gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Dreambox Open HDF image v7.3 (68)- (update DM 820-900-920) 15-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024
Latest oscam all images 11764 (update) 12-04-2024
Vu+Open Black Hole 5.4.002 (update) 10-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72199 Posts in 11152 Topics by 6355 Members - Latest Member: SAMY1680 April 16, 2024, 07:11:29 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Hoe vertrouwd ben jij met LNB switchen
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Hoe vertrouwd ben jij met LNB switchen  (Read 6183 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline mebo870Topic starter

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Hoe vertrouwd ben jij met LNB switchen
« on: May 15, 2011, 10:05:11 AM »
Diseqcs of de LNB switchen, ze zijn niet meer weg te denken uit een moderne schotel opstelling.
In welke mate kan je zelf de Diseqc parameters instellen op je ontvanger.
Zou je het op prijs stellen om hierover meer te weten te komen.
The key to happiness
Stay away from idiots

skippy2646

  • Guest
Re: Hoe vertrouwd ben jij met LNB switchen
« Reply #1 on: May 15, 2011, 10:28:32 AM »
Ik heb een multytenne
dus 1 maal instellen en klaar
Ik wil ook niets anders meer daarom mijn stem

Offline nokirol

  • Global Moderator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2293
  • Country: be
Re: Hoe vertrouwd ben jij met LNB switchen
« Reply #2 on: May 15, 2011, 10:38:39 AM »
Visiosat met vier lmb's.

en draaibaar schotel van 1.20m.
groeten van Roland.
   

DB.920UHD 4K +500gb hdd/ 2x VU+DUO4K+500gb hdd/   (DB.8000HD+650gb hdd/ DB.7025+500gb hdd +2 DB7020.in de kast)

Visiosat Bigsat 8x quad lmb's  /

Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: Hoe vertrouwd ben jij met LNB switchen
« Reply #3 on: May 15, 2011, 11:58:16 AM »
Heb totaal geen moeite met 4>1 switches. Maar wel een vraag. Toen ik nog met mijn Topfield keek, had ik een switch tussen de LNB en de rotor van mijn draaibare installatie. Ofwel:
ingang 1 Astra 1
   ,,       2 Astra 3
   ,,       3 Türksat
   ,,       4 rotor

Dit was heel gemakkelijk te realiseren. Heb nu een Vu+ Duo, en dacht dat dat hier hetzelfde zou werken, maar er zijn zoveel instellingen, dat ik er nu niet meer aan uit kom.

Heeft iemand met een Vu+  of Dreambox, van laatste is geloof ik het menu bijna hetzelfde, DE oplossing?.
Zou dit probleem voor mij graag eens opgelost zien.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Hoe vertrouwd ben jij met LNB switchen
« Reply #4 on: May 15, 2011, 04:46:17 PM »
Diseqcs of de LNB switchen, ze zijn niet meer weg te denken uit een moderne schotel opstelling.
In welke mate kan je zelf de Diseqc parameters instellen op je ontvanger.


Tja...instellen op de decoder (in mijn geval DM8000 HD en DM7025) is dat niet moeilijk. ( Hotbird, Astra 1-2 en 3 )


Maar of je me nu vraagt WELKE diseqc (type en merk e.d.) ik nodig heb voor een bepaalde decoder, zou ik dat niet weten.  :P
De installateur die heeft dat hier gefixt en hij had het toen over dat je niet zomaar een willekeurige diseqc kan gebruiken.

Als je daar info over hebt, mag je daarvan zeker hier een verhaaltje over neerpennen.  Cheesy

Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: Hoe vertrouwd ben jij met LNB switchen
« Reply #5 on: May 16, 2011, 11:12:19 AM »
Nog even ter verduidelijking,
Op tuner A: Rotor
Op tuner B: Astra 1 & 3 en Türksat, middels DiSEqC-switch

De switch is echt merk onbekend, en kostte omgerekend nog geen €10.--
Nu had ik op mijn Topfield de zefde configuratie, behalve dat op tuner A ook een switch zat. Hierop dezelfde schotel als boven vermeld op tuner A, maar ook de rotor hing eraan.
Nou ja, de rotor, de LNB van die draaibare schotel.
Dus Tuner A was:
ingang 1 Astra 1
   ,,      2 Astra 3
   ,,      3 Türksat
   ,,      4 LNB van de draaibare schotel.
De uitgang van de switch ging naar "LNB" op de rotor en de "uitgang" van de rotor liep naar mijn Topfield.
Dit was zelfs voor een dom blondje nog te configureren in het simpele menu van de Topfield.

Bij de Vu+ / Dreambox ontvangers, is het menu veel uitgebreider en daardoor moeiljker. Voor de rotor zet je het eerst op DiSEqC 1.2 voor de rotor.
Maar bovenaan in dat menu staat ook nog een keuze voor LNB, 1 t/m...
Dan verder naar beneden nog een instelling AA / AB / BB /AA en hier weet ik niet hoe het moet.

Dan lees ik op diverse forums dat je niet zomaar welke switch dan ook kan gebruiken. Nou, hier in Turkije heb je veel keus, allemaal merk onbekend en
spotgoedkoop, dus daar moeten we het mee doen en het werkt. Spaun, of ander Europees merk?, nooit van gehoord.

Oh ja, waarom wil ik die 2e switch er zo graag bij?, dat is sneller zappen naar de zenders die je het meest kijkt.
Ik neem altijd "De wereld draait door" op. Hier wordt automatisch tuner A gekozen, dus de schotel die draaibaar is en opgenomen moet worden in de 2e switch. Op tuner B, al voorzien met switch, kijk ik dan RTL nieuws.
In zekere zin ben ik dan, op dat moment gebonden aan 4 schotels en de draaibare kan ik, tijdens de opname dus niet gebruiken.

De bedoeling is dus dat Tuner A en B hetzelfde zijn, met op tuner A de draaibare schotel er nog bij op de switch.

Hopelijk ben ik niet te langdradig en is het nog te volgen.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

Offline mebo870Topic starter

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Hoe vertrouwd ben jij met LNB switchen
« Reply #6 on: May 19, 2011, 02:02:25 AM »
Als je zowel op tuner A en B, de Astra 1 - 3 - Türksat wil, zal je moeten starten met andere lnb’s te plaatsen namelijk twin lnb’s,  (die met 2 uitgangen) want anders zal dit niet 100 % lukken.
Door lussen is geen optie, dan kan je maar ¼ van de band benutten, bij aanspraak van een tweede tuner op die satelliet.
Voor tuner B moet je een 4/1 committed switch plaatsen  waarop je Astra 1 - 3 - Türksat aansluit, die committed switch is een standaard switch, bij de instellingen voor tuner B geef je in:
Eenvoudig,  A/B/C/D , op de poorten zet je dan in volgorde de satellieten  Astra 1 - 3 – Türksat.
Poort D blijft leeg.   

Voor tuner A ligt het iets anders , daar heb je een 4/1 UN_Committed switch nodig, hierop sluit je weer  de lnb’s  Astra 1 - 3 - Türksat + rotor (met lnb) aan.
Bij de ingave voor tuner A wordt het  nu geavanceerd
LNB 1 : Astra 1,  disecq mode 1.1 // vastgelegde diseqc commando AA
LNB 2 : Astra 3,  disecq mode 1.1 // vastgelegde diseqc commando AB
LNB 3: Turksat,  disecq mode 1.1 // vastgelegde diseqc commando BA
LNB 4 : diseqc mode 1.2 // // vastgelegde diseqc commando BB, commando volgorde:  uncommitted , committed , toneburst en de Usals invullen.
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: Hoe vertrouwd ben jij met LNB switchen
« Reply #7 on: May 19, 2011, 09:34:18 AM »
OK en bedankt. heb op het moment even wat minder tijd, maar ga dit toch eens uitproberen. Probleem is dat ik die comitted switch wel niet zal kunnen vinden en dat ie uit Europa moet komen.
Andere LNB´s, dat hoeft niet, want heb enkele jaren terug, voor alle vier de schotels QUAD´s geplaatst. Heb ook bijkomende switchen, zullen dan wel de UN-comitted zijn.

Bij Topfield was dit makkelijker, tuner 2 (B), was het zelfde zoals ik nu heb.

Tuner 1 (A), was dus Astra 1 & 3 / Türksat en rotor LNB. De instelling hier was
Astra 1: 1 van 4, Astra 2: 2 van 4 en Türksat 3 van 4 Voor alle satellieten die met de draaibare schotel ontvangen werden, was het 4 van 4.
Simpeler kan het toch niet. Jammer dat bij Vu+ en Dreambox alles zo "ingewikkeld" is.

Greetz,
Togan.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

Offline mebo870Topic starter

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Hoe vertrouwd ben jij met LNB switchen
« Reply #8 on: May 19, 2011, 11:26:05 AM »
Committed diseqcs zijn analoge schakelaars en worden veel gebruikt omdat ze goedkoper zijn.
Als je geen Committed diseqc liggen hebt voor tuner B, is dat geen ramp in tegendeel zelfs gebruik dan een UC (Uncommited), en vul die net zo in als bij tuner A


Geavanceerd :
LNB 1 : Astra 1,  disecq mode 1.1 // vastgelegde diseqc commando AA
LNB 2 : Astra 3,  disecq mode 1.1 // vastgelegde diseqc commando AB
LNB 3: Turksat,  disecq mode 1.1 // vastgelegde diseqc commando BA

* Een UC is een digitaal gestuurde diseqc  en dat moet je ook zo ingeven .
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: Hoe vertrouwd ben jij met LNB switchen
« Reply #9 on: May 20, 2011, 08:14:26 AM »
OK, weer bedankt.
Sta op het punt om te vertrekken, om 10.00 u. vetrekt de bus. Ben een week naar Ankara. De bus is hier spotgoedkoop, 30.--TL ofwel €15.-- voor een reis van 11 uur. Ofwel ruim 600 Km. Koffie en versnaperingen gratis. Kom daar maar eens om bij Connexion.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: Hoe vertrouwd ben jij met LNB switchen
« Reply #10 on: May 30, 2011, 11:52:24 AM »
@mebo870,

Zo weer terug van weggeweest. Je schrijft het volgende:

Geavanceerd :
LNB 1 : Astra 1,  disecq mode 1.1 // vastgelegde diseqc commando AA
LNB 2 : Astra 3,  disecq mode 1.1 // vastgelegde diseqc commando AB
LNB 3: Turksat,  disecq mode 1.1 // vastgelegde diseqc commando BA

Dit klinkt zeer logisch, maar waar gaat de LNB van de rotor naar toe?.
Wordt dit dan:
LNB 4: Rotor, diseqc mode 1.1 // vastgelegde diseqc commando BB
en als dit zo is, hoe gaat de rotor dan draaien, want die werkt op diseqc 1.2?.

Hopelijk kan je mij het antwoord geven.
Ik zal echt niet de enigste zijn die hier mee zit te stoeien, dus help je er ook anderen mee.

Alvast bedankt, Togan.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

Offline mebo870Topic starter

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Hoe vertrouwd ben jij met LNB switchen
« Reply #11 on: May 30, 2011, 02:47:30 PM »
Voor de input van de switch kies je: LNB  1-2-3 : diseqc 1.1
Naast elk lnb nummer vul je de betreffende satelliet in, uw vaste lnb's dus.

Voor uw 4de lnb met rotor wordt het ietsje anders, dan wat ik hiervoor schreef.
ik heb het hier zelf nu maar opgemerkt, ik zat in de knoop omdat je telkens een satelliet moest opgeven achter elk lnb nr en dat klopt natuurlijk niet

Even recapituleren
Bij de ingave van de satelliet naam die men moet invullen achter elk LNB nummer
Daar zit naast de gewone satelliet benaming nog eens 4 maal "all satellites" i.p.v. de naam van een satelliet.
en hier brand de lamp, dat moet je dus invullen:  

Diseqc Input 4 wordt dan >> satelliet: all satellites 1 = lnb 33 en BB >> [input diseqc] zie figuur hieronder.
De overige vast ingestelde lnb's 1,2,3 worden normaal aangesproken via de diseqc switch, en door de rotor genegeerd.

* lnb nr 33 is een automatische toewijzing bij all satellites, vanwaar specifiek die nr ????
Maximaal aantal te sturen vaste lnb's waarschijnlijk.




Mocht het niet lukken, dan is er nog een oplossing , een extra 2/1 switch gebruiken waarbij A rotor wordt en B de 4/1 switch

 


The key to happiness
Stay away from idiots

Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: Hoe vertrouwd ben jij met LNB switchen
« Reply #12 on: May 31, 2011, 09:41:09 AM »
Weer bedankt voor uw uitleg.
Ik zit nu te wachten op de registratie om het plaatje te zien.
Welk van de twee oplossingen de beste zou kunnen zijn weet ik ook nog niet, maar ga mij er wel in verdiepen. Mocht alles toch niet lukken, dan moet het blijven zoals het is;
Tuner A: Rotor,
Tuner B: DiSEqC.

Ik laat het wel horen als het zover is.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

Offline mebo870Topic starter

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Hoe vertrouwd ben jij met LNB switchen
« Reply #13 on: May 31, 2011, 10:45:33 AM »
Dit is methode 2 , hier zit een extra UC diseqc tussen rotor/diseqc 4/1

The key to happiness
Stay away from idiots

Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: Hoe vertrouwd ben jij met LNB switchen
« Reply #14 on: May 31, 2011, 12:29:10 PM »
Okay en weer bedankt. Zit nog te wachten op de registratie om de plaatjjes te zien.

Greetz,
Togan Anamur Turkije.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Hoe vertrouwd ben jij met LNB switchen
 

gfxgfx
gfx gfx