gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Dreambox Open HDF image v7.3 (68)- (update DM 820-900-920) 15-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024
Latest oscam all images 11764 (update) 12-04-2024
Vu+Open Black Hole 5.4.002 (update) 10-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72201 Posts in 11152 Topics by 6356 Members - Latest Member: nights April 17, 2024, 12:38:10 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Signaaluitval bij noodweer vermijden
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Signaaluitval bij noodweer vermijden  (Read 6297 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline BerceTopic starter

  • Full Member
  • **
  • Posts: 11
Signaaluitval bij noodweer vermijden
« on: August 21, 2011, 11:52:21 PM »
Met het noodweer deze week heb ik enkele keren heel slechte ontvangst gehad. Dan denk ik met heimwee terug aan de tijd van IP-TV, toen ik elk ongemak simpelweg op Belgacom kon steken... Het leuke is dat er nu misschien wel de mogelijkheid bestaat om er zelf iets aan te doen.

Volgende maatregelen heb ik kunnen vinden op het forum. Aanvullingen zijn welkom.

1. Schotel nog beter uitrichten. Met goed weer is er al snel goed beeld, maar fijn afstellen zorgt voor een krachtiger signaal dat onder minder ideale omstandigheden toch nog volstaat. Natuurlijk moet de opstelling robuust en stijf zijn, zodat de wind de uitrichting niet (tijdelijk) kan ontregelen)
2. Water absorbeert de microgolven en zet ons waardevolle signaal om in ordinaire warmte. De schotel waterafstotend maken met bijvoorbeeld silicone spray helpt tegen regen en sneeuw.
3. Bij de sensor van de LNB is het signaal geconcentreerd, hier is de werking van water misschien zelfs nog erger. Silicone spray zou de behuizing kunnen beschadigen door aanwezigheid van aceton. Onrechtstreeks aanbrengen, of een bus gebruiken zonder aceton zijn oplossingen. Verschillende leden hebben ook al beschermende kapjes gemaakt met zeer goede resultaten.

Opgepast, de schrijver en de deelnemers aan dit topic kunnen niet verantwoordelijk gesteld worden voor het dalen van de bevolkingsgroei.

Offline LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21506
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: Signaaluitval bij noodweer vermijden
« Reply #1 on: August 22, 2011, 07:50:36 AM »












  Groetjes van Jef

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Signaaluitval bij noodweer vermijden
« Reply #2 on: August 22, 2011, 10:43:56 AM »
Zo’n regenkapje heeft alleen zin bij sneeuw in combinatie met een weinig silicone op de LNB, om de sneeuw van de LNB weg te houden.
Al die andere zogenaamde hulpmiddelen tegen regen en betere ontvangst horen thuis op TELSELL bij de fabeltjes.
Dit is net zo'n kwakkel als dure vergulde kabels die beter beeld zouden geven.

Mensen die beweren dat ze verbetering merken bij regen als er zo’n regenkapje opstaat, die moeten dringend hun installatie gaan nakijken, want ofwel scheelt er wat met de afdichting van de LNB of de uitrichting van de schotel.
Het is toch absurd te gaan beweren dat dit zou helpen.
Tussen satelliet en schotel zit bij hevige regen of een wolkbreuk een gigantische hoeveelheid water, waardoor het signaal op een muur van water stoot, en hier gaat het fout.
Het signaal legt een afstand af van 36.000.km, en dan zou de oplossing er in bestaan om op de laatste 50 cm een paraplu over de LNB te zetten, dat is 1 op 72000000
Die paar druppeltjes die men daarmee tegen houd gaan echt geen verschil maken.
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: Signaaluitval bij noodweer vermijden
« Reply #3 on: August 22, 2011, 12:01:46 PM »
Het is zelfs zo, een echt zwarte donderwolk tussen schotel en satelliet vermindert het signaal enigszins en een lichte wolk laat het signaal verdwijnen. Beide wolken evt. met regen erbij.
Dit heeft te maken met de grootte van de druppels in de wolk of regenbui.
Is de golflengte van het signaal even groot met de grootte van de druppels, dan is de kans echt groot op uitval van het signaal.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

skippy2646

  • Guest
Re: Signaaluitval bij noodweer vermijden
« Reply #4 on: August 22, 2011, 12:04:10 PM »
Ik ben het met de 2 vorige sprekers/schrijvers helemaal eens
ONZIN EEN REGENKAPJE

Offline jeanlili

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2493
  • Country: ie
  • ***** I Love Sats at Night *****
Re: Signaaluitval bij noodweer vermijden
« Reply #5 on: August 22, 2011, 06:09:07 PM »
Skip het baat misschien niet maar het schaad ook niet he !!! :idea:
Ik heb er wel baat bij  :cool: SLOANTE  :drink:
    Greetz...JEAN <love lux>

skippy2646

  • Guest
Re: Signaaluitval bij noodweer vermijden
« Reply #6 on: August 22, 2011, 06:54:41 PM »
In ierland heb je een kapje nodig wat het hele continent overkapt
Zoveel regen valt daar

Offline BerceTopic starter

  • Full Member
  • **
  • Posts: 11
Re: Signaaluitval bij noodweer vermijden
« Reply #7 on: August 23, 2011, 11:26:54 PM »
Interessante bevindingen.
Voorlopig geloof ik toch ook nog dat een kapje bij de LNB kan helpen. Er is immers een groot verschil tussen demping van een brede beam door relatief kleine druppels, en demping van een gefocuste bundel door relatief grote druppels. Als de bundel breed is tov de druppelgrootte, kan het signaal er als het ware nog tussendoor glippen. Bovendien verdwijnen de vallende druppels vrij snel, maar de druppels op de LNB moeten traag drogen.
Toch kan het positief ervaren effect vooral te wijten zijn aan de zeldzaamheid van deze weersomstandigheden. Na het plaatsen van het kapje duurt het zo lang tot het signaal terug wegvalt, dat we geloven dat het helpt. (Waarom heeft een caravan gordijntjes?...)

Heeft iemand een opstelling om het te testen? 2 schotels waarvan doorgaans het signaal tegelijk wegvalt bij slecht weer, waarvan er nu één een kapje krijgt?

Mebo870, van die 36000 km zijn slechts 17 km die regenwolken kunnen bevatten (troposfeer). Die 17 km is dan nog het absolute maximum... De verhouding is dus minder absurd, maar je stelling blijft gedeeltelijk gelden.
Eigenlijk kunnen we dit allemaal goed vergelijken met het invallen van zonlicht. Het wordt wat gedempt, verstrooid,... en wat telt is de intensiteit bij het invallen op de schotel. Een parasol kan mijn terras koel houden, een druppel kan de ontvangst op de LNB verstoren.

Togan, ik denk dat dit verklaard kan worden door de breking van de golven bij het invallen op de druppels. Bij een bepaalde grootte kan een deel van de golf als het ware gevangen worden in de druppel, door volledige weerkaatsing binnenin. Ik denk toch dat vooral de dikte van de wolk van belang is.

Op weer.nl staat er een interessant artikel: http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/b8067e4a87c4f0580b7cda73d65f3737/article/noodweer_en_satellietontvangst.html

Offline truckerke

  • Gold Member
  • *
  • Posts: 1484
  • Country: be
Re: Signaaluitval bij noodweer vermijden
« Reply #8 on: August 24, 2011, 10:08:37 AM »
Hoi Luxsatters,
Hoe verklaren julie dan dat het beeld reeds 15 à 30 min. voor het onweer (de regen) losbarst reeds uitvalt  :sad:
Mijn  signaal staat hier op 85 % en qualiteit van 100% en toch zien wij ongeveer een kwartier op voorhand dat er onweer in de lucht hangt
Wij krijgen dan reeds korte uitval van ons beeld :-?
Ik zeg dan steeds tegen het vrouwtje "wij gaan er weer van krijgen zie" <dans>
Meestal word deze tijd benut om als beveiliging alle app.van de stroom te nemen  :-)
En nee dit is niet lockatie gebonden want het valt zowel thuis in Leuven als op de camping in Merksplas voor
Dit heeft toch ook met signaal uitval ten gevolge van het regengordijn te maken dacht ik?
Want dit is toch een muur waar de sateliet stralen tegen botsen  <uitroep>
Mijn bescheiden mening is dat daar niets tegen bestand is en dat wij die korte periode maar eens moeten kijken wie er naast ons zit :-) dan is deze persoon ook nog eens tevreden dat ze aandacht krijgt  :-o
Grts Peter
mijn opstellingen TVV basic+
VU+UNO VTi v.7.0.0 
  Thuis T90  13-16-19.2-23.5-28.2
1x Profiline DiSEqC Relais 9/1 & 2x Diseqc Vantage 4/1 4 x Quad LNB, Edision & 1x Smart Titanium Edition TS Single
   Camping T55 13-19.2-23.5-28.2 + Power Wifi USB buitenantenne
1x Diseqc Vantage 4/1 4x Smart Titanium Edition T

Offline tonto54

  • Silver Member
  • *
  • Posts: 991
  • Country: nl
  • NR 1 van GELDERLAND
Re: Signaaluitval bij noodweer vermijden
« Reply #9 on: August 24, 2011, 11:59:36 AM »
Ik ben het met de 2 vorige sprekers/schrijvers helemaal eens
ONZIN EEN REGENKAPJE


ONZIN DIE KAPJES
    <Dommage>
Gewoon beter afstellen en zorgen dat signal boven de 94% uit komt dan bijna geen beeld uitval .

Tonto54

Offline jeanlili

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2493
  • Country: ie
  • ***** I Love Sats at Night *****
Re: Signaaluitval bij noodweer vermijden
« Reply #10 on: August 24, 2011, 10:30:25 PM »
Ik denk toch dat het bij ons wel anders ligt Tonto 54 ik zit NML. op de rand van de Footprint van Astra 1 ( 19.2 ) als de Ned. en Belg zenders enzo weg vallen kan ik nog wel aleen de sterke zenders binnen halen zoals Nat.geografic ,animalplanet ,een paar Duitse en heb nog wel goede ontvangst op Astra 2 ( 28.2 ) op mijn Sky decoder .  :drink: SLOANTE

En een kapje werkt bij mij wel ,anders moet je maar eens m`n schotels beter komen afstellen he ! You never now ??
    Greetz...JEAN <love lux>

Offline rs232

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 319
  • Country: nl
  • Donateur
Re: Signaaluitval bij noodweer vermijden
« Reply #11 on: August 25, 2011, 08:39:08 PM »
@truckerke

waarom jouw beeld eerder wegvalt komt omdat deze bui zuiderlijker bevindt dan jouw positie en komt dus jouw kant op, of gaat net horizontaal onderlangs en hou je het droog!    :-o


 
 :drink: ja proost iedereen  :drink:
RS232,

GigaBlue HD800 UE Plus + Openvix 4.2 met Archsat 88cm elliptical en Moteck SG 2100A
Raspberry PI 2 + Domoticz,
Raspberry PI 3 + Pi-Hole
Raspberry PI 4 2GB + Libre-elec met Kodi, Hyperion Ambilight en Netflix

Offline tonto54

  • Silver Member
  • *
  • Posts: 991
  • Country: nl
  • NR 1 van GELDERLAND
Re: Signaaluitval bij noodweer vermijden
« Reply #12 on: August 25, 2011, 10:10:18 PM »
Ik denk toch dat het bij ons wel anders ligt Tonto 54 ik zit NML. op de rand van de Footprint van Astra 1 ( 19.2 ) als de Ned. en Belg zenders enzo weg vallen kan ik nog wel aleen de sterke zenders binnen halen zoals Nat.geografic ,animalplanet ,een paar Duitse en heb nog wel goede ontvangst op Astra 2 ( 28.2 ) op mijn Sky decoder .  :drink: SLOANTE

En een kapje werkt bij mij wel ,anders moet je maar eens m`n schotels beter komen afstellen he ! You never now ??

Doe dat lekker zelf
Jou geval is anders. (valt buiten de footprint)
Laat maar eens water over het brandpunt van de schotel lopen kijken of dat regenkapje nog werkt  :-o :)
Regen valt dus ook daar op
En die kapjes hebben ze uitgevonden om sneeuw van de koppen tegen tegaan en niet voor regen zoals de meeste slimme mannen denken.
Wens je veel succes
Tonto54

Offline jeanlili

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2493
  • Country: ie
  • ***** I Love Sats at Night *****
Re: Signaaluitval bij noodweer vermijden
« Reply #13 on: August 25, 2011, 11:09:13 PM »
@Tontootje ,
 ik zal morgen de waterslang er eens op zetten en de proef op de som doen, 1ste X met kapje 2de X zonder en zien of je gelijk hebt .   :-)

PS: Toch plezant he om over zoiets te discuteren ,beter dan te zagen over het slechte weer .... :)

    Greetz...JEAN <love lux>

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Signaaluitval bij noodweer vermijden
« Reply #14 on: August 26, 2011, 01:21:02 AM »
Hmm wat zou 'k doen ?
Patent op aanvragen ?

Er schijnt een markt voor te zijn.

The key to happiness
Stay away from idiots

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Signaaluitval bij noodweer vermijden
 

gfxgfx
gfx gfx