gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Dreambox Open HDF image v7.3 (68)- (update DM 820-900-920) 15-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024
Latest oscam all images 11764 (update) 12-04-2024
Vu+Open Black Hole 5.4.002 (update) 10-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72201 Posts in 11152 Topics by 6356 Members - Latest Member: nights April 18, 2024, 04:16:37 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Luxsat Online  |  Afwijkende Onderwerpen  |  Dish, uitzetting door warmte
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Dish, uitzetting door warmte  (Read 2621 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Frinket

  • Guest
Dish, uitzetting door warmte
« on: July 17, 2016, 02:14:28 PM »
Nog een dikke anderhalve mnd voor mijn congé. Ergens in Spanje staat mijn 90 cm schotel opgesteld aan een balkon. 's Morgens ca 18° maar  na de middag met zon erop gaat dat > 40°, amaai die lnb's .
Omdat het steeds zowat op gehoor en zichtbaar beeld wordt afgesteld zit Radio 1 & 2 er niet bij  als ik arriveer.
Dus fijnafstelling doe ik dan om 12 721 A1 binnen te pakken. In de morgen regel ik ze af , TP 12721 speelt dan goed maar tegen de avond of late middag is het soms uitval, blokkerig, niks.
1 Schotel mag maar in de blok en er een zonnenscherm boven plaatsen zal zeker ook niet mogen. Triax is alu denk ik en zal zodoende veel uitzetten.
Hoe doen Spanjaarden dat of hebben zij andere en dus goed signaal gevende satelieten?

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Dish, uitzetting door warmte
« Reply #1 on: July 17, 2016, 07:53:31 PM »
Hoe Spanjaarden dat doen weet ik niet, wel hoe een Belg dat zou doen.
Namelijk de schotel en de lnb’s eens degelijk afregelen, op een ontvanger.
TIP: gooi voor een fijn afstemming een natte zeemvel over de lnb dan wordt het signaal minder en kan je beter fine tunen.
The key to happiness
Stay away from idiots

Frinket

  • Guest
Re: Dish, uitzetting door warmte
« Reply #2 on: July 18, 2016, 12:31:55 AM »
Niet lang geleden vliegt nu  Astra 3 vanzelf  in Spanje binnen(60 cm). Maar Radio 1 &2 zitten nog op A1 ,de oude TP 12721(tvv) en bovendien BVN maar dan een lagere freq en alle FTA.
Door al dat Spaans gepraat,gezang ben je blij dat je je thuisland hoort. Al goed hebben we forums en internet nu om te raadplegen, antwoorden te krijgen.
Die zeemvel of natte vod ken ik wel. Afstelling van lnb-skew is steeds switchen tussen H 1 V, low en high.
En die lnb skew is nogal belangrijk,en deze verdenk ik op uitval signaal .Zeker bij dvb-s2  .
 Maar ik wacht nog steeds op een betaalbare meter(lnb-skew). Of kun je dat via een laptop ?

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Dish, uitzetting door warmte
« Reply #3 on: July 18, 2016, 04:46:10 PM »
Is het nu een 60 cm of een 90 cm schotel
In Spanje heb je op zijn minst een 90 cm schotel nodig en hoe meer naar de evenaar toe nog groter.
Vooral astra 3 geeft daar al eens problemen, astra 1 is veel sterker.
Niettegenstaande moet je daar wel rekening houden met 2 factoren, de astra 1 frequentie   12721.75 H DVB-S2 8PSK 23500 2/3 is de “op” een na hoogste frequentie, daardoor kan er bij een minder goede coax kabel al behoorlijk wat verlies optreden, en die luxe kan je u niet permitteren want….
Er is nog die 8PSK, waardoor je al meer signaal op de LNB moet krijgen om er beeld /geluid uit te halen.
Wat betreft die skew dat heeft er weinig mee te maken, het is belangrijk in de zin, dat de interne antennes van de lnb (H – V) recht op die van de satelliet moeten staan.
Het aantal graden dat de lnb moet gekanteld worden kan je vinden bij dishpointer.com, dat is afhankelijk van de ontvangstlocatie.
Het is niet zo, als je daar een graad of 3 – 4 naast zit dat je ontvangst dan wegvalt.
The key to happiness
Stay away from idiots

Frinket

  • Guest
Re: Dish, uitzetting door warmte
« Reply #4 on: July 18, 2016, 08:23:16 PM »
Ik dacht een ø 88 of een min ø 78 cm Triax hangt ginds met rail en een smalle Alps en een Inverto Black, allen twin. Spaun diseq en satkabel per meter bedrukt met massa gevlochten en extra folie zal wel goed zitten. Hier getest met rol van 100 m.
 Daar is een langblijver die  de schotel opstelt op gehoor na de winter en Astra  1 is voldoende voor zijn flat.
Als ik arriveer moet ik het extra uitrichten met signaalmeter voor de radio 1 & 2. Dan moet A 3 nog gedaan worden.
Door hoogtevrees en die arm van balkon weg is het een helse klus.
Omdat mijn externe hard drive stuk is weet ik niet meer wat ginds staat . Als't niet gaat dan gaat ge maar ene drinken .Mañana ,het leuze woord ginds.

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Dish, uitzetting door warmte
« Reply #5 on: July 19, 2016, 12:22:24 AM »
Veel succes, voor mij houd het hier op.
The key to happiness
Stay away from idiots

LuxSat Satellite  |  Luxsat Online  |  Afwijkende Onderwerpen  |  Dish, uitzetting door warmte
 

gfxgfx
gfx gfx