Dan rest dit nog:
Van personen die hun afspraken niet nakomen kun je niet zomaar een schadevergoeding eisen. Je moet ze eerst een boze brief sturen waarin je hen sommeert hun afspraken alsnog na te komen. Maar hoe schrijf je een goede boze brief?
Hier een aantal tips:
Waarom een brief?
Je kunt niet zomaar een contract ontbinden of schadevergoeding eisen wanneer iemand zijn afspraken niet nakomt. Dit kan pas nadat je iemand ‘in gebreke’ hebt gesteld. Het ‘in gebreke stellen’ doe je door het sturen van een sommatiebrief. In een sommatiebrief laat je de andere partij weten welke termijn hij of zij krijgt om alsnog te presteren. Indien de ontvanger van de brief dit nalaat is deze persoon ‘in verzuim’. Pas daarna kun je een overeenkomst ontbinden of een schadevergoeding eisen.
Let op
Met een vriendelijk verzoek om te presteren stel je de andere partij niet in gebreke. Dit doe je alléén door een sommatie.
Uitzonderingen
Er zijn echter situaties waarin je iemand niet in gebreke hoeft te stellen en deze persoon direct in verzuim is zonder dat je eerst een brief moet sturen. Dit is het geval wanneer beide partijen hebben afgesproken dat een prestatie op een bepaalde datum moet worden geleverd en als dit niet gebeurt de schuldenaar direct in verzuim is. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een bruidsjurk die klaar moet zijn op de huwelijksdag. Een ingebrekestelling - waarin je een termijn geeft om alsnog te presteren - is in dat geval zinloos omdat je immers op dezelfde dag nog de bruidsjurk moet hebben.
Wat moet er in een boze brief staan?
Zorg net als bij een gewone brief voor een datum, onderwerp, aanhef en afsluiting. Daarnaast behandel je de volgende punten:
1.Wat is er afgesproken?
Geef een omschrijving van de gemaakte afspraken en wat de schuldenaar had belooft te zullen doen. Zorg daarom bij het maken van afspraken altijd voor een schriftelijke bevestiging zodat je de afspraken altijd kan bewijzen mocht dat nodig zijn.
2.Wat is de geadresseerde niet nagekomen?
Geef vervolgens aan welk deel van de gemaakte afspraken niet door de schuldenaar zijn nagekomen.
3.Wat is de termijn om alsnog te presteren?
Sommeer de schuldenaar om de gemaakte afspraken alsnog na te komen en stel een redelijke termijn. Gebruik in je brief ook het woord ‘sommeren’, bijvoorbeeld door te zeggen: “Ik sommeer u om…”. Noem daarnaast een uiterste datum waarbinnen de schuldenaar alsnog kan presteren. Denk goed na welke termijn je stelt,(Voorbeeld) je kunt bijvoorbeeld niet verwachten dat een aannemer binnen een week een nieuw bedrijfspand bouwt.
Verzending
Verzend boze brieven zowel met de gewone post als aangetekend met bewijs van ontvangst. Hierdoor kun je bewijzen de schuldenaar in gebreke te hebben gesteld en dat de schuldenaar de ingebrekestelling had kunnen lezen. Ook wanneer de geadresseerde weigert voor de aangetekende brief te tekenen heb je er door de brief per gewone post te verzenden alles aan gedaan ervoor te zorgen dat de schuldenaar je brief onder ogen krijgt.
Wat je niet moet doen
Wees niet vriendelijk in een boze brief. Als je iemand iets verzoekt in plaats van sommeert kan deze persoon dit opvatten als een vriendelijk verzoek in plaats van een ingebrekestelling. Ook is het niet verstandig om voor te stellen de gemaakte afspraken gedeeltelijk na te komen. Deze toezegging kan je bij een eventuele procedure duur komen te staan, omdat de schuldenaar daar een beroep op zou kunnen doen. En achteraf kun je altijd nog water bij de wijn doen.
Toch stappen veel mensen direct naar de rechter.
“Dat is onverstandig. Niet alleen omdat de wet voorschrijft dat de andere partij eerst in gebreke moet zijn gesteld, maar ook omdat procederen kost geld kost. Ook wanneer je een procedure wint, behoeven oer het algemeen niet al jouw advocaatkosten door je wederpartij te worden vergoed. Ook om die reden is het verstandig problemen eerst zelf proberen op te lossen door middel van een boze brief.”
In u optiek rest deze boze brief oplossing,want anders hebt het weinig zin.
Het is wat ver gezocht zullen vele denken,niet geschoten is altijd mis