gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
LuxSat Key Files update by MOHAMED_OS 18-03-2024
Latest oscam all images 11748 (update) 18-03-2024
Vu+ Pur E2 7.3 (update) 18-03-2024
Vu+ openvix: release 6.5.001 (update) 14-03-2024
Dreambox Merlin (update) 11-03-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72164 Posts in 11150 Topics by 6349 Members - Latest Member: Banderas76 March 19, 2024, 11:15:47 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satelliet Abonnementen  |  Canal Digitaal  |  HD upscale?
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: HD upscale?  (Read 3093 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline drernieTopic starter

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 413
  • Country: ch
HD upscale?
« on: December 18, 2016, 03:36:42 PM »
Klopt het dat CD de Full HD kanalen upscaled en niet in nativ Full hd doorstuurd?
wavefrontier T55, Vu+ Duo 2, Dreambox  800HD. Astra 1,2,3,4, hotbird  and Thor

Offline Caught

  • Global Moderator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 4168
  • Country: be
Re: HD upscale?
« Reply #1 on: December 18, 2016, 04:58:11 PM »
Ik denk dat ze ook niet anders kunnen dan upscalen omdat er ook zoveel verschillende formaten zijn.
Tenminste als de zwarte randen vermeden willen worden.
Soms als de kwaliteit niet goed genoeg is kunnen ze deze techniek niet gebruiken en laten ze het maar zo.
Maar volgens mij zijn de meeste beelden wel in fullHD (voor zover mijn beknopte kennis gaat).
 
  Xtrend ET-10000 - DM500HD - Octagon sf8008 - Zgemma h9s se - Dreambox TWO - Mutant HD60

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: HD upscale?
« Reply #2 on: December 18, 2016, 06:31:16 PM »
Dat heeft eigenlijk weinig met CD te maken, maar wat de zenders ZELF aanbieden.

Neem nu b.v. RTL4 HD.  is dus maar een voorbeeld he want alle zenders werken zo.

Stel er is een programma in de studio. Dit nemen ze op met een HD camera, dus is het beeld wat wij thuis ontvangen ook in HD
Let wel: waar CD WEL invloed op heeft is de bitrates. Zo heeft b.v. Ziggo een veel hogere bitrate dan CD op de zenders.
En daarom kijken wij op Sat de Duitse HD zenders in een hoge bitrate omdat de Duitsers wel goed bezig zijn op sat...en Ziggo gaan die Duitsers natuurlijk niet zo hoog weergeven.

Maar heeft RTL4 HD nu b.v. zulke programma's met lage kijkcijfers dan is het vaak nog zo dat ze zulke programma's upscalen.
In feite is het dan geen HD maar SD+

Dus RTL stuurt die beelden de wereld in.....CD en ook de kabel providers moeten het daarmee maar doen......zij hebben dan alleen de hoge of lagere bitrates waarmee ze kunnen stoeien.


Maar ook oude opnames van vroeger.....logisch ook want toen was er nog geen HD
Deze worden ook opgeschaald naar een 1920x1080 px formaat.

Dat opschalen zal waarschijnlijk ook met verschillende technieken te maken hebben.
Zo zie ik wel eens een hele oude film op de Duitse zenders...deze heeft dan echt een mooie kwaliteit.
Dit zullen ze doen door zo'n hele film frame voor frame te optimaliseren....en dat is iets anders dan gewoon het formaat verhogen qua pixels.

Offline drernieTopic starter

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 413
  • Country: ch
Re: HD upscale?
« Reply #3 on: December 18, 2016, 07:42:46 PM »
Ik heb altijd begrepen dat CD verantwoordelijk is voor de kwaliteit van het doorgegeven signaal. Ik heb regelmatig bij het begin van een film bij sbs 6 de melding "ook in HD" voorbij zien komen. The hobbit werd/wordt uitgezonden door SBS 6 en ITV. Ik vind/vond de kwaliteit op ITV veel beter en scherper. Staat bij de kabelaanbieder ook geen toevoeging HD in het beeld?
wavefrontier T55, Vu+ Duo 2, Dreambox  800HD. Astra 1,2,3,4, hotbird  and Thor

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: HD upscale?
« Reply #4 on: December 18, 2016, 11:48:00 PM »
Ik heb altijd begrepen dat CD verantwoordelijk is voor de kwaliteit van het doorgegeven signaal. Ik heb regelmatig bij het begin van een film bij sbs 6 de melding "ook in HD" voorbij zien komen. The hobbit werd/wordt uitgezonden door SBS 6 en ITV. Ik vind/vond de kwaliteit op ITV veel beter en scherper. Staat bij de kabelaanbieder ook geen toevoeging HD in het beeld?
Oh...je stelt een aantal vragen nu achter elkaar haha

Ja...CD is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het doorgegeven kanaal.
Dat zei ik dus al dat bij CD de bitrates veel lager staan dan andere providers op kabel.
Ik meende dat Ziggo op de "Ned. zenders" 12000 kbps heeft....of dat nu nog zo is  :P want kan zijn dat ze nu ook variabele bitrates gebruiken.
Iig is dat dus een stuk hoger bij hun want in vergelijking heeft CD vaak maar 4000 of 7000 Kbps
Ik heb al eens gemerkt dat HBO 1 HD maar 2000 Kbps had.....dat is wel wat anders dat die 12000 kbps he.  :-x


Maar dat heeft dus niks te maken met het upscalen van HD zenders...want dat doen de TV zenders zelf.

Die melding die je ziet ( ook in HD) komt ook van de zenders zelf ( zoals ze ook hun logo in beeld brengen)
Of kan ook zijn dat de provider dat doet  :P  In ieder geval is dat reclame aan mensen die nog in SD kijken.

Dat je de Hobbit beter vind bij ITV dan bij SBS is dus ook die bitrate.
Zoals ik ook al aangaf doen de Duitsers ( als groot Sat land) het ook stukken beter.

Er speelt ook nog wat anders....In Ned. is hier alles in "interlace" en b.v. de Duitser hebben "progressief"
Wij kennen dus 1080i...maar je kan ook 720p hebben   ( i = interlace  en p = progressief - 1080 en 720 zijn de beeldlijnen.
Bij interlace heb je dus te maken met "halve beeldlijnen".  Je ziet dan frame 1 half en ook frame 2 half.
Omdat ze maar 25 frames/sec en je dit dus maal 2 kan doen ( 25x2=50) word ons oog dus voor de gek gehouden zodat we "denken"
dat we er 50 zien...wat nodig is om voor ons oog een soepel beeld te laten zien....gaat anders haperen zoals je wel eens in zo'n .gif plaatje ziet.
Progressief beeld bestaat uit 1 gehele frame...dus als je dat programma op pauze zet heb je toch scherp beeld.
Met interlace op pauze ga je dus trapvorming zien....vooral bij beweging in het beeld ( zwaaien met een arm e.d.)
Hoe sneller e.e.a. beweegt, hoe waziger en troebeler het beeld zal zijn....en al helemaal bij die upscale zenders/programma's.....en ze verkopen dat dus gewoon als HD aan ons klanten.  <achter>
De Duitsers mogen dan wel een kleiner formaat hebben met hun 720 beeldlijnen, toch is dat daar vele malen scherper beeld
want 1080 delen door 2 ( halve beeldlijnen dus) is maar 540 beeldlijnen. Dat is dus minder dan die 720 beeldlijnen.
De Duitsers hebben dus al meer beeldlijnen....ze hebben veel meer bitrates.....en ze kennen geen trapvorming ( wazig beeld)

p.s. een lagere bitrate houd dus in dat de info qua pixels minder is....ja ik leg dat even wat simpel uit nu.
Als elk pixeltje dus zijn eigen info had wat de kleur moet zijn, dan kost dat dus veel data.
Door de bitrate te verlagen gaan pixels kijken naar hun omgeving.
Dus stel....in het beeld in een kleur rood te zien....niet elke pixel is PRECIES DEZELFDE kleur rood....dus je hebt optimaal een scherp en natuurlijk beeld.

Maar als er weinig bitrate zijn gaat de PC of TV het zo uitrekenen dat van dat grote vlak rood dat ene pixeltje hetzelfde moet worden als ernaast.
Dus dan kan hij met veel minder info toch dat rode kleurvlak op het scherm laten zien....want alles heeft nu maar een paar kleuren rood ipv 100 kleuren rood.
Hierbij gaat het dus wazig worden als je echt details in beeld hebt....en die pixels zich dus met omliggende pixels gaan mixen.
Kan zelfs zo erg worden dat je door die lage bitrates en het gebeuren van die omliggende pixels dus blokvorming gaat zien.







LuxSat Satellite  |  Satelliet Abonnementen  |  Canal Digitaal  |  HD upscale?
 

gfxgfx
gfx gfx