gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Vu+ Pur E2 - 7.4 (update) 28-03-2024
Latest oscam all images 11756 (update) 28-03-2024
Dreambox Pur E2 7.3 (DM 900 & 920) (update) 19-03-2024
LuxSat Key Files update by MOHAMED_OS 18-03-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72179 Posts in 11153 Topics by 6350 Members - Latest Member: Ghassemi March 29, 2024, 12:23:42 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Luxsat Online  |  Afwijkende Onderwerpen  |  Zomertijd op komst
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Zomertijd op komst  (Read 1754 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline mebo870Topic starter

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Zomertijd op komst
« on: March 19, 2018, 05:13:15 PM »


Het is weer bijna zover de zomertijd gaat in
Datum: zondag 25 maart 2018
Land / gebied: Europa

De zomertijd begint op de laatste zondag van maart en eindigt op de laatste zondag van oktober (het begin van de wintertijd).
In totaal duurt de zomertijd 31 weken, oftewel 217 dagen.

Zomertijd
In de nacht van zaterdag op zondag worden de klokken om 2 uur een uur vooruit gezet, dus van 2 naar 3 uur (ezelsbruggetje: in het voorjaar gaat de klok een uur vooruit).

Door de zomertijd wordt het niet in het holst van de nacht licht. Een groot voordeel is ook dat we 's avonds een uur langer van daglicht kunnen profiteren.
Zonder zomertijd zou het eind juni tegen half vier licht worden en tegen half tien 's avonds donker.

In de Benelux is de zomertijd in 1977, vanwege de oliecrisis, opnieuw ingevoerd, ook van 1916 tot 1945 was de zomertijd van kracht.
Uitvinder van het invoeren van de zomertijd was de Londense aannemer William Willett.
In 1907 publiceerde hij het pamflet 'The Waste of Daylight', waarin hij voorstelde in april de klok vooruit te zetten en in september weer terug, om zo 's avonds langer van het daglicht gebruik te kunnen maken.
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Zomertijd op komst
« Reply #1 on: March 22, 2018, 04:09:46 PM »
Er gaan al stemmen rond om dit af te schaffen. De EU gaat dat ook onderzoeken...maar zal nog wel even duren dat onderzoek.
En van mij mogen ze wat het ontregeld alleen maar je biologische klok....en ook dat van mijn hondje.

Van mijn hondje ???? ja want nu heb ik de komen dagen dat hij niet meteen zijn hoopje wil doen met uitlaten...
en in het najaar staat hij al een uur op springen voordat het zover is om te wandelen.

Offline mebo870Topic starter

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Zomertijd op komst
« Reply #2 on: March 22, 2018, 04:51:15 PM »
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Zomertijd op komst
« Reply #3 on: March 22, 2018, 10:42:50 PM »
Een groot voordeel is ook dat we 's avonds een uur langer van daglicht kunnen profiteren.


Dat is eigenlijk een misverstand.  :) :)

Kijk, de aarde draait om de zon. De mens heeft daar een tijdsduur aangehangen en dat noemen we "een jaar".
De aarde zelf draait ook om zijn as. En als die 1x rond is heeft de mens ook daar een tijdsduur aan gehangen.
Gedeeld in 24 stukjes en die noemen we "een uur"
Doordat de aardas wat schuin staat en we dus rond de zon draaien ontstaan de seizoenen.
We kunnen daar dus allerlei tijdeenheden e.d. aanhangen maar we hebben als mens totaal geen invloed op hoe het universum draait/werkt.
 
Nu we dus in het lente en zomer seizoen zitten alwaar we de klok gaan verzetten lees je dan dat het een langer licht is.
Maar de zon en de aarde en hun posities van elkaar en de draaisnelheden maakt het dus dat het ALTIJD even lang/kort licht is welk uur je ook verzet.
Je kan ook de klok 2 uur verzetten of wat maakt mij het uit...we zetten hem 4 uur vooruit...."dan kunnen we 's avonds wel 4 uur langer genieten van daglicht"  :-x


De aarde gaat dus niet even overdag "aan onze kant" een stukje langzamer draaien zodat het langer licht blijft.
Dan moet hij in 's nacht dus sneller gaan draaien om die tijd weer in te halen....gaan ze in Australië niet leuk vinden. hahaha

M.a.w. het is aan jezelf wat je met je tijd doet op een dag en een nacht.
Werkgevers zouden ook kunnen zeggen: We beginnen 's morgens een uurtje vroeger, dan kan je in de zomer om 3 uur 's middags naar huis ipv 4 uur.

En als je dus van 3 uur na je werk tot 21.30 uur (zonsondergang) in je tuin in de zon kan zitten,
is dat dus met de klok verzetten precies even lang als je van 4 uur na je werk tot 22.30 uur kan gaan zitten in de zon.
En dan gaan we om 21.30 uur vroeg na bed want we moeten er morgen weer een uurtje vroeger uit hahahaaha  :-o

Dus het heeft allemaal geen zak zin. Het enigste nadeel is dus dat de biologische klok van mens en dier in de war raakt.
Met problemen als slapeloosheid vermoeidheid met opstaan 's morgens en je stoelgang e.d. voor sommigen. en dat 2x per jaar.



Dranupong

  • Guest
Re: Zomertijd op komst
« Reply #4 on: April 11, 2018, 08:58:53 AM »
Dan kan ik de tijd van het seizoen aanpassen. Hoe kan ik

LuxSat Satellite  |  Luxsat Online  |  Afwijkende Onderwerpen  |  Zomertijd op komst
 

gfxgfx
gfx gfx