Kabelbedrijf Ziggo is gestopt met het activeren van losse smartcards, dat geldt zowel voor geheel nieuwe smartcards en smartcards die bijvoorbeeld tweedehands via Marktplaats zijn gekocht.
Voor klanten die losse smartcards nu gebruiken gaat er niets veranderen, deze kunnen gewoon met de nu geregistreerde en geactiveerde smartcards blijven kijken. Ook als de inmiddels geregistreerde smartcard uitvalt, stuurt Ziggo een heractivatiesignaal naar de betreffende smartcard. Ziggo-klanten uit het voormalig Ziggo verzorgingsgebied kunnen tot vijf smartcards aan een tv-abonnement koppelen. Heeft men op dit moment echter minder dan vijf smartcards aan het tv-abonnement gekoppeld, kan men geen extra smartcard meer aan dit tv-abonnement toevoegen.
Uitkijken met losse Ziggo smartcardDit geldt voor zowel nieuwe maagdelijke smartcards die nog nooit eerder gebruikt zijn en de al eerder door andere Ziggo-abonnees gebruikte smartcards die bijvoorbeeld via internetsites als Marktplaats verkocht zijn.
Het blijft wel mogelijk om extra smartcards aan een tv-abonnement te koppelen, het gaat dan alleen om smartcards die door Ziggo via het nieuwe huurmodel aan klanten wordt geleverd. Ziggo-klanten in het voormalige UPC verzorgingsgebied hebben nooit de mogelijkheid gehad om een zelf gekochte smartcard aan het abonnement te koppelen. UPC hanteerde hiervoor altijd het huurmodel.