gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Latest oscam all images 11756 (update) 28-03-2024
Vu+ Pur E2 7.3 & 7.4 (update) 19-03-2024
Dreambox Pur E2 7.3 (DM 900 & 920) (update) 19-03-2024
LuxSat Key Files update by MOHAMED_OS 18-03-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72179 Posts in 11153 Topics by 6350 Members - Latest Member: Ghassemi March 28, 2024, 04:36:19 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Coax van Telenet voor satelliet?
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Coax van Telenet voor satelliet?  (Read 3274 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline cablekillerTopic starter

  • Silver Member
  • *
  • Posts: 813
Coax van Telenet voor satelliet?
« on: August 08, 2017, 05:14:11 PM »
Ho jongens probleem, een vriend vroeg mij of ik iets wist van satelliet en om dat dan bij hem te installeren.
Nu had hij al tijdens veranderingen aan de woning twee kabels laten bijleggen door de elektrieker, die naar tvvlaanderen had gebeld die hem deze kabel van telenet aanraadde.
Deze blijkt volgens ik op internet kan vinden toch ook 75 ohm te zijn.
Deze kabels zijn helaas vast weggewerkt en niet te vervangen.
Ik had de schotel al uitgericht en had aan de schotel goed signaal, aan de coax beneden nul komma nul.
Dat vind ik wel heel vreemd. Connectoren 1 voor 1 terug nagekeken, maar helemaal niks.
Dat kan toch niet aan de eventueel verkeerde kabel liggen, dan zou je toch iets van signaal moeten zien niet? :-?

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Coax van Telenet voor satelliet?
« Reply #1 on: August 08, 2017, 06:27:33 PM »

Ik had de schotel al uitgericht en had aan de schotel goed signaal, aan de coax beneden nul komma nul.


Ik weet niet of het hetzelfde euvel is, maar ik had ook zoiets.

Toen ik een andere schotel nam en de LNB's en Diseqc's ook veranderd waren ( allemaal door een sat installateur gedaan)
en de coax kabels op mijn DM8000 aansloot.....nergens GEEN beeld.
Hij heeft toen nog mijn hele DM overhoop gehaald met allerlei instellingen waar je normaal ook niet aan moet komen, maar niks hielp.
Ik liet hem maar even z'n gang gaan want we waren er al over eens dat ik er een NIEUW Image op ging zetten.
En dat heeft geholpen....werkte meteen weer goed allemaal.






Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Coax van Telenet voor satelliet?
« Reply #2 on: August 09, 2017, 12:19:50 AM »
Quote
Dat kan toch niet aan de eventueel verkeerde kabel liggen, dan zou je toch iets van signaal moeten zien niet?
:o Zo zie je maar dat de "vakman" die dit gewoon hoort te weten, toch weer de goedkoopste en verkeerde coax heeft gebruikt, namelijk coax met een metalen kern en een flinterdun laagje koper erop.
Dit soort coaxkabels vaak van Chinese makelij, is ongeschikt voor satelliet signaal, de demping (weerstand) wordt veel te groot bij die hogere satelliet frequenties.
Het resultaat ken je ondertussen 0.0 dB, helaas is je kennis hier de dupe van.
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline cablekillerTopic starter

  • Silver Member
  • *
  • Posts: 813
Re: Coax van Telenet voor satelliet?
« Reply #3 on: August 09, 2017, 09:31:51 PM »
Ik vreesde het al, ik snap niet waarom zo een "vakman" naar tv vlaanderen belt en niet naar eender welke sat shop.
Hij zal dan toch een kabel moeten bijtrekken, hij heeft graag wel alles onzichtbaar weggewerkt zoals nu wel het geval is
maar hij zal nu toch een keuze moeten maken, satelliet tv of niet. <achter>

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Coax van Telenet voor satelliet?
« Reply #4 on: August 09, 2017, 10:49:41 PM »
Gebeld naar TV Vlaanderen, we zullen het maar geloven zeker.

zitten die kabels in pvc buizen ?
die kan je er uittrekken en een trekveer (*)aanhangen, waarmee dan weer 2 nieuwe coaxen getrokken kunnen worden.
Dat is niet zonder risico als die buizen lang zijn   .... krak

*   https://www.google.be/search?q=trekveer&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gws_rd=cr&ei=BXWLWaXIKoqbgAbUgYnAAw
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline cablekillerTopic starter

  • Silver Member
  • *
  • Posts: 813
Re: Coax van Telenet voor satelliet?
« Reply #5 on: August 09, 2017, 11:27:15 PM »
Nee hoor, zitten niet in buizen gewoon ingekapseld.
Ik heb ondertussen al geleerd van ze in buizen te leggen, en dan zelfs geen dunne elektriciteitsbuizen maar een dikkere buis waar mogelijk.
Zelf al te veel mee gesukkeld.
Hier helaas onmogelijk.
Hij heeft mij vandaag nog gebeld en de elektrieker had nog eens teruggebeld naar tvvlaanderen en ze hadden hem nog eens bevestigd dat dit goede kabel was daarvoor.
Nu, van die nutteloze helpdesk verwacht ik ook niets anders, ik zou ze eigenlijk graag nomineren voor slechtste helpdesk van het hele land.
Hopelijk komt die joyce of hoe heet het weer ook in belgie op de markt.
Ik ga nu een losse kabel van de schotel naar de ontvanger leggen zodat hij kan zien dat het dan wel werkt.

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Coax van Telenet voor satelliet?
« Reply #6 on: August 10, 2017, 01:07:41 PM »
Nee hoor, zitten niet in buizen gewoon ingekapseld.
Ik heb ondertussen al geleerd van ze in buizen te leggen, en dan zelfs geen dunne elektriciteitsbuizen maar een dikkere buis waar mogelijk.


Maar dat is toch eigenlijk al jaren van toepassing om kabels in buizen te leggen....tenminste hier in Ned.
En tegenwoordig is er hier geen verbouwing meer zonder dat overal en in elke kamer leidingen worden gelegd,
ook gewoon "loze leidingen" voor in de toekomst. B.v. Ook (loze) buizen voor ethernet kabels worden overal gelegd door het hele huis heen.
Tip: probeer altijd als je een andere richting op moet om GEEN kleine bocht te maken ( b.v. met van die kleine bochtjes of sokjes die daar voor zijn) maar de buis
zo royaal mogelijk een grote bocht te geven....ipv die hulpstukjes kan je beter zelf een stukje buis rond buigen.
Zoals Mebo dan al zegt, als je een andere kabel er in wil kan je de oude kabel daarvoor gebruiken..die knoop je goed vast aan de nieuwe ( vandaar de dikkere buis)
Oude kabel trek je eruit en hoppa daarvoor zit er meteen een nieuwe kabel in. En als alles lekker royaal zonder obstakels is, is dat een fluitje van een cent.

Gezien jou situatie bij je vriend, kan je nog denken aan b.v. de kabels opnieuw te leggen, maar dan weg te werken in een kabelgoot.
Daar zijn allerlei vormen van en b.v. ook in plastic of aluminium e.d. voor op de muur, maar ook als een plint over de vloer.
Kan je vaak overheen schilderen of behangen. Plaats ze als mogelijk is zoveel mogelijk in een hoek of b.v. achter de gordijnen.


Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Coax van Telenet voor satelliet?
« Reply #7 on: August 10, 2017, 01:58:39 PM »
Een kabelgoot is een mogelijkheid, maar geen hoeken van 90 ° gebruiken, de coaxkabel moet dan in een hele korte bocht in die kabelgoot gewrongen worden, hierbij loopt men kans de coax te beschadigen.


 
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21493
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: Coax van Telenet voor satelliet?
« Reply #8 on: August 10, 2017, 02:39:50 PM »
Ik zou toch eerst een gewone losse kabel leggen om zeker te zijn dat dan alles werkt  :-x
Nadien kun je aan wegwerken denken.
  Groetjes van Jef

Offline spets

  • Full Member
  • **
  • Posts: 40
  • Country: be
Re: Coax van Telenet voor satelliet?
« Reply #9 on: August 10, 2017, 09:51:46 PM »
Dit lijkt me een raar probleem: als je officiele telenet kabel gebruikt kan dit tot 40-50 m geen probleem zijn, de officiele telenet kabel is dubbel afgeschermd en van goede kwaliteit. Je kan door de afstand wel een grotere demping van het signaal hebben maar zeker geen 0 signaal.
Een simpele test met een ohm-meter: ontstrip de beide uiteinden van de kabel en zorg dat de afscherming en de binnenste geleider mekaar niet raken, meet met de ohm-meter aan een zijde tussen de afscherming en de binnenste geleider: hier mag je geen weerstand meten, dit betekent dat er geen kortsluiting in de kabel zit.
Leg nu aan een zijde van de kabel de binnenste geleider en de afscherming aan mekaar, meet met de ohm-meter nu aan de ander kant van de kabel tussen de afscherming en de binnenste geleider dan moet je een weerstand van ongeveer 0 ohm hebben : dit wil zeggen dat er geen onderbreking in de kabel zit.
Let op met sommige in de handel verkrijgbare aftakdoosjes met 3 aansluitingen: TV - RADIO - SATELLIET
(ik heb er ooit eens 29 mogen vervangen: er zat een kortsluiting op de satelliet aansluiting!)
grt. spets

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Coax van Telenet voor satelliet?
« Reply #10 on: August 11, 2017, 11:11:32 AM »
Dat zal wel geen Telenet kabel zijn maar eerder de goedkoopste Gamma kabel.
Wie weet hoe dat allemaal nog verdeeld zit, die 0.0 dB was me ook al opgevallen, waarschijnlijk het betere gooi en smijt werk.
The key to happiness
Stay away from idiots

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Coax van Telenet voor satelliet?
 

gfxgfx
gfx gfx