gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
LuxSat Key Files update by MOHAMED_OS 18-03-2024
Latest oscam all images 11748 (update) 18-03-2024
Vu+ Pur E2 7.3 (update) 18-03-2024
Vu+ openvix: release 6.5.001 (update) 14-03-2024
Dreambox Merlin (update) 11-03-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72164 Posts in 11150 Topics by 6349 Members - Latest Member: Banderas76 March 19, 2024, 11:54:43 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Computer  |  Computer Hardware  |  computer wil XP niet meer laden
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: computer wil XP niet meer laden  (Read 1158 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Guike

  • V.I.P Member
  • ****
  • Posts: 184
  • LUXSAT is de beste !!
Re: computer wil XP niet meer laden
« Reply #15 on: August 19, 2008, 01:17:18 AM »
Johan K.

Wat je schrijft klopt 100% , maar er word hier wel een punt vergeten !!! welke velen niet weten.
Het kan zijn dat het moederbord picobelo is alsook de voeding , maaaaaar dat het moederbord een full XP compatibel bios heeft.
Resultaat : (komt voor bij hd's vanaf 250 gb) zal je de windows installeren en halfverwegen een blauw scherm krijgen, of een erros met vermelding vind een file niet, of de pc start constand terug op.
Hoe op te lossen ??? , bekijk je windows (liefst de originele, geen copy) , op de schijf moet staan Windows XP home of profecional met servicepack, staat dat er niet op kan je lang sukkelen.
De servicepack zorgd ervoor dat je de windows zonder problemen kan installeren want ondanks dat de juiste volume in de bios te zien is , zou je bij de installatie maar een kleine harde schijf hebben van 10 gb alwaar de xp nooit op kan.
Je mag dit gerust eens uittesten dan zal je het zelf zien.
Ik hoop een nuttige informatie te hebben kunnen geven.
Groetjes
Guike
Ik leer graag bij !! wat ik geleerd heb geef ik graag door , zo leren we allen wat

Offline Tazzios!

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 429
  • Uploader
Re: computer wil XP niet meer laden
« Reply #16 on: August 19, 2008, 07:58:45 PM »
Johan K.

Wat je schrijft klopt 100% , maar er word hier wel een punt vergeten !!! welke velen niet weten.
Het kan zijn dat het moederbord picobelo is alsook de voeding , maaaaaar dat het moederbord een full XP compatibel bios heeft.
Resultaat : (komt voor bij hd's vanaf 250 gb) zal je de windows installeren en halfverwegen een blauw scherm krijgen, of een erros met vermelding vind een file niet, of de pc start constand terug op.
Hoe op te lossen ??? , bekijk je windows (liefst de originele, geen copy) , op de schijf moet staan Windows XP home of profecional met servicepack, staat dat er niet op kan je lang sukkelen.
De servicepack zorgd ervoor dat je de windows zonder problemen kan installeren want ondanks dat de juiste volume in de bios te zien is , zou je bij de installatie maar een kleine harde schijf hebben van 10 gb alwaar de xp nooit op kan.
Je mag dit gerust eens uittesten dan zal je het zelf zien.
Ik hoop een nuttige informatie te hebben kunnen geven.
Groetjes
Guike

3~4GB is voldoende voor XP hoor. Probleem waar je het over hebt is zeker nog van voor SP1 ? ik ken m namelijk niet (ben na SP2 pas naar XP verhuist)

Offline Guike

  • V.I.P Member
  • ****
  • Posts: 184
  • LUXSAT is de beste !!
Re: computer wil XP niet meer laden
« Reply #17 on: August 19, 2008, 08:35:26 PM »
Nee hoor Tazzios!

Allereerst is de servicepack gekomen met de XP en is nu sp1,sp2,sp3.
klopt men kan de XP home op een kleine schijf installeren en deze zal perfect werken als je 5GB vrij hebt op de harde schijf (dit dan bij verouderde moederborden).
Vroeger was de XP en het servicepack appart te verkrijgen , maar gezien de huidige moederborden voorzien zijn met een XP compatibele bios , kan men met de oudere versie van XP (zonder sp) problemen krijgen, en dient U het totaalpakket van XP met ingewerkte sp te gebruiken.
Je hebt dan wel minimum 10 GB speelruimte nodig zodat windows optimaal kan werken.
Deze moederborden zijn ressent en beschikken over een cpu van 2Ghz en hoger.

Groetjes

Guike
Ik leer graag bij !! wat ik geleerd heb geef ik graag door , zo leren we allen wat

johank

  • Guest
Re: computer wil XP niet meer laden
« Reply #18 on: August 19, 2008, 11:30:36 PM »
Van oudsher weet ik dat je je BootHDD zo leeg mogelijk moet houden (dan is windows sneller)
en daarom installeer zoveel mogelijk alle programma's op de D: partitie,

En maak ik dus op PX-pc's altijd de C: partitie  slecht 20 Gb groot.
de rest van de HDD wordt dan D: partitie (en eventueel E: partitie bij HDD groter als 200GB).

Dan zou het toch niet uit mogen maken hoe groot de HDD totaal is,
want die C: partitie van 20 Gb zou dan toch alle problemen bij installatie van windowsxp voorkomen moeten?

Of zit daar nog een addertje onder het gras ?

Offline Guike

  • V.I.P Member
  • ****
  • Posts: 184
  • LUXSAT is de beste !!
Re: computer wil XP niet meer laden
« Reply #19 on: August 20, 2008, 10:59:03 AM »
Beste Johan K,

Dat is nu het probleem bij XP en XP compatibele moederborden, het begint al bij de inisializatie van de harde schijf, in de bios zal deze de werkelijke volume weergeven, maar heb je een oude windows XP zonder service pack , dan kan je vaststellen dat deze de gemiddelde volume neemt die de bios in zich heeft wat betekent dat je een kleinere harde schijf hebt alsook dat je deze moeilijk of niet kan partitioneren.
Heb je een windows met service pack is er geen probleem qua installatie en zal deze de vollume geven die er is, en kan je deze ook partitioneren in 2 of meerdere delen.
Nu het bijkomende addertje :
Windows XP met service pack, zou een perfect besturingsysteem zijn (volgens de beschrijving en zolang windows alleen op de harde schijf staat !!), in werkelijkheid is de windows XP erg slordig en eigenzinnig, want van zodra je een een programma in windows installeert bvb office, kan je de commando geven om deze te installeren op de D: drive , maar hoe eigenzinnig de windows ook is zal hij een deel van deze software ook installeren op de C: omdat windows nu eenmaal de C als basis schijf gebruikt.
Nu zal je ook denken dat alles netjes op de schijf staat, nee hoor, windows smijt letterlijk alles waar hij het kwijt kan en dat is de reden waarom er regelmatig moet gedefragmenteerd worden om alles netjes bij elkaar te krijgen waardoor je pc niet zou vertragen.
De minimum vrije ruimte op de C: dient minimaal 5gb vrij te zijn, maar het beste is 10gb, omdat windows XP niet alleen voldoende ruimte nodig heeft maar ook de schijf deels gebruikt als virtueel werkgeheugen, als deze overschreden minimum overschreden word, of windows vind dat hij geen voldoende speelruimte heeft bij het opstarten van de PC zal deze zogezegd crachen.
Velen denken dan dat de harde schijf stuk is of dat ze alles verloren hebben op de schijf, maar als men deze schijf als slave aan een andere pc aansluit en een defrag of enkele onnodige spullen verwijdert, zal de schijf op zichzelf terug normaal werken mits men in vele gevallen de bootcfg terug hersteld.

Ik hoop duidelijk uitleg te hebben gegeven en dat deze leerrijk was

Groetjes
Guike
Ik leer graag bij !! wat ik geleerd heb geef ik graag door , zo leren we allen wat

johank

  • Guest
Re: computer wil XP niet meer laden
« Reply #20 on: August 20, 2008, 07:47:37 PM »
Quote
Windows XP met service pack, zou een perfect besturingsysteem zijn (volgens de beschrijving)
Dat werd van vorige versie ook gezegd, en er is nog nooit een windows versie geweest die perfekt was, ook niet na uitbreiding met service packs !.

Quote
Heb je een windows met service pack is er geen probleem qua installatie en zal deze de vollume geven die er is, en kan je deze ook partitioneren in 2 of meerdere delen.

Zoals ik dit lees installeer jij eerst windows op een ongepatitioneerde schijf, en gebruik je vervolgens windows om deze schijf te patitioneren.

Echter zoals ik zei, partitioneer ik eerst de schijf (en daar gebruik ik beslist geen windows voor !)
en ga er dan pas windows op installeren.
Waar de bios de werkelijke waarde van de schijf goed herkend, zou windows zich dan toch aan de opgegeven waarde van de partitie-grootte moeten houden, of gaat het ook dan fout?

johank

  • Guest
Re: computer wil XP niet meer laden
« Reply #21 on: August 20, 2008, 07:54:42 PM »
Quote
Nu het bijkomende addertje :
Windows XP met service pack, zou een perfect besturingsysteem zijn (volgens de beschrijving en zolang windows alleen op de harde schijf staat !!), in werkelijkheid is de windows XP erg slordig en eigenzinnig, want van zodra je een een programma in windows installeert bvb office, kan je de commando geven om deze te installeren op de D: drive , maar hoe eigenzinnig de windows ook is zal hij een deel van deze software ook installeren op de C: omdat windows nu eenmaal de C als basis schijf gebruikt.
Nu zal je ook denken dat alles netjes op de schijf staat, nee hoor, windows smijt letterlijk alles waar hij het kwijt kan en dat is de reden waarom er regelmatig moet gedefragmenteerd worden om alles netjes bij elkaar te krijgen waardoor je pc niet zou vertragen.
De minimum vrije ruimte op de C: dient minimaal 5gb vrij te zijn, maar het beste is 10gb, omdat windows XP niet alleen voldoende ruimte nodig heeft maar ook de schijf deels gebruikt als virtueel werkgeheugen, als deze overschreden minimum overschreden word, of windows vind dat hij geen voldoende speelruimte heeft bij het opstarten van de PC zal deze zogezegd crachen.

omdat je posting specifiek aan mij geadresseerd was:
Bovenstaande is me al jaren bekend.  :twisted:



opmerkingen:
Quote
kan je de commando geven om deze te installeren op de D: drive , maar hoe eigenzinnig de windows ook is zal hij een deel van deze software ook installeren op de C: omdat windows nu eenmaal de C als basis schijf gebruikt.
een deel is altijd minder als alles  :twisted:
Daarbij schreef ik al "zoveel mogelijk".

Quote
De minimum vrije ruimte op de C: dient minimaal 5gb vrij te zijn, maar het beste is 10gb, ...
Vandaar dat ik C: ook 20GB groot maak.  :twisted:

Offline Tazzios!

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 429
  • Uploader
Re: computer wil XP niet meer laden
« Reply #22 on: August 20, 2008, 08:10:54 PM »



De limiet die Guike bedoelt is de 137GB die bestaat die was moederbord en/Of XP (zonder SP`s) dit kwam door de 48bit adressering die de schijven nodig hebben.
XP (zonder SP`s) ondersteunt geen schijf groter dan 137GB
met sp1 is daar inderdaad verandering in gekomen en bij win200 met SP3
De benodigde schijfruimte met SP3 is 4GB voor windows en apps(office winamp winrar etc) ik heb zelf namelijk een pc draaien daarmee
10Gb is leuk voor je docs en/of als je nooit opruimt.


PS
de titel "Windows XP compatible moederbord" bestaat niet. op een pentium1 PC kun je hem ook installeren(snel is ander) 

LuxSat Satellite  |  Computer  |  Computer Hardware  |  computer wil XP niet meer laden
 

gfxgfx
gfx gfx