gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Dreambox Open HDF image v7.3 (68)- (update DM 820-900-920) 15-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024
Latest oscam all images 11764 (update) 12-04-2024
Vu+Open Black Hole 5.4.002 (update) 10-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72201 Posts in 11152 Topics by 6356 Members - Latest Member: nights April 19, 2024, 04:34:09 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satelliet Beginners  |  Beginners  |  23.5 en 28.2
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: 23.5 en 28.2  (Read 8014 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ligone

  • Guest
23.5 en 28.2
« on: December 11, 2012, 02:09:25 PM »
Op dit moment heb ik mijn schotel gericht op 19.2 en 23.5, dit vooral voor TV Vlaanderen. Verder vind ik niet echt interessante kanalen in de huidige configuratie (frans en duits is niet echt voor ons, engels daarentegen is geen probleem)
Ik zou graag meer halen uit mijn satelliet (ik veronderstel toch dat er meer uit te halen valt).

Nu lees ik hier en daar op dit forum over film 4, ITV, Freesat. en nog van deze zaken, blijkbaar zitten deze op 28.2.
Kan ik met dezelfde kop die ik nu gebruik ook richten op 23.5 en 28.2 of is dit weer een andere kop?

Zijn er nog tips om er meer uit te halen?

Er is op internet echt bergen info te vinden over het sat gebeuren maar ik zie de bomen even niet door het bos!

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: 23.5 en 28.2
« Reply #1 on: December 11, 2012, 02:54:11 PM »

Kan ik met dezelfde kop die ik nu gebruik ook richten op 23.5 en 28.2 of is dit weer een andere kop?


Je bedoeld dat je nu 1 LNB gebruikt ?? de zogenaamde Duo LNB.
Tja dan weet ik het niet omdat dan die afstanden (graden van Sats onderling) waarschijnlijk niet meer kloppen.

****
Het mooiste is dus als je dan andere LNB's gaat gebruiken....moet natuurlijk ook je schotel mijn of meer geschikt zijn.
En als je dan ook wil opnemen en kijken naar iets anders dan moet je op z'n minst kiezen voor TWIN LNB's ( je hebt b.v.ook Quad LNB's )
Je kan dan b.v kiezen om 4 van deze TWIN lnb's te plaatsen....13 -19 - 23 - 28 oost.
Zelf heb ik 2x een twin lnb voor 13 en 28 oost  en 2x een quad lnb voor 19 en 23 oost.
Die quad is dan bij mij nodig omdat er 2 coax kabels naar de Dreambox in woonkamer gaan ( kijken EN opnemen) en dan 1 coax kabel na de slaapkamer gaat ( alleen kijken OF opnemen)
1 aansluiting op zo'n quad lnd heb ik dus niet in gebruik.
En bij de schotel is dan 3x een Diseqc switch geplaatst...dus voor elke coax kabel die naar een tuner gaat één


Dit is maar een voorbeeld zoals ik het momenteel heb.....je kan dus zelf bepalen wat jij wil.


Ligone

  • Guest
Re: 23.5 en 28.2
« Reply #2 on: December 11, 2012, 03:06:02 PM »
Euhm, een duo LNB met 2 aansluitingen die beide aangesloten zitten op een VU+ Duo. Kijken en opnemen was een vereiste toen ik em kocht :-)

Ik kijk maar op 1 plaats dus meer hoeft niet. Ik weet niet of het nog de moeite is om op astra 1 gericht te blijven aangezien de meeste posten van tvv al op 3 zitten.

Mijn schotel zelf is 70cm (maar is wel ovaal, smaller in de breedte tov de hoogte)

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: 23.5 en 28.2
« Reply #3 on: December 11, 2012, 03:31:21 PM »
Euhm, een duo LNB met 2 aansluitingen die beide aangesloten zitten op een VU+ Duo. Kijken en opnemen was een vereiste toen ik em kocht :-)

Ik kijk maar op 1 plaats dus meer hoeft niet. Ik weet niet of het nog de moeite is om op astra 1 gericht te blijven aangezien de meeste posten van tvv al op 3 zitten.

Mijn schotel zelf is 70cm (maar is wel ovaal, smaller in de breedte tov de hoogte)
Tja zo'n duo lnb ( niet mijn keus) is alleen eigenlijk geschikt als je niet meer wensen hebt dan CD en TVV.
Deze heeft een ingebouwde switch dus als je nu een LNB bij zou plaatsen van 28 oost dan moet er dus ook een diseqc bij.
En dan kan dat problemen geven omdat je die ingebouwde switch achter die andere switch gaat zetten.
Ik heb ergens hier gelezen dat het wel kan maar dan moet je wel de juiste instellingen doen op de switch en in je decoder.  :P :P

Als je echt 28 oost wil hebben dan zou ik dat dus ook meteen goed doen, want die Engelsen hebben ook hun footprint verkleind.
D.w.z. dat je een goede schotel ( qua grootte ) nodig hebt om het te kunnen ontvangen.
En met goede schotel bedoel ik ook dat er een beugel aan zit waarop een aantal LNB's geplaatst kunnen worden.
Ikzelf zit net aan het randje van die footprint op 28 oost en heb op de zwakkere zenders vaak blokjes of zelfs helemaal geen beeld meer.  :D

Ja ik snap het  :) misschien heb je dus nu net alles nieuw op het dak en kom je erachter dat er veel meer mogelijk is....dat had ik ook  :-o
En op 19 oost heb je natuurlijk ook nog alle Duitse zenders.  :-x  de hotbird is dan minder interessant.
Als je op één plaats kijkt, dan zou je b.v. dus 3x een TWIN LNB kunnen zetten.... astra 19 - 23 - 28 oost  ...maar als je dan toch bezig bent meteen één meer voor 13 oost want wat kost dat nu extra?
Je hebt dan 2x een diseqc nodig waarvan dan 2x een coax kabel die na je VU+ duo gaat.

Als je dat zou doen, zou ik er toch voor kiezen om die DUO lnb er helemaal af te halen....ivm dus die ingebouwde switch in combi met losse switchs

Ligone

  • Guest
Re: 23.5 en 28.2
« Reply #4 on: December 11, 2012, 03:39:28 PM »
Het hangt er al een jaar zenne, maar vanaf dat het werkte niet meer naar omgekeken. Het is omdat ik nu weer wa tijd begin te hebben dat ik er mij terug mee bezig wil houden.

LNB's zijn nu nie de grote kost dus als het kijkplezier er mee vergroot zal die duo rap ne gang gaan  :)

4 LNB's... op die astra 1 is voor mij precies nie veel meer te vangen, is er dan op 13 iets dat de moeite is?

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: 23.5 en 28.2
« Reply #5 on: December 11, 2012, 03:57:38 PM »

4 LNB's... op die astra 1 is voor mij precies nie veel meer te vangen, is er dan op 13 iets dat de moeite is?

Dat is dus een persoonlijk iets of er op 13 oost wat voor jou bij zit.
Je zegt al dat er op 19 oost niet wat voor jou is...daar denk ikzelf anders over omdat daar veel Duitse zenders zijn ook veel in HD
Zelf vind ik dat 13 oost FTA niet veel voorstelt ...maar ja je zegt het zelf ook al...die LNB's kosten niet zo heel veel dus
voordat je er later spijt van krijgt kan je hem er net zo goed bijzetten....mijn schotel zit 9 meter hoog en is alleen te bereiken met een hoogwerker
dus dat kost zoveel moeite om daar bij te komen dat ik niet kijk op wat extra euries voor zo'n LNB meer of minder.

Kijk hier zelf maar even op Kingofsat wat er voor een zenders te zien zijn op verschillende sats   http://nl.kingofsat.net/satellites.php

Ligone

  • Guest
Re: 23.5 en 28.2
« Reply #6 on: December 11, 2012, 04:17:44 PM »
Mijn duits is nie goe genoeg om iets te kunnen volgen, daarom dat ik er nie echt iets bruikbaar op vind.

Als ik de zenderlijsten bekijk op je link lijkt astra 2 en 3 voor mij het meest bruikbaar.

Ik heb alleszinds geen hoogtewerker nodig :-)

Als ik het dan goed begrijp heb ik dan 2 van deze nodig:



en 2 van deze?:


zou da lukken op een ovaal schotelke van 70cm?

Ligone

  • Guest
Re: 23.5 en 28.2
« Reply #7 on: December 11, 2012, 04:34:58 PM »
Als ik het zo zie in prijs is het precies nog interessanter ne motor te nemen? Of is dat niet aan te raden?

Offline LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21506
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: 23.5 en 28.2
« Reply #8 on: December 11, 2012, 04:41:03 PM »
Ik heb het even aangepast met foto want de linken mogen niet wegens commercieel en wij moeten aan onze sponsors denken  :-x
  Groetjes van Jef

Ligone

  • Guest
Re: 23.5 en 28.2
« Reply #9 on: December 11, 2012, 05:04:09 PM »
Oei, excuseer!!  :?

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: 23.5 en 28.2
« Reply #10 on: December 11, 2012, 05:11:07 PM »
Je kan altijd eens een test doen met die duo lnb van u, als de 19.2 toch niet meer hoeft en een lnb is een lnb
het verschil tussen 28,2 en 23,5 is 4.7 graden
het verschil tussen 23.5 en 19.2 is 4.3 graden
In de praktijk moet dat wel lukken die 0.4 graden verschil zullen niet zoveel uitmaken
Dan gebruik je de 23.5 voor de 28.2 en de 19.2 voor de astra 23.5 positie, idealer was een monoblock (duo lnb) van 5 graden
The key to happiness
Stay away from idiots

Ligone

  • Guest
Re: 23.5 en 28.2
« Reply #11 on: December 11, 2012, 05:33:40 PM »
Ik ga het eens bekijken! De uitvoering ga ik wel in de zomer doen, vorig jaar heb ik misschien 30 keer op da dak gezeten rond deze tijd tot ik niet meer voelde van de kou dat ik steeksleuteltjes in mijn handen had alleen al om er iets van beeld op te krijgen!  :)

Offline Caught

  • Global Moderator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 4172
  • Country: be
Re: 23.5 en 28.2
« Reply #12 on: December 11, 2012, 06:26:15 PM »
Als ik het zo zie in prijs is het precies nog interessanter ne motor te nemen? Of is dat niet aan te raden?

Ik heb altijd een motor in gebruik gehad en qua prijs is dit zeker goedkoop voor wat je terug krijgt aan kijkmogelijkheden.
Maar ook het experimenteren ermee is leuk. Je moet wel rekening houden dat het kijken en opnemen een probleem vormt.
Of je moet een 2de schotel plaatsen.
  Xtrend ET-10000 - DM500HD - Octagon sf8008 - Zgemma h9s se - Dreambox TWO - Mutant HD60

Ligone

  • Guest
Re: 23.5 en 28.2
« Reply #13 on: December 11, 2012, 06:44:33 PM »
Hm, dat is wel een belangrijk punt da ik efkes over het hoofd zag!  :-)

Misschien toch maar niet dan!

Offline LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21506
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: 23.5 en 28.2
« Reply #14 on: December 11, 2012, 07:22:58 PM »
Hier heb ik twee schotels aangesloten op een Dreambox 8000.

De eerste schotel is draaibaar


De andere is een multytenne en die is dan goed voor 19.2 / 13 / 23,5 / 28.2


Dit samen geeft dan veel mogelijkheden voor opname  :-x
  Groetjes van Jef

LuxSat Satellite  |  Satelliet Beginners  |  Beginners  |  23.5 en 28.2
 

gfxgfx
gfx gfx