Telenet voelt niets voor de plannen van commerciële zenders om het doorspoelen van reclameblokken bij opgenomen programma’s onmogelijk te maken. Dit zegt CEO John Porter in de Belgische media.
Telenet levert bij de meest afgenomen televisie-abonnementen Play en Play More de online dienst Terugkijk TV, in Nederland bij Ziggo Replay TV genaamd. Met Terugkijk TV kunnen Telenet-klanten tot zeven dagen terug eerder uitgezonden programma’s alsnog bekijken. Bij Terugkijk TV kunnen zenders zelf bepalen of tijdens reclameblokken doorgespoeld mag worden. Dit is een gelijke situatie als in Nederland bij Ziggo Replay TV. In Nederland moet bij Replay TV verplicht naar reclame gekeken worden bij onder meer de belangrijkste zenders van RTL en Talpa TV.
Opgenomen programma’s
Maar de Belgische commerciële omroepen willen nu een stap verder gaan. Ook bij door de kijker zelf opgenomen programma’s op door aanbieders in bruikleen geleverde televisiedecoders moet volgens hen het doorspoelen tijdens reclames onmogelijk worden gemaakt. En dat gaat voor Telenet CEO John Porter een stap te ver. Hij noemt het commerciële zelfmoord als Telenet op de nieuwe eisen van de televisiezenders ingaat. “We kunnen klanten niet afnemen wat ze alleen decennium kunnen doen”, laat Porter in een artikel van dagblad De Standaard weten. Liberty Global is grootaandeelhouder van Telenet en is tevens voor de helft eigenaar van het Nederlandse mediabedrijf VodafoneZiggo waarvan kabelbedrijf Ziggo onderdeel is.