Vorig jaar september bleek al dat meerdere partijen interesse hadden in een overname van Talpa.
ITV bevestigde toen al exclusieve gesprekken te voeren met Talpa over een eventuele overname.
Die stappen hebben nu geleid dat het Britse mediaconcern ITV het mediabedrijf Talpa van John de Mol zal overnemen.
Met de overname wil ITV haar positie als "vooraanstaand Europees producent versterken".
ITV, het grootste commerciële mediabedrijf in het Verenigd Koninkrijk, betaalt in eerste instantie 500 miljoen euro voor het mediabedrijf van John de Mol. Afhankelijk van de prestaties van Talpa in de komende acht jaar, en de betrokkenheid van John de Mol bij het bedrijf, kan het uiteindelijke bedrag oplopen tot 1,1 miljard euro.
Toezichthouders moeten de deal nog wel goedkeuren, maar afronding wordt in het tweede kwartaal van dit jaar verwacht.
Platenlabel 8ball Music, radiozenders Radio 538 en Slam FM en het belang in SBS Nederland, blijven buiten de deal. De Mol blijft betrokken bij het bedrijf.
"Van alle mogelijke partners voor Talpa, past ITV zonder enige twijfel het best bij ons", aldus John de Mol. "Voor Talpa geeft dit een fantastische kans op sterke verdere groei. En voor mij persoonlijk betekent deze overname dat ik me geheel kan toeleggen op de creatie van grensverleggende nieuwe content."
Talpa werd in 2004 opgericht door John de Mol en is bekend van TV formats zoals The Voice en Utopia. De afgelopen zes jaar ontwikkelde het bedrijf zo'n 75 TV formats die in 180 landen werden uitgezonden.
John de Mol is opgetogen over de deal omdat van alle kandidaten ITV volgens hem zonder enige twijfel het beste paste bij Talpa. ITV is in Groot-Brittannië uitgegroeid tot het grootse mediabedrijf. Naast het regionale 'public service' netwerk ITV bestaat het bedrijf ondermeer uit de ITV Studios en exploiteert de commerciële tak een groot aantal TV-zenders. De meeste van die kanalen zijn FTA via de satelliet Astra 2 op 28,2 oost te zien.