De Smart TV is geen luxeproduct meer, maar verovert razendsnel de markt. Van alle huishoudens heeft 42% er eentje. De helft van deze groep gebruikt wekelijks de bijbehorende apps. Van alle mobiele devices wordt het meest tv gekeken via de laptop (30%), gevolgd door tablet en smartphone.
De mogelijkheid om te kijken waar en wanneer je wilt blijkt een belangrijke motivator te zijn voor het gebruik van Video On Demand-platforms. Dit en meer komt naar voren uit het nieuwste ‘Trends in Digitale Media’ onderzoek van GfK, waarvan Screenforce de video-resultaten heeft gepubliceerd.
Van alle Nederlanders beschikt 70% over een tablet. Dit percentage is in 2017 licht gestegen. YouTube is de meest geďnstalleerde media-app. NOS is de broadcaster waarvan de meest apps zijn gedownload. Opvallend is dat de tablet vooral op de bank gebruikt wordt: 81%. Dit geldt ook voor de smartphone. 76% gebruikt dit toestel op de bank gevolgd en 56% buitenshuis. De tablet wordt iets meer gebruikt voor het kijken van televisie, 27% van de Nederlanders doet dit. Bij de smartphone ligt dit percentage op 21%. Via de laptop wordt het meeste tv gekeken, namelijk gemiddeld 38 minuten per week.
Global players blijven dominant
Videodiensten spelen een grote rol in de app-stores van zowel de tablet als de smartphone. Het zijn de global players die in de top van de meest gedownloade apps staan. Local player Sanoma vestigt zich hiertussen met NU.nl. De apps van RTL en NOS volgen op de voet. In totaal installeren Nederlanders gemiddeld 24 apps op hun tablet en 28 op hun smartphone.