Het aantal traditionele tv-abonnementen daalde in 2018 flink. Die tendens zet naar verwachting door. De aanbieders hebben ondertussen grote moeite het lineaire aanbod op peil te houden.
Alle aanbieders van digitale televisie hebben te kampen met een zender-leegloop. Het lineaire aanbod is al een tijdje aan het verschralen en hieraan komt vooralsnog geen einde. De grootste klappen vallen om uiteenlopende redenen bij de providers Canal Digitaal en Ziggo. Wie een blik werpt op de zenderwijzigingenpagina van Ziggo en een stukje terugbladert, kan zelf vrij eenvoudig de conclusie trekken: sinds een jaar of twee zijn véél meer tv-zenders van de kabel verdwenen dan dat daar nieuwe voor terugkwamen. Dit betreft vooral het duurdere aanvullende zenderpakket bij Ziggo. Mogelijk kondigt Ziggo op korte termijn nieuwe zenders aan, maar om het verlies van zenders als AMC, Motorsports, Fine Living en andere te compenseren is een forse zenderuitbreiding nodig. En die wordt op korte termijn niet verwacht. Althans niet waar het gaat om het lineaire zenderaanbod. En niet alleen Ziggo heeft hier te kampen met het stoppen van veel zenders. Ziggo moet haar abonnees daarom vooral zien vast te houden met het uitbreiden van het on-demand aanbod en verhogen van internetsnelheid. Het uitgedunde lineaire zenderaanbod heeft nog niet tot aanpassingen van de abonnementstarieven geleid.
Zenderaanbod Canal Digitaal verschraalt verder
Maar ook bij Canal Digitaal gaat het hard. Daar kan de provider voor het grootste deel zelf vrij weinig aan doen. Voor zenders die zelf stoppen, is niet zomaar een vervanger te vinden. Toch maakt het uitdunnen van het lineaire zenderaanbod via de satelliet ook deel uit van de eigen strategie om zich meer te gaan richten op het online zenderaanbod; een stap die Canal Digitaal-eigenaar M7 Group ook noodzakelijkerwijs zet om zo succesvol te kunnen blijven in een snel en sterk veranderende televisiemarkt; de Nederlandse en Vlaamse markt is te klein voor een groot lineair tv-aanbod via de satelliet met de bijkomende kostprijs. Enkele van de wijzigingen die ook Canal Digitaal troffen, zijn het recente stoppen van Motorsporttv en eerder van kinderzender JimJam. De distributie van BravaHD vervalt binnenkort ook omdat deze zender door eigenaar Stingray Music Classica HD wordt vervangen. Canal Digitaal geeft momenteel beide klassieke zenders door. Omroep L1 en Omroep Zeeland zijn in januari al gestopt met de lineaire uitzendingen, maar blijven wel via de Canal Digitaal-app te zien. Dit was een besluit van de regio-omroepen om zo te bezuinigen. In februari stoppen dan ook twee zenders die juist uniek waren in het zenderaanbod van Canal Digitaal: EDGEsport HD en eSports HD. De satellietkijker heeft zelf wel als bijkomend voordeel dat het zenderaanbod via de schotel het grootst is van alle platforms, zeker als daar ook de Britse Astra-2 bij wordt ontvangen.