat zelf kunnen afregelen.
En hopelijk ook een linkje naar de juiste LNB.
Ik kan ook de M7 laten meebrengen en hier de diseqc al juist zetten tegen volgende zomer.
Dank, mvg, krieter



Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: TVV ontvangers en disecq instellingen
« Reply #8 on: October 02, 2015, 08:13:13 PM »
ik ben aan het zoeken geslagen, nergens een monoblock van 5 graden gevonden, dat is het rotte aan die dingen ze bestaan niet in alle graden. 
Het zal een monoblock Astra - Hotbird worden vrees ik, die zijn 6.2 graden, dat is 0.7 graden teveel, toch al een pak minder afwijking dan die 2 graden van nu, en aangezien astra 19.2 bijzonder sterk is zal dat wel lukken op een 78 cm.

 
The key to happiness
Stay away from idiots

krieter

  • Guest
Re: TVV ontvangers en disecq instellingen
« Reply #9 on: October 06, 2015, 02:23:45 PM »
Hoi,
Dat is straf nu kan ik mijn oude monoblock astra -hotbird terug gebruiken.  :cool:

Het is deze toch die je bedoelde mebo.

http://www.satberlin.de/de/SAT-Aussenanlage/LNBs/Monoblock/LNB-Inverto-Monoblock-Twin-02dB-IDLP-231TWMONO-Black-PRO

En dan zet ik dus de vroegere hotbird centraal in de houder (zoals op de tekening)
En richt deze uit op de 23,5 Astra.

Mvg, krieter.

krieter

  • Guest
Re: TVV ontvangers en disecq instellingen
« Reply #10 on: October 06, 2015, 02:27:00 PM »
PS kan ik die monoblock ook hier gebruiken om eens te testen?

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: TVV ontvangers en disecq instellingen
« Reply #11 on: October 06, 2015, 02:42:54 PM »
nee, dat gaat niet lukken omdat de afstand tussen beide Satellieten hier kleiner is.
Satellieten hangen boven de evenaar, hoe verder men daarvandaan gaat hoe korter ze op elkaar komen te liggen.
Vergelijk dat met auto lichten op 1 km afstand zijn die 2 lichten zichtbaar als 1 lichtbron, op 200 meter zal je al onderscheid kunnen maken tussen links en rechts, maar het aantal graden tussen links en rechts is vanuit ons oogpunt nog miniem.
op 5 meter afstand ga je al een behoorlijk graden verschil krijgen als je kijkt naar de linkse of rechtse lamp.
dat doet zich ook voor met satellieten, in Spanje zitten ze dichter tegen de satellieten (evenaar) dan wij hier. 
The key to happiness
Stay away from idiots

krieter

  • Guest
Re: TVV ontvangers en disecq instellingen
« Reply #12 on: October 06, 2015, 03:29:32 PM »
Ok dat testen zal dan niet gaan hier.
Maar de locatie is Montet Et Bouxal in midden Frankrijk.
Zo'n 1060 km van hier dichtbij Figeac.
Dus niet in Spanje he.
Zal die LNB dus wel goed zijn voor die locatie?

Mvg, krieter

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: TVV ontvangers en disecq instellingen
« Reply #13 on: October 06, 2015, 07:07:06 PM »
in Montet Et Bouxal is het verschil  tussen beide satellieten 5.5 graden, dat kan je zelf nagaan op dispointer.com onder azimuth true
zulke monoblock bestaat niet, dus moet je degene nemen die daar het dichtste tegen zit.

The key to happiness
Stay away from idiots

Offline Anderlecht

  • Global Moderator
  • Gold Member
  • *
  • Posts: 1592
  • Country: be
  • satelietfraek
    • https://www.rsca.be
Re: TVV ontvangers en disecq instellingen
« Reply #14 on: October 06, 2015, 11:45:14 PM »
PS kan ik die monoblock ook hier gebruiken om eens te testen?
nee, dat gaat niet lukken omdat de afstand tussen beide Satellieten hier kleiner is.
Satellieten hangen boven de evenaar, hoe verder men daarvandaan gaat hoe korter ze op elkaar komen te liggen.
Vergelijk dat met auto lichten op 1 km afstand zijn die 2 lichten zichtbaar als 1 lichtbron, op 200 meter zal je al onderscheid kunnen maken tussen links en rechts, maar het aantal graden tussen links en rechts is vanuit ons oogpunt nog miniem.
op 5 meter afstand ga je al een behoorlijk graden verschil krijgen als je kijkt naar de linkse of rechtse lamp.
dat doet zich ook voor met satellieten, in Spanje zitten ze dichter tegen de satellieten (evenaar) dan wij hier. 
Doen want ik heb ook al met een astra hotbird gewerkt aan de belgische kust ,en ik had signaal op astra3 en astra 1. De astra 1 zat wel centraal en hotbird hellend naar boven op een schotel van 90cm . Proberen maar niet geschoten is altijd mis




DREAMBOX 800 NEWENIGMA
DREAMBOX 800SE OPENPLI
DREAMBOX 500HD 
MAX DIGITAL XP1000
XTREND ET9200
OPENBOX S10
en brol op zolder
TRIAX SCHOTEL MULTIRAIL
DRAAIBARE OPSTELLING ROTOR MOTECK 2100
  Groetjes Anderlecht

LuxSat Satellite  |  Satelliet Abonnementen  |  Tv Vlaanderen  |  TVV ontvangers en disecq instellingen
 

gfxgfx
gfx gfx