gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Dreambox Open HDF image v7.3 (68)- (update DM 820-900-920) 15-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024
Latest oscam all images 11764 (update) 12-04-2024
Vu+Open Black Hole 5.4.002 (update) 10-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72201 Posts in 11152 Topics by 6356 Members - Latest Member: nights April 19, 2024, 02:48:40 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  is deze schotel oplossing correct?
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: is deze schotel oplossing correct?  (Read 8952 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline wim1966Topic starter

  • Full Member
  • **
  • Posts: 42
  • Country: be
  • Carpe Diem
is deze schotel oplossing correct?
« on: April 06, 2015, 07:44:02 PM »
Hi,

Nu ik mijn Xtrend 10000 heb aangeschaft en wacht op levering, denk ik na over wat ik als oplossing met mijn schotel moet doen.
Ik dacht aan volgende situatie waar ik echter niet van weet of mijn denkwijze correct is.

Ik denk eraan om een grotere schotel met 3 (of 4) koppen/lnb's aan te schaffen. Deze schotel zou ik op een rotor monteren.
Stel dat ik de rotor via tuner 1 aansluit/bedien.
Ik zorg er voor dat als ik bvb tuner 1 op astra 1 afstel, dat dan de schotel zo staat dat de 3 koppen elk hun satelliet zien, astra 1 tot 3. Maw dat de schotel dan zo staat alsof je deze schotel zou installeren zonder rotor.
Als ik dan tuner 2 op lnb 2 (astra 2) aansluit en tuner 3 op lnb 3.
Klopt het dan dat ik altijd alle zenders kan bekijken via tuner 1 (want daar staat de rotor op ingesteld) en ik, enkel als mijn tuner 1 op astra 1 ingesteld sta, ik dan pas kan kijken en opnemen tegelijk van astra 1, 2 en 3 tegelijk?

't Is een beetje een ingewikkelde situatie en moeilijke uitleg, maar ik wil vermijden dat ik 2 schotels moet plaatsen.
Volgens mijn beperkte kennis van de installaties zou 't wel moeten kloppen, maar indien niet, dan hoor ik graag waar mijn redenering fout zit.

Bedankt voor alle reakties op voorhand,
Wim

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: is deze schotel oplossing correct?
« Reply #1 on: April 06, 2015, 10:18:54 PM »
ik ben aan het broeden op wat je vraagt, op het eerste zicht lijkt dat oke, maar ik vrees dat je tegen een probleem aan gaat lopen, met opnames op 2 verschillende satellieten.
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline wim1966Topic starter

  • Full Member
  • **
  • Posts: 42
  • Country: be
  • Carpe Diem
Re: is deze schotel oplossing correct?
« Reply #2 on: April 06, 2015, 11:14:34 PM »
'k Had een reactie van je verwacht want ik merkte op de posts dat jij wel heel erg goed op de hoogte bent van de lnb's en instellingen  8-)

Ik dacht het niet meteen aan problemen, voor zover mijn kennis klopt he.
Mijn redenering:
Als mijn tuner1 op astra1 staat kan ik in principe opnemen via tuner 1 van astra1, via tuner 2 van astra2 en via tuner 3 van astra3 toch?
Eens ik met tuner1 op een andere satelliet gepositioneerd sta, dan kan ik enkel via tuner1 opnemen.
Opnemen is nu niet bepaald iets wat ik vaak zal doen en zeker niet van de exotische kanalen.
Dus ik vermoed dat ik sowieso meest op de gangbare satellieten zou kijken wat mijn 'probleem' minimaliseert.

Waar ga ik te kort door de bocht in mijn redenering dat je problemen verwacht bij 2 verschillende satellieten?

 <Pease>

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: is deze schotel oplossing correct?
« Reply #3 on: April 07, 2015, 12:24:01 AM »
T'is complex omdat je met meerdere tuners zit.
ik denk eerlijk gezegd niet dat dit een kans van slagen heeft.

Het ontbreekt mij aan informatie hoe Enigma 2 reageert.
Stel je hebt op tuner 1 de motor en een diseqc, daarop dan de 3 lnb's
lnb 1 hoort bij de motor.
Lnb 1 krijgt alle satellieten toegewezen, (staat geregeld op astra 19.2 als de motor in die positie staat)
lnb 2 astra 23.5
lnb 3 astra 28.2

Nu is de vraag hoe reageert Enigma 2 als men kijkt op astra 19.2 en wil overschakelen naar astra 23.5
want die satelliet staat dan onder tuner 1 , twee maal ingegeven.
1 maal onder usals en 1 keer als lnb2 op de diseqc.
ik kan er niet meteen een antwoord op vinden.

er zal wel iemand zijn die zo'n schotel opbouw heeft


 
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: is deze schotel oplossing correct?
« Reply #4 on: April 07, 2015, 12:52:00 AM »
Schotels met motor heb ik eigenlijk geen kennis van.

Maar stel dat je met een diseqc werkt.
Dus je de hebt 3 LNB's in een bepaalde motor stand zo afgesteld dat deze 3 via de diseqc op tuner 1 zit.
Op deze manier kijk je dan normaal TV
dan zet je er nog een 4de LNB bij en deze gaat op tuner 2 en die gebruik je dan met je motor als je naar andere sats draait.
Ik weet dus niet of dat werkt he...verzin ook maar wat !!!

Btw. als je toch een schotel erbij koopt kan je ook 2 schotels gebruiken.
De een met motor en op de oude zet je b.v. 4 LNB ..ik zou dan twin LNB's nemen ( via 2x een diseqc met 2 coax naar 2 tuners )
Dan kan je daarop kijken en opnemen.
De motorschotel zet je dan op een 3de tuner.

Offline Anderlecht

  • Global Moderator
  • Gold Member
  • *
  • Posts: 1592
  • Country: be
  • satelietfraek
    • https://www.rsca.be
Re: is deze schotel oplossing correct?
« Reply #5 on: April 07, 2015, 02:03:47 AM »
Quote

Ik zorg er voor dat als ik bvb tuner 1 op astra 1 afstel, dat dan de schotel zo staat dat de 3 koppen elk hun satelliet zien, astra 1 tot 3. Maw dat de schotel dan zo staat alsof je deze schotel zou installeren zonder rotor.
Als ik dan tuner 2 op lnb 2 (astra 2) aansluit en tuner 3 op lnb 3.


Hij wil juist vermijden dat hij twee schotels moet opstellen ,Maar om op zijn vraag te antwoorden welk nut heeft het , stel dat het werkt ,wat als je bv naar 13°of 16°of eender sateliet wil gaan ,dan zijn LNB 2 EN LNB 3 UIT POSITIE . Je moet ook nog je rotor aansturen vanuit je lnb 1   
Mijn opstelling is tunerA  Diseqc ABCD  en tunerB  Usals, uiteraard met 2schotels en werkt 100%   
Zou mooi zijn als dit iemand zou kunnen uittesten.
   
DREAMBOX 800 NEWENIGMA
DREAMBOX 800SE OPENPLI
DREAMBOX 500HD 
MAX DIGITAL XP1000
XTREND ET9200
OPENBOX S10
en brol op zolder
TRIAX SCHOTEL MULTIRAIL
DRAAIBARE OPSTELLING ROTOR MOTECK 2100
  Groetjes Anderlecht

Offline wim1966Topic starter

  • Full Member
  • **
  • Posts: 42
  • Country: be
  • Carpe Diem
Re: is deze schotel oplossing correct?
« Reply #6 on: April 07, 2015, 08:59:59 AM »
We komen er uit

Stel dat het werkt ,wat als je bv naar 13°of 16°of eender sateliet wil gaan ,dan zijn LNB 2 EN LNB 3 UIT POSITIE . Je moet ook nog je rotor aansturen vanuit je lnb 1   

Ik ga ervan uit dat ik voor het grootste deel van de tijd op de 3 astra's zal staan en dan kan ik zowel opnemen als kijken (als mijn theorie werkt). Als ik naar 13 of 16 switch kan ik dan niet opnemen wat op zich, voor mij, geen probleem is.

Mijn opstelling is tunerA  Diseqc ABCD  en tunerB  Usals, uiteraard met 2schotels en werkt 100%   
Zou mooi zijn als dit iemand zou kunnen uittesten. 

Dan kan jij ons wellicht vertellen of er kans is dat het werkt!  Als je met de tunerA (zonder rotor aansturing) opneemt op een astra kanaal, gaat je rotor zich dan ook verplaatsen naar die astra of kun je gewoon verder kijken op bvb 13°?
Als je rotor zich niet verplaatst, dan heb ik er goed vertrouwen in dat de theorie werkt en dan werken we die opstelling uit als mijn nieuwe opstelling.
Zo kunnen we het meteen uittesten.  :-)
 <Pease>

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: is deze schotel oplossing correct?
« Reply #7 on: April 07, 2015, 09:37:15 AM »
Met 2 schotels is het geen probleem, dan wordt het:
tuner 1 schotel met 3 of 4 lnb’s
tuner 2 schotel met 1 lnb en gemotoriseerd

Hoe men het ook draait of keert, bij 1 schotel met motor en meerdere lnb’s loopt men altijd tegen conflicten aan.
Omdat het een box betreft met meerdere tuners, men heeft geen controle om een bepaalde tuner aan te spreken.
Die keuze wordt door Enigma 2 gemaakt, eender hoe men de instellingen ingeeft, automatisch of met voorkeur tuner.
De tuner waar de motor mee aangestuurd wordt heeft theoretisch maar 1 lnb, degene die in het midden staat.
De tuner zal altijd naar de positie draaien die correspondeert met de satelliet.
Het probleem hierbij is dat die terug naar de 19.2 moet kunnen draaien, en dat gaat niet lukken, omdat de box de eerste vrije tuner zal kiezen waar astra 19.2 beschikbaar is.
Maar op dat moment staat de schotel wel uit positie voor de andere lnb's, dus geen ontvangst meer en boeltje geblokkeerd op een of andere positie.
 
Er is wel een semi oplossing, maar dan moet men in de satellites.xml de positie van een satelliet gaan aanpassen naar 19.1 of 19.3
Bijvoorbeeld de Amos 5 op 17 oost krijgt dan de positie 191 in plaats van 170.
Wanneer die satelliet gekozen wordt, zal automatisch de tuner die de motor stuurt gekozen worden en draait alles naar 19.1 oost. 
D.w.z. elke keer als er een nieuwe zenderlijst wordt ingeladen, moet die satellites xml aangepast worden.

Dan kan men op alle tuners (1-2-3-4 ) de andere lnb's rechtstreeks aanspreken.

Ingewikkeld !!!  hmmm wacht tot je de instellingen gaat zien.
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline truckerke

  • Gold Member
  • *
  • Posts: 1484
  • Country: be
Re: is deze schotel oplossing correct?
« Reply #8 on: April 07, 2015, 07:32:43 PM »
Waarom zo moeilijk doen als jij meerdere koppen/lnb's gebruikt gebruik dan in godsnaam geen rotor 
Het probleem met een rotor is dat jij maar 1 lnb kunt uitrichten, dus kun jij maar 1 tuner tegelijk bedienen 
Neem toch een vaste opstelling zoals bigsat of wave t90 te vinden voor bijna geen geld bij onze sponsors met quad lnb's hiermee kun jij 4 tuners van signaal voorzien dat wil zeggen 1x kijken 4x opnemen neem dan wel  per tuner een disecq met het aantal lnb's die jij wil gebruiken Hier heb jij wel het nadeel dat jij per tuner een kabel moet binnentrekken
grts Peter
mijn opstellingen TVV basic+
VU+UNO VTi v.7.0.0 
  Thuis T90  13-16-19.2-23.5-28.2
1x Profiline DiSEqC Relais 9/1 & 2x Diseqc Vantage 4/1 4 x Quad LNB, Edision & 1x Smart Titanium Edition TS Single
   Camping T55 13-19.2-23.5-28.2 + Power Wifi USB buitenantenne
1x Diseqc Vantage 4/1 4x Smart Titanium Edition T

Offline wim1966Topic starter

  • Full Member
  • **
  • Posts: 42
  • Country: be
  • Carpe Diem
Re: is deze schotel oplossing correct?
« Reply #9 on: April 07, 2015, 09:21:00 PM »
Ook goeienavond en aangename kennismaking.
Ik heb een situatie voorgesteld met de vraag of het eventueel mogelijk is. Enerzijds om de werking/installaties beter te leren kennen en natuurlijk ook om te kijken of het voorstel zou kunnen slagen. Ondertussen is me duidelijk gemaakt dat het niet zal lukken en ... dat ik moeilijk doe.
Het was maar een poging om alle satellieten te kunnen bereiken met slechts 1 schotel, want 2 is geen optie voor mij.
Heel erg bedankt voor het contstructief meedenken en de uitgebreide uitleg waarom mijn poging niet kan lukken.
 :(
 <Pease>

Offline truckerke

  • Gold Member
  • *
  • Posts: 1484
  • Country: be
Re: is deze schotel oplossing correct?
« Reply #10 on: April 07, 2015, 11:11:28 PM »
Maar wie zegt dat het niet gaat met 1 schotel "niemand toch"
Enkel moet/mag jij uw rotor niet gebruiken
kijk hieronder maar eens keuze genoeg kijk even hoeveel jij wil en kan uitgeven
grts Peter
 http://www.deschotelshop.nl/schotels-en-schotelantennes&filter=ATTRIBU=Multifocus+schotelSPER=58=Type+schotel
http://www.shopping4satellite.com/satellite-dishes/for-at-home.html
mijn opstellingen TVV basic+
VU+UNO VTi v.7.0.0 
  Thuis T90  13-16-19.2-23.5-28.2
1x Profiline DiSEqC Relais 9/1 & 2x Diseqc Vantage 4/1 4 x Quad LNB, Edision & 1x Smart Titanium Edition TS Single
   Camping T55 13-19.2-23.5-28.2 + Power Wifi USB buitenantenne
1x Diseqc Vantage 4/1 4x Smart Titanium Edition T

Offline truckerke

  • Gold Member
  • *
  • Posts: 1484
  • Country: be
Re: is deze schotel oplossing correct?
« Reply #11 on: April 07, 2015, 11:25:20 PM »
Hier Wim een foto van op de camping
1 Schotel met 4 lnb's 13°-19°-23°-28° wifi antenne en eronder een fm-radio antenne
grts peter
mijn opstellingen TVV basic+
VU+UNO VTi v.7.0.0 
  Thuis T90  13-16-19.2-23.5-28.2
1x Profiline DiSEqC Relais 9/1 & 2x Diseqc Vantage 4/1 4 x Quad LNB, Edision & 1x Smart Titanium Edition TS Single
   Camping T55 13-19.2-23.5-28.2 + Power Wifi USB buitenantenne
1x Diseqc Vantage 4/1 4x Smart Titanium Edition T

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: is deze schotel oplossing correct?
« Reply #12 on: April 08, 2015, 12:14:31 AM »
Zoals ik het daar beschreven heb zou het wel mogelijk zijn.
We zullen er eens op terug komen als je de ET 10000 in bezit hebt, dan kan je zelf op onderzoek gaan in die menu's.

lnb1, lnb2, lnb3 vast en op een switch

lnb4 draaibaar, hier was er het probleem om terug naar de juiste positie te lopen van de 3 vaste lnb's.
Dat kan opgelost worden met een aanpassing in de satelite.xml
vanaf 2 tuners kan dit al.

kijk hier hebben we dat stukje uit de satellite.xml

<sat name="Amos 5 (17.0°E)" flags="1" position="170">
      <transponder frequency="11801000" symbol_rate="27500000" polarization="1" fec_inner="3" inversion="2" modulation="0" system="0"/>
      <transponder frequency="11884000" symbol_rate="27500000" polarization="1" fec_inner="3" inversion="2" modulation="0" system="0"/>
      <transponder frequency="12208000" symbol_rate="17666000" polarization="0" fec_inner="8" inversion="2" modulation="0" system="1" pilot="2" rolloff="0"/>
      <transponder frequency="12260000" symbol_rate="17666000" polarization="1" fec_inner="8" inversion="2" modulation="0" system="1" pilot="2" rolloff="0"/>


Die 170 gewoon wijzigen naar 191, dan kan je de motor gebruiken en vlotjes terug naar zijn "thuis positie" sturen door een keer op een zender van amos 5 te zappen.
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline truckerke

  • Gold Member
  • *
  • Posts: 1484
  • Country: be
Re: is deze schotel oplossing correct?
« Reply #13 on: April 08, 2015, 12:54:57 PM »
Zoals ik het daar beschreven heb zou het wel mogelijk zijn.
We zullen er eens op terug komen als je de ET 10000 in bezit hebt, dan kan je zelf op onderzoek gaan in die menu's.

lnb1, lnb2, lnb3 vast en op een switch

lnb4 draaibaar, hier was er het probleem om terug naar de juiste positie te lopen van de 3 vaste lnb's.
Dat kan opgelost worden met een aanpassing in de satelite.xml
vanaf 2 tuners kan dit al.

kijk hier hebben we dat stukje uit de satellite.xml

<sat name="Amos 5 (17.0°E)" flags="1" position="170">
      <transponder frequency="11801000" symbol_rate="27500000" polarization="1" fec_inner="3" inversion="2" modulation="0" system="0"/>
      <transponder frequency="11884000" symbol_rate="27500000" polarization="1" fec_inner="3" inversion="2" modulation="0" system="0"/>
      <transponder frequency="12208000" symbol_rate="17666000" polarization="0" fec_inner="8" inversion="2" modulation="0" system="1" pilot="2" rolloff="0"/>
      <transponder frequency="12260000" symbol_rate="17666000" polarization="1" fec_inner="8" inversion="2" modulation="0" system="1" pilot="2" rolloff="0"/>


Die 170 gewoon wijzigen naar 191, dan kan je de motor gebruiken en vlotjes terug naar zijn "thuis positie" sturen door een keer op een zender van amos 5 te zappen.
Als ik het goed begrijp spreek jij toch van 2 schotels
Lnb 1-2-en 3 vast en op een switch Lnb4 draaibaar
Maar dat was voor Wim toch geen optie 2 schotels
grts Peter
mijn opstellingen TVV basic+
VU+UNO VTi v.7.0.0 
  Thuis T90  13-16-19.2-23.5-28.2
1x Profiline DiSEqC Relais 9/1 & 2x Diseqc Vantage 4/1 4 x Quad LNB, Edision & 1x Smart Titanium Edition TS Single
   Camping T55 13-19.2-23.5-28.2 + Power Wifi USB buitenantenne
1x Diseqc Vantage 4/1 4x Smart Titanium Edition T

Offline Anderlecht

  • Global Moderator
  • Gold Member
  • *
  • Posts: 1592
  • Country: be
  • satelietfraek
    • https://www.rsca.be
Re: is deze schotel oplossing correct?
« Reply #14 on: April 08, 2015, 01:06:15 PM »
Nee Peter Mebo heeft het hier wel over 1schotel opstelling   
 Lnb1-2-3 multirail gemonteerd en lnb 4 via Rotor Aansturen 
DREAMBOX 800 NEWENIGMA
DREAMBOX 800SE OPENPLI
DREAMBOX 500HD 
MAX DIGITAL XP1000
XTREND ET9200
OPENBOX S10
en brol op zolder
TRIAX SCHOTEL MULTIRAIL
DRAAIBARE OPSTELLING ROTOR MOTECK 2100
  Groetjes Anderlecht

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  is deze schotel oplossing correct?
 

gfxgfx
gfx gfx