gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Latest oscam all images 11756 (update) 28-03-2024
Vu+ Pur E2 7.3 & 7.4 (update) 19-03-2024
Dreambox Pur E2 7.3 (DM 900 & 920) (update) 19-03-2024
LuxSat Key Files update by MOHAMED_OS 18-03-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72179 Posts in 11153 Topics by 6350 Members - Latest Member: Ghassemi March 28, 2024, 02:15:05 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Luxsat Online  |  Online Sat & Newsflash  |  Vanaf 2018 zelf je eigen modem of tv-ontvanger kiezen
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Vanaf 2018 zelf je eigen modem of tv-ontvanger kiezen  (Read 1725 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline KanusTopic starter

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Vanaf 2018 zelf je eigen modem of tv-ontvanger kiezen
« on: December 14, 2017, 12:18:36 PM »
Waar je nu nog een modem, router of tv-ontvanger van je provider krijgt, mag je vanaf volgend jaar zelf kiezen.

Met die maatregel wil Nederland voldoen aan Europese regelgeving, meldt staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) woensdag.
De Europese regelgeving bepaalt dat modems, routers en tv-ontvangers onderdeel zijn van het privénetwerk van een consument of bedrijf.
En dus mogen consumenten en bedrijven straks zelf kiezen welke apparatuur zij willen gebruiken,
zoals mensen nu ook al zelf een telefoon naar hun eigen wensen aanschaffen.

Providers mogen straks nog steeds eigen apparatuur aanbieden, maar in de loop van 2018 moeten consumenten daarnaast eigen keuzevrijheid krijgen.
Dat moet de concurrentie op de markt voor modems, routers en tv-ontvangers vergroten, staat in de toelichting van de voorgestelde regeling.
Nu hebben consumenten die een modem van hun provider hebben gekregen weinig aanleiding om verder te zoeken.

Mening geven

Providers staan kritisch tegenover het plan van vrije apparaatkeuze, maar kwamen volgens het ministerie niet zelf met een oplossing.
Om het vrije handelsverkeer op netwerkapparaten te waarborgen, vindt het ministerie de maatregel ook noodzakelijk.
De nieuwe situatie kan ook zorgen voor andere aanbiedingen van providers, bijvoorbeeld met of juist zonder bijgeleverde apparatuur.

De overheid houdt een consultatie over dit nieuwe beleid. Daarbij wordt alle betrokkenen om hun mening gevraagd, ook consumenten.
Tot 15 februari is het mogelijk om te reageren op onder meer de duidelijkheid van de nieuwe regels, en of consumenten verwachten voordelen te ondervinden.

bron; Bright
https://www.bright.nl/nieuws/vanaf-2018-kies-je-zelf-je-modem-tv-kastje

ps. op bovenstaande site staan nog linkjes in de tekst die doorverwijzen naar o.a. de overheid die met deze bepaling komt.

Offline KanusTopic starter

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Vanaf 2018 zelf je eigen modem of tv-ontvanger kiezen
« Reply #1 on: December 14, 2017, 12:35:31 PM »
Wauw....

Omdat het Europese regelgeving is zal België ook wakker moeten worden.  :-x

Maar ik vraag me af hoe e.e.a. nu in z'n werk gaat.
Die providers (Ziggo en KPN e.d. ) zijn toch al jaren bezig hun decoders dicht te timmeren.
En zou het nu dus weer mogelijk worden om b.v. een VU of DM aan te sluiten via een coax kabel op een Ziggo aansluitpunt.
Ik heb hier toevallig nog een  coax kabelaansluiting zitten.....maar dat  werkt nu dus niet op een DM8000 en ik heb dus ook geen abo daaro

En hoe  zal dat dus gaan bij b.v. CD ?
Ja de vrijheid op Sat is er nog wel (een grote reden waarom ik ook sat kijk) maar hun zijn toch ook bezig
om hun decoders dicht te timmeren met CI+ en je smartkaartje die VAST met je (hun) decoder is verbonden.

Zouden ze dat allemaal weer moeten laten varen? hahaha  :-o

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Vanaf 2018 zelf je eigen modem of tv-ontvanger kiezen
« Reply #2 on: December 14, 2017, 01:54:24 PM »
Dat gaan ze oplossen door CI+ modules te introduceren.
Die Europese regelgeving is waarschijnlijk ook de reden waarom Telenet (B) ineens 'TV met een kaartje' lanceerde (CI+ module in de tv)
Dat is enkel kijken, niet opnemen, wie dat toch wil zal toch weer naar hun provider-bak moeten grijpen en huur betalen voor die krengen.

The key to happiness
Stay away from idiots

Offline KanusTopic starter

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Vanaf 2018 zelf je eigen modem of tv-ontvanger kiezen
« Reply #3 on: December 14, 2017, 02:23:14 PM »
Ja, maar wat jij nu zegt is idd dat providers zelf ook hun producten mogen blijven aanbieden.
Maar wat ik hier ook lees, is dat je je daar niks van hoeft aan te trekken en je gewoon je EIGEN apparatuur mag uitkiezen.....

En als b.v. de VU hun decoder nu geschikt maken voor CI+ en "tevens" ook het Enigma gebeuren blijven handhaven
dan zou het dus mogelijk zijn om je TV programma's weer vrij te kunnen opnemen en je ze naar je PC kan halen e.d.
Daarom lees je ook in dat verhaal dat providers kritisch tegenover het plan van vrije apparaatkeuze staan.
Ze zullen dus bang zijn dat bepaalde beveiligingen e.d. waarmee ze hun boxen hebben dichtgetimmerd er weer afgehaald zullen worden.  :)

M.a.w. "vrije" die decoders zijn er misschien nu nog niet, die bepaalde beperkingen qua software e.d. die  b.v. Ziggo zegt nodig te hebben
om hun signaal door te kunnen geven....maar dus b.v. VU kan dan zo'n decoder wel op de markt brengen die Ziggo aankan + het Enigma gedeelte aan boord hebben.

Ik kan me voorstellen dat mijn oude DM8000 b.v. niet zal werken.
Ziggo zal zeggen dat HUN uitzendtechniek daarvoor niet geschikt is......snap je?
Maar fabrikanten zoals VU en DM kunnen dus vanaf nu wel daarop anticiperen met nieuwe decoders.

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Vanaf 2018 zelf je eigen modem of tv-ontvanger kiezen
« Reply #4 on: December 14, 2017, 04:34:19 PM »
Ha nee he, want CI+ koppelt: box, CI+ module en kaart (menage a trois)
CI+ kan zodanig ingesteld worden dat jij wel kan kijken maar niet opnemen, men kan zelfs de periode bepalen wanneer je een opname kan zien.
Sterker nog, je hebt bijvoorbeeld een abo op een sportzender, dan kan men deze zender alsnog gaan blokkeren omdat men wil dat er voor bepaalde evenementen extra betaald te worden, niet betaald boeltje tijdelijk op zwart.
Die opnames zijn ook niet uitwisselbaar op andere toestellen, omdat box, CI+ module en kaart getrouwd zijn, ontbreekt een van deze drie (voorwaarden) en je krijgt niks te zien.
Overzetten naar de pc gaat niet meer lukken, die functie wordt gewoon uitgeschakeld door CI+.

Er is met de CI+ module een vrij grote controle wat je kan en mag doen.
Inderdaad je zal mogen kiezen welke decoder dat wordt, maar let op !!

CI+ is geen provider, en die stellen wel eisen aan de decoder, CI+ kaapt als het ware de decoder, die deelt rechten uit, die uitgestuurd worden door de jawel, de provider.
Als de software van de decoder niet herkend wordt door CI+ en dat is met een betalende licentie, dan kan je het schudden, dan wordt er niks gekoppeld en werkt CI+ niet eens.

Straks zijn er 2 types ontvanger, met CI+ mogelijkheid en zonder.
Hiermee wordt de bal doorgeschoven naar de fabrikant van de ontvanger, als die geen geld over heeft voor een licentie, dan is het game over, zo zal het de DM8000 vergaan.
Er zal inderdaad vrije hardware keuze mogelijk zijn, maar uiteindelijk gaan we nog gebonden zijn aan de grillen van de provider.
Voordelen gaan er niet inzitten voor ons, alleen de nadelen.
Die Europese regel gaat het enkel maar versnellen.
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline KanusTopic starter

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Vanaf 2018 zelf je eigen modem of tv-ontvanger kiezen
« Reply #5 on: December 14, 2017, 06:05:41 PM »
Ja dat met het CI+ verhaal dat wist ik wel wat ze daarmee kunnen blokken.
Ik dacht altijd dat dat ook met de decoder zelf te maken had....dus een decoder van Ziggo die dan samen met CI+ dat regelt.
En ik dacht dan dat een vrije decoder met CI+ toch e.e.a. misschien kon.....immers uiteindelijk gaan we ergens op het einde van het CI+ verhaal beeld zien,
dus m.a.w. juist dat TV beeld wat we dan zien kan men dan op zo'n decoder toch weer omleiden...soort van "screenrecorder"

Maar als ik je begrijp mag dan ivm licenties van CI+ zo'n fabrikant daar ook niet mee rommelen.
In feite kopen we dan allemaal gewoon een Ziggo box maar dan met een andere naam erop...en die boxen staan allemaal in dienst van CI+...en Ziggo bepaald de inhoud van CI+
Ja ik had het me al weer mooier voorgesteld dan dat het straks weer zal worden...hahahaha

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Vanaf 2018 zelf je eigen modem of tv-ontvanger kiezen
« Reply #6 on: December 14, 2017, 09:27:03 PM »
Het voordeel is dat we dan wel betrouwbare ontvangers kunnen inzetten, zoals de jongste generatie Dreambox en VU plus.
Ik maak er mij voorlopig geen zorgen over, alles is te kraken en iptv zit in de lift, de turbolift.
ik denk dat er nog veel providers en tv zenders over kop zullen gaan, het laatste wordt nu al uit de kan gehaald.
Teveel Amerikaanse toestanden waaien over naar hier, zoals die eisen van Fox sport en Discovery (Eurosport) en nu ook de NPO die kant op wil gaan, de markt is hier te klein voor en de mensen gaan die fratsen niet blijven financieren.



 
The key to happiness
Stay away from idiots

LuxSat Satellite  |  Luxsat Online  |  Online Sat & Newsflash  |  Vanaf 2018 zelf je eigen modem of tv-ontvanger kiezen
 

gfxgfx
gfx gfx