gfxgfx

Please login or register.

Login with username, password and session length
logo

gfx gfx
gfxgfx

Updates

Vu+ Open Black Hole 5.3.008 (update) 21-09-2023
Dreambox cobraliberosat enigma 2 (New) 21-09-2023
Vu+ opendroid 7.3 (update) 20-09-2023
Vu+ OpenSPA 8.3.002 (update) 18-09-2023 Vu+ Openvix-6.4.006 (update) 17-09-2023
Vhannibal settings 18-09-2023 Sat-Tv Frequency news 14-09-2023

Your donation will help keep the site running  :cool:
To view all topics you must be registered

gfx gfx
gfx
82824 Posts in 13541 Topics by 59620 Members - Latest Member: robusco September 22, 2023, 11:03:23 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Algemeen  |  Introductie / Introductions  |  5e de schotel via DiSEqC motor
gfx
gfxgfx

Author Topic: 5e de schotel via DiSEqC motor  (Read 8520 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline De jeeperTopic starter

• Full Member
  • **
  • Country: se
5e de schotel via DiSEqC motor
« on: May 31, 2014, 09:55:05 AM »
Hallo,

Mijn naam is Cor en ik woon in Gårelehöjden (63.35.58.67 - 16.48.53.15) in Zweden.
Ik maak op dit moment gebruik van 5 sat schotels.
1 staat er op Thor en Sirius voor de Zweedse TV en daarnaast heb ik 4 schotels
voor o.a. Horbird, Astra 1 - 2 & 3.

Een 5e de schotel ga ik gebruiken om via een DiSEqC motor eens te kijken wat er nog
meer te ontvangen is. Deze wordt op een mast geplaatst op een hoogte van ongeveer 20 meter
om een redelijk vrij zicht te krijgen. Onder normale omstandigheden hebben wij hier bijna geen wind
want anders zou de op de mast geplaatste schotel niet gaan werken.

Offline mebo870

• Global Moderator
  • Platina Member
  • *
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: 5e de schotel via DiSEqC motor
« Reply #1 on: May 31, 2014, 11:54:23 AM »
Welkom Cor

Toch snel een vraagje
waarom een schotel op een mast van 20 meter hoog, dat is vragen om problemen, schotels werken ook vanaf de grond.

The key to happiness
Stay away from idiots

Offline Anderlecht

• Global Moderator
  • Gold Member
  • *
  • satelietfraek
    • https://www.rsca.be
« Reply #2 on: May 31, 2014, 03:59:57 PM »
Welkom Cor

Toch snel een vraagje
waarom een schotel op een mast van 20 meter hoog, dat is vragen om problemen, schotels werken ook vanaf de grond.
Misschien kan hij niet op de grond een schotel plaatsen bij gebrek aan vrij zicht
DREAMBOX 800 NEWENIGMA
DREAMBOX 800SE OPENPLI
DREAMBOX 500HD 
MAX DIGITAL XP1000
XTREND ET9200
OPENBOX S10
en brol op zolder
TRIAX SCHOTEL MULTIRAIL
DRAAIBARE OPSTELLING ROTOR MOTECK 2100
  Groetjes Anderlecht

Offline Kanus

• Platina Member
  • *
  • Country: nl
« Reply #3 on: May 31, 2014, 06:44:48 PM »
Misschien kan hij niet op de grond een schotel plaatsen bij gebrek aan vrij zicht
Ook een beetje raar verhaal als ik het lees.  :o

De jeeper zegt dat hij al 5 schotels heeft....maar dan een 5de wil bij plaatsen....zou dus dan de 6de moeten zijn ?????

Dan is het vervolgens zo....als je dan al 5 schotels hebt, waarom moet dan die nieuwe plots 20 meter hoog in de mast.  :o
Bij ruimte gebrek kan je hem dan toch precies boven een andere plaatsen....dat hoeft dus toch niet meteen 20 meter te zijn hahaha
btw geen goed idee die 20 meter....ik zit hier al aan mijn schoorsteen + mast van 2 m op 8,5 meter hoog met de schotel...is echt GEEN pretje kan ik je vertellen.
Pfffff alleen met een hoogwerker kan je erbij en zo als nu dus ook met signaal verlies ben ik nog steeds bezig om dat goed te krijgen....
aankomende dinsdag gaat het dat eindelijk gebeuren als er net als vorige week gen onweer is en er weer afgebeld word. zit al paar weken met slecht beeld dus omdat je er NIET 1-2-3 BIJ KAN !!!!  :-x

En ik weet dan niet hoe zoiets in Zweden gaat met sat, maar zou er dan geen meerdere LNB's op een schotel kunnen daar ipv elke sat ook 1 schotel ??

• Full Member
  • **
« Reply #4 on: May 31, 2014, 09:04:42 PM »
Hallo,

Even de vragen beantwoorden.
Ik heb inderdaad 5 schotels staan die actief gebruikt worden, deze staan van 0.8 W t/m 28 O.
Als LNB's gebruik ik Inverto Ultra Twin en single.
De schotels heb ik gemonteerd aan de zijkant van een schuur op ongeveer 50 meter van mijn huis.
Wij wonen midden in de bossen van Zweden en hebben naar het zuiden een redelijk vrij zicht
zodat "kijken" naar het zuiden geen probleem is.
Een 6 e schotel wilde ik gaan gebruiken om te kijken wat er op mijn positie nog meer te ontvangen is.
Naar het oosten heb ik bos staan met een hoogte van ongeveer 18 meter.
Naar het westen heb ik op een afstand van ongeveer 250 meter een heuvel liggen van ongeveer 425 meter hoog en
ons huis staat op ongeveer 225 meter boven NAP.

De mast is een door mij gebruikte zendmast (radioamateur). Dit is een z.g. kantel schuifmast.
In de laagste stand is deze ongeveer 8 meter en kan hij kantelen zodat je antennes vrij eenvoudig kan monteren.
Wordt de mast weer rechtop gezet dan kan je deze uitschuiven (3 elementen) tot ongeveer 20 meter.

De voet van deze mast zit in iets meer dan 2 m3 beton.

Mijn ervaring met duo LNB of meerdere LNB's op 1 schotel zijn niet erg gunstig.
Afstellen van de schotel is erg lastig en de signaal sterkte blijft iets achter.

De enige reden dat ik voor meerdere LNB's op 1 schotel zou kiezen is gebrek aan ruimte en die ruimte heb ik genoeg.
Ik heb nog een 25 meter mast staan voor de 2 meter amateur band en een dipool antenne van 70 meter lang voor de HF banden
die staat tussen twee masten die 90 meter uit elkaar staan.

Ik heb voor de Astra 3 een 1.60 meter schotel en op de decoder 10 van de 10 vakjes groen.
Voor de overige satellieten maak ik gebruik van 90 cm schotels met redelijk tot goed resultaat. (80 % signaal)

Ik hoop dat ik hiermee alle vragen beantwoord heb.

Vriendelijke groet,

Cor

Offline Kanus

• Platina Member
  • *
« Reply #5 on: May 31, 2014, 10:58:27 PM »

De mast is een door mij gebruikte zendmast (radioamateur). Dit is een z.g. kantel schuifmast.
In de laagste stand is deze ongeveer 8 meter en kan hij kantelen zodat je antennes vrij eenvoudig kan monteren.
Wordt de mast weer rechtop gezet dan kan je deze uitschuiven (3 elementen) tot ongeveer 20 meter.

ja oke...maar de schotel moet je dus gaan afstellen op het punt waar hij ook komt.

Je kan dus niet ( zo zie ik het tenminste) die mast op 8 meter gaan kantelen en dan die LNB monteren/afstellen zoals je dat bij een antennen doet
om het geheel daarna 20 meter omhoog gaan uitschuiven....want dan klopt het dus daarboven niet meer.

En ik heb toevallig laatst nog een filmpie gezien van zo'n radioamateur met een zo'n lange mast....die ging in de wind behoorlijk tekeer daarboven.
Voor een spriet maakt dat dan niet uit, maar voor een schotel lijkt me dat veel signaal verlies.

• Full Member
  • **
« Reply #6 on: May 31, 2014, 11:59:12 PM »
De mast zal bij wind inderdaad behoorlijk te keer kunnen gaan en dan gaat het met een schotel niet lukken.
Ik neem aan dat je een mast in NL gezien hebt.
Vlak land met veel wind.
De mast die ik in gebruik heb is aan de voet ongeveer 40 bij 40 cm en loopt taps toe naar boven.
Het is dus niet een ronde pijp van 20 meter.
Ik heb het nog niet gedaan maar je kan in deze mast klimmen tot ongeveer 12 meter hoogte.

Wij wonen geheel beschut omringd door dichte bossen en wind is iets wat wij hier bijna niet kennen en mocht het
echt waaien dan wordt er niet met de schotel geexperimenteerd.

Overigens begrijp ik niet waarom een schotel op 20 meter erg anders afgesteld moet worden dan op b.v. 8 meter.
De elevatie van mijn schotels is ongeveer 17 tot 18 graden en dan zou die een stuk anders worden als ik de schotel op
20 meter zet? Overigens kan de mast naar 20 meter en dat wordt alleen gedaan indien dat noodzakelijk is om een vrij uitzicht te hebben.

En mocht het helemaal niet gaan lukken dan ben ik in ieder geval leuk bezig geweest.

Vriendelijke groet,

Cor

Offline mebo870

• Global Moderator
  • Platina Member
  • *
    • Listen Hitradio
« Reply #7 on: June 01, 2014, 12:22:56 AM »
Overigens begrijp ik niet waarom een schotel op 20 meter erg anders afgesteld moet worden dan op b.v. 8 meter.
De elevatie van mijn schotels is ongeveer 17 tot 18 graden en dan zou die een stuk anders worden als ik de schotel op
20 meter zet?

Maar dat maakt ook niks uit, een satelliet hangt gemiddeld 36.000 Km hoog, die 12 meter gaat heus geen verschil geven.
Schotels worden alleen maar in de hoogte geplaatst als er kort bij hoge bomen zijn.

En Cor houd er ook eens rekening mee voordat je die hele constructie op poten zet, dat het aantal satellieten dat je kan ontvangen beperkt is.
Je heb een kijkhoek van +/- 160 graden en dan is het gedaan, de rest steekt jammer genoeg achter de horizon.
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline Kanus

• Platina Member
  • *
« Reply #8 on: June 01, 2014, 12:28:31 AM »

Ik denk dat we elkaar niet goed begrijpen  :-o :-o

op 20 meter hoogte zal prima kunnen of op 8,5 meter wat ik heb ook...zelfs op 100 meter gaat het lukken enz enz ( denk b.v. aan mensen die in een hoge flat wonen )

Het probleem is: HOE kom je daarbij om je schotel uit te richten en LNB's af te stellen ?
Ik kan er hier nog met een hoogwerker bij....kost me altijd extra poen voor de huur en ben altijd afhankelijk van die monteur.
Maar 20 meter hoog ??? je zegt al dat je tot 12 meter kan klimmen....hoe doe je de rest dan ??? vliegen !! hahahahahahahaha ( geintje he)

Dan zal je er met een bouwkraan ofzo bij moeten dus.

• Full Member
  • **
« Reply #9 on: June 01, 2014, 12:47:36 AM »
Ik verwacht ook niet dat ik heel erg veel zal ontvangen maar ik zal wel zien wat er mogelijk is.
Ik heb wel wat zitten rondkijken bij de footprints en dan kom je toch nog wel wat tegen dat
op onze hoogte te ontvangen is.

De hoogte van de mast is niet echt een probleem, zoals ik al eerder schreef is de mast in de laagste
stand 8 meter en in de hoogste stand 20 meter. Staat de mast in de hoogste stand dan kan je
veilig tot 12 meter klimmen.
Dat gaat helaas niet lukken als de mast in de laagste stand staat want dan kan je niet hoger dan 8 meter maar
omdat ik bijna 2 meter ben en ook nog lange armen hoef ik maar op mijn ladder van 7 meter te gaan staan en ik kan dan bij de
schotel komen.
En zoals ik al schreef is het een mast die aan de voet iets van 40 bij 40 cm is waar normaal gesproken HF antennes
op geplaatst worden van 6 bij 4 meter. Dus een stevige mast.

Offline Anderlecht

• Global Moderator
  • Gold Member
  • *
  • satelietfraek
« Reply #10 on: June 01, 2014, 01:43:07 AM »
Heb er vertrouwen in dat het hem wel zal lukken als de diseqc motor goed afgesteld is op 8m, zou dit normaal geen problemen mogen geven als hij de mast tot op 20meter hoogte brengt ,en 20meter hoog is nu ook niet zo hoog dat je daar niet meer aankan  . Je kan er zelf opklimmen heb ik begrepen dus dit moet zeker lukken ,gaan met die banaan , succes gewenst
DREAMBOX 800 NEWENIGMA
DREAMBOX 800SE OPENPLI
DREAMBOX 500HD 
MAX DIGITAL XP1000
XTREND ET9200
OPENBOX S10
en brol op zolder
TRIAX SCHOTEL MULTIRAIL
  Groetjes Anderlecht

Offline mebo870

• Global Moderator
  • Platina Member
  • *
    • Listen Hitradio
« Reply #11 on: June 01, 2014, 10:41:24 AM »
Toch denk ik dat hij in 99 van de 100 gevallen op zulke hoogtes tegen een flink probleem gaat aanlopen, waar iets op zal verzonnen moeten worden, in de vorm van een regelbare constructie, af te regelen ginder boven.

Een van de voorwaarden voor een goed werkend “draaibaar systeem” is dat de motor gemonteerd wordt op een mastbuis die loodrecht staat.
Zowel vooraan als opzij, dit is basis voorwaarde nr 1, als dat niet in orde is kan men het wel schudden.
Daar de schotel in staat moet zijn om de Clarke belt te volgen waar de satellieten in hangen, als de top buis scheef staat, komt dat nooit slim.
The key to happiness
Stay away from idiots

• Full Member
  • **
« Reply #12 on: June 01, 2014, 11:05:15 AM »
Het is bekent dat de buis loodrecht moet komen te staan wil het systeem functioneren.
De mast zelf staat precies loodrecht en kan wel uit het lood komen te staan als de grond beweegt.
Iets wat in de winter onder strenge vorst inderdaad kan plaats vinden.
Mocht het echt noodzakelijk zijn dan kan ik via (nog niet aanwezige tui draden) de mast corrigeren.

Ik kan het alleen maar proefondervindelijk vaststellen denk ik en nogmaals lukt het niet
dan ga ik over tot de orde van de dag.
Een beetje experimenteren is een leuk tijd verdrijf.

Offline Anderlecht

• Global Moderator
  • Gold Member
  • *
  • satelietfraek
« Reply #13 on: June 01, 2014, 11:50:51 AM »
Toch denk ik dat hij in 99 van de 100 gevallen op zulke hoogtes tegen een flink probleem gaat aanlopen, waar iets op zal verzonnen moeten worden, in de vorm van een regelbare constructie, af te regelen ginder boven.

Een van de voorwaarden voor een goed werkend “draaibaar systeem” is dat de motor gemonteerd wordt op een mastbuis die loodrecht staat.
Zowel vooraan als opzij, dit is basis voorwaarde nr 1, als dat niet in orde is kan men het wel schudden.
Daar de schotel in staat moet zijn om de Clarke belt te volgen waar de satellieten in hangen, als de top buis scheef staat, komt dat nooit slim.
Feitelijk zou hij eens een foto moeten plaatsen hoe zijn mast constructie eruit ziet, dan kan een beter oordeel geveld worden
Dit is een zelfgemaakte piloon door mijzelf  van +/-20m hoog ,gemaakt uit stalen buizen diameter 6/4 spits afgewerkt naar boven ,Op de tot zit bevestIgings bouten om een mast aan vast te maken( kan je hier moeilijk zien)
Deze pyloon werd vroeger gebruikt om ned1-2-3 te ontvangen vooraleer er distrubutie kwam ,staat er ongeveer 40jaar nu en die is nog altijd intact word wel niet meer gebruik ( doet dienst als bliksem afleider nu)

DREAMBOX 800 NEWENIGMA
DREAMBOX 800SE OPENPLI
DREAMBOX 500HD 
MAX DIGITAL XP1000
XTREND ET9200
OPENBOX S10
en brol op zolder
TRIAX SCHOTEL MULTIRAIL
  Groetjes Anderlecht

Offline mebo870

• Global Moderator
  • Platina Member
  • *
    • Listen Hitradio
« Reply #14 on: June 01, 2014, 12:50:07 PM »
Mijn leraar wiskunde zei altijd, problemen bestaan niet, alles is oplosbaar.
Lukt het met een diseqc motor niet is er nog altijd de zeer betrouwbare methode met acurators.
Die laat een schotel alle kanten opkijken, links - rechts , omhoog - omlaag
Er bestaat zelfs een systeem waarbij de lnb skew gedraaid kan worden, dat is vooral handig bij de uiterste satellieten, net daar klopt de tilthoek van de lnb niet meer.

The key to happiness
Stay away from idiots

LuxSat Satellite  |  Algemeen  |  Introductie / Introductions  |  5e de schotel via DiSEqC motor

gfxgfx
gfx gfx