gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Dreambox Open HDF image v7.3 (68)- (update DM 820-900-920) 15-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024
Latest oscam all images 11764 (update) 12-04-2024
Vu+Open Black Hole 5.4.002 (update) 10-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72201 Posts in 11152 Topics by 6356 Members - Latest Member: nights April 19, 2024, 02:11:27 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  bliksembeveiliging in coax?
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: bliksembeveiliging in coax?  (Read 4135 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sharky2

  • Guest
bliksembeveiliging in coax?
« on: September 06, 2009, 08:16:09 PM »
Conrad heeft in zijn catalogus een overspanningsbeveiliging voor coaxkabels.
Wie kan mij vertellen of dat zinvol is. Kan daarmee, b.v. bij blikseminslag, worden voorkomen dat je receiver wordt vernield?

Offline LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21506
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: bliksembeveiliging in coax?
« Reply #1 on: September 06, 2009, 08:47:55 PM »
Ik ben ook benieuwd van het wat en hoe want het was mij onbekend  :P
  Groetjes van Jef

Knauter

  • Guest
Re: bliksembeveiliging in coax?
« Reply #2 on: September 06, 2009, 10:05:19 PM »
Ik ben ook een tijd op zoek geweest naar een bliksembeveiliging.
Ik heb me laten vertellen dat het onzin is. Waarom??? Niets kan de snelheid van licht tegen houden.
Aangezien de enorme overbelasting namelijk een erg hoge snelheid heeft, is daar niets tegen bestand.
Een electricien vertelde mij of er bij een zo'n apparaat (bv merk monster overbelastingbeveiliging - 300 euro) een verzekering bij zat......?
Bij een inslag gaat er ruim 10.000 volt door de kabels en daar is geen zekering tegen bestand. Verder kun je na een jaar van datum inslag nog steeds schade ondervinden.
Dit mede door de "rest"stroom die door de kabels rond zwerft en door de hoge éénmalige piekstroom op de apparaten.
Zelf 1 keer een inslag gehad en alles via de inboedel terug gekregen.

Beste manier.. bij flinke donder alle stekkers eruit.. maar dan ook echt alles, :cool:

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: bliksembeveiliging in coax?
« Reply #3 on: September 06, 2009, 11:05:44 PM »
Ben ook even gaan kijken naar hun overspanningbeveiliging voor coaxkabels
Lijkt me eerder een veredeld koppelstuk dan een overspanningbeveiliging.
Hoe kan je nu in hemelsnaam een spanning van enkele miljoenen volts tegenhouden in een simpel kokertje, er zit nog niet eens een aarding op.
Hoogspanning gaat namelijk door alles heen, ook door de lucht.
Hoe je het ook draait of keert, een toestel dat verbonden is via een draad en dat is een geleider, krijgt altijd klappen bij blikseminslag.
Als er al enige bescherming bestaat, het kan nooit 100 % efficiënt zijn, de reactietijd om in te grijpen zal altijd langer zijn dan de tijd die de bliksem nodig heeft om het toestel binnen te dringen.

Beetje info over bliksem

Wat is de snelheid van bliksem?

De bliksemstraal beweegt met een snelheid van gemiddeld zestigduizend kilometer per seconde, en is meestal ongeveer 6 kilometer lang.
Anders gezegd: de afstand van de wolk naar de grond wordt overbrugd in 1 tienduizendste (0.0001) van een seconde.
Welke andere cijfers?

    * Een bliksemstraal is ongeveer 2,5 centimeter in doorsnede.
    * De spanning kan oplopen tot honderd miljoen volt.
    * De stroomsterkte in de bliksemstraal kan oplopen tot zestigduizend ampère.
    * De bliksemstraal duurt over het algemeen niet meer dan 1 seconde.
    * In de bliksem worden temperaturen tot maximaal 30.000 graden Celsius bereikt, dat is warmer dan de oppervlakte van de   zon.
    * De gemiddelde bliksemflits heeft een energie van honderd kWh. De eenheid kWh staat voor kilowatt-uur. Honderd kWh is gelijk aan de energie die nodig is om honderd lampen van 1.000 Watt gedurende 1 uur te laten branden.

Hoe vaak slaat de bliksem in?

Gemiddeld zijn er in bij ons 100 dagen met onweer. Elk jaar worden er ongeveer 250.000 bliksemontladingen gemeten, maar dit aantal stijgt elk jaar. Het is niet bekend hoe dat komt. Volgens sommige deskundigen komt deze stijging vooral doordat er meer en beter gemeten wordt.
Het aantal bliksems neemt volgens hen niet toe, maar wel het aantal bliksems dat wordt waargenomen.
The key to happiness
Stay away from idiots

mostly harmless

  • Guest
Re: bliksembeveiliging in coax?
« Reply #4 on: September 07, 2009, 12:54:44 PM »
Deze beveiliging is niet bedoeld  (en bestand) tegen directe bliksem inslag. Daar helpt niets tegen.
Het helpt wel tegen secondary effecten (inductie) in de kabels.

Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: bliksembeveiliging in coax?
« Reply #5 on: September 07, 2009, 02:11:48 PM »
Ook ik geloof niet in die beveiligingen.
Wat je wel moet doen, overal de stekkers er uit. En dan niet de 230 v. kabel in de buurt van het stopcontact laten liggen en de coaxkabel van een ontvanger alleen losschroeven, maar ook dit ver genoeg uit elkaar.
Maar wat is ver genoeg?.
De snelheid van bliksem is zo snel en zoekt zowiezo een uitweg naar iets via metaal. En dit zijn dan meestal de kabels die je losgemaakt hebt.

Misschien onverstandig van mij, maar bij onweer doe ik niets en kijk gewoon verder TV.
Laat het lot over aan de bliksem zelf.

Togan.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

Offline eddy33xx

  • V.I.P Member
  • ****
  • Posts: 232
  • Country: be
Re: bliksembeveiliging in coax?
« Reply #6 on: September 07, 2009, 02:32:08 PM »
Togan, ik moet je gelijk geven, vroeger trok ik hier bij het minste de prieze uit, maar bij mensen in onze vereneging(radio amateurs) zijn er op korte tijd 2 inslagen geweest nog geen directie maar net naast de deur, door de inductie was daar alles om zeep van TV tot zendaparateur
en de priezen waren daar netjes uit getrokken en ver weg van contactdozen ook de coax'en waren uit, heeft geen zin, laten zitten doe ik nu
wat wel kan helpen, en dat passen wij altijd toe dat is net achter de schotel of antenne een lus leggen in de coax, de bliksem (en tis raar om te schrijven) volgt geen bocht maar vlamt door de kabel, op deze manier kan je een directe inslag wat tegen houden, en een goede aarding plaatsen aan de antenne of schotel dat is ook een must
voor de rest helpt er heel weinig aan bliksem, tis een schoon schouwspel maar ferme ambetant als hij binnen knalt


Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: bliksembeveiliging in coax?
« Reply #7 on: September 07, 2009, 03:17:59 PM »
En zo is het, gene paniek.Tis natuurgeweld en daar doet ge nikse tegen op het te stoppen.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

Offline pearlpeter

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2760
  • Country: nl
  • Dreambox Veteraan
Re: bliksembeveiliging in coax?
« Reply #8 on: September 07, 2009, 06:22:39 PM »
Het enigste wat goed help tegen een bliksem inslag, is eigenlijk heel eenvoudig.

Men neme een ijzeren staaf van 4 meter lang.
Je laat je vrouw haar schoenen en sokken uitdoen.
Zodra het dan begint te bliksemen, stuur je je vrouw naar buiten.
Zet haar een meter of 6 van je schotel neer, en laat haar dan de ijzeren staaf goed hoog in de lucht houden.

Gegarandeerd dat de bliksem dan niet in de schotel slaat.  :-x
Groetjes Peter

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: bliksembeveiliging in coax?
« Reply #9 on: September 07, 2009, 06:36:28 PM »
Zou dat ook lukken met schoonmoeders ?  <banaan>
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline jeanlili

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2493
  • Country: ie
  • ***** I Love Sats at Night *****
Re: bliksembeveiliging in coax?
« Reply #10 on: September 07, 2009, 08:08:44 PM »
Mebo870 zou dat ook nog wel lukken met een oude doos want m`n schoonmoeder is al 86 .......... <dans>
    Greetz...JEAN <love lux>

skippy2646

  • Guest
Re: bliksembeveiliging in coax?
« Reply #11 on: September 07, 2009, 09:55:31 PM »
Mijn schoonmoeder is een engel
                  eindelijk  het was een heks 
 :) :) :) :) :) :) :)

mostly harmless

  • Guest
Re: bliksembeveiliging in coax?
« Reply #12 on: September 07, 2009, 10:27:14 PM »
Togan, ik moet je gelijk geven, vroeger trok ik hier bij het minste de prieze uit, maar bij mensen in onze vereneging(radio amateurs) zijn er op korte tijd 2 inslagen geweest nog geen directie maar net naast de deur, door de inductie was daar alles om zeep van TV tot zendaparateur
en de priezen waren daar netjes uit getrokken en ver weg van contactdozen ook de coax'en waren uit, heeft geen zin, laten zitten doe ik nu
wat wel kan helpen, en dat passen wij altijd toe dat is net achter de schotel of antenne een lus leggen in de coax, de bliksem (en tis raar om te schrijven) volgt geen bocht maar vlamt door de kabel, op deze manier kan je een directe inslag wat tegen houden, en een goede aarding plaatsen aan de antenne of schotel dat is ook een must
voor de rest helpt er heel weinig aan bliksem, tis een schoon schouwspel maar ferme ambetant als hij binnen knalt



Als je lussen in je kabels legt moeten ze wel bifilair gelegt worden, anders maak je de geinduceerde energie alleen maar groter.

skippy2646

  • Guest
Re: bliksembeveiliging in coax?
« Reply #13 on: September 07, 2009, 10:31:19 PM »
Leg me even uit wat je bedoeld met?????
Quote
Als je lussen in je kabels legt moeten ze wel bifilair gelegt worden, anders maak je de geinduceerde energie alleen maar groter.
 
 
 
Dank je wel

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: bliksembeveiliging in coax?
« Reply #14 on: September 07, 2009, 10:31:45 PM »
The key to happiness
Stay away from idiots

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  bliksembeveiliging in coax?
 

gfxgfx
gfx gfx