gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Dreambox Open HDF image v7.3 (68)- (update DM 820-900-920) 15-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024
Latest oscam all images 11764 (update) 12-04-2024
Vu+Open Black Hole 5.4.002 (update) 10-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72201 Posts in 11152 Topics by 6356 Members - Latest Member: nights April 19, 2024, 05:01:20 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satelliet Beginners  |  Beginners  |  Dreambox 7080 opnamen
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Dreambox 7080 opnamen  (Read 5265 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline kruisvaderTopic starter

  • Kruisvader Sint-Truiden
  • Super Member
  • ***
  • Posts: 96
  • Country: be
    • tuinmachines jacques
Dreambox 7080 opnamen
« on: October 04, 2015, 06:35:33 PM »
Goede avond.

Ik stel me eigenlijk de vraag hoeveel opname een dm 7080 tegelijk kan doen.
Wanneer ik één opname doe kan ik niets meer met mijn box doen.
En dat had ik toch niet gelezen wanneer ik hem aankocht
VU+Ultimo 4K / Open Black hole 5.1
Dreambox 7080 HD - Open ATV 7.0
Satman 850 plus met multifeed-houder met 4 dubbel LNB.
4 x Revo-X RV-12 TWIN LNB 0,1 dB
DSR 8121.
Multytenne 4 LNB

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Dreambox 7080 opnamen
« Reply #1 on: October 05, 2015, 12:32:33 PM »
Dat ligt ook aan hoeveel tuners je erin hebt. Lees ook de post van Mebo: https://www.luxsat.eu/forum/index.php/topic,49765.msg267712.html#msg267712

Als je 1 Tuner in je box hebt, kan je ook maar 1 opname doen...tenzij die andere 2de zender in dezelfde transponder staat.
Feit is dan ook nog...wanneer je dan een opname doet, je ook GEEN beeld meer hebt op die andere zenders buiten die transponder.
Daarom hebben veel mensen tegenwoordig ook een twin decoder..dus met 2 tuners ( in mijn DM's 8000 kunnen b.v. 4 tuners in)

Maar ik lees dus net dat die DM7080 ook standaard 2 tunes heeft....dan gaat er het erom of je ze ook alle 2 in gebruik heb.
Dus aangesloten op b.v twin of quad LNB's, en diseqc switches ertussen en dus met 2 coax kabels naar je decoder.

Offline kruisvaderTopic starter

  • Kruisvader Sint-Truiden
  • Super Member
  • ***
  • Posts: 96
  • Country: be
    • tuinmachines jacques
Re: Dreambox 7080 opnamen
« Reply #2 on: October 06, 2015, 01:17:43 PM »
beste

Volgens mij heb ik 3 of 4 tuners zou ik eens moeten kijken, en een tuner voor de gewone kabel wat ik niet gebruik.
maar dan moet je ook elke tuner voeden, dus moet ik een splitter plaatsen of schotels bij hangen ;)
Maar is dus normaal als je een film opneemt dat je niets meer kunt doen als je maar op 1 kabel werkt.
Dacht al dat ik iets over het hoofd had gezien.
    groetjes jos
VU+Ultimo 4K / Open Black hole 5.1
Dreambox 7080 HD - Open ATV 7.0
Satman 850 plus met multifeed-houder met 4 dubbel LNB.
4 x Revo-X RV-12 TWIN LNB 0,1 dB
DSR 8121.
Multytenne 4 LNB

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Dreambox 7080 opnamen
« Reply #3 on: October 06, 2015, 01:53:15 PM »
, dus moet ik een splitter plaatsen of schotels bij hangen ;)

En splitter ken ik niet...ja zou zomaar kunnen  :)
maar een schotel ( of meer)  erbij plaatsen kan wel....b.v. een vaste en een draaibare.....of 2 vaste
Maar je kan ook gewoon met 1 schotel......en daarop zet je dan twin LNB's ( of b.v. quad LNB's )...dit is denk ik wat de meesten wel hebben.

Dit is b.v. hoe mijn opstelling was/is. ipv 2x Twin en 2x quad heb ik nu 4x Quad LNB's zodat ik op slaapk. nu ook astra2 en hotbird heb
In woonk. heb ik dus 2x coax en op slaapk. 1x coax kabel....je ziet ( rode kruisjes) dat er nog een kabel vrij is...die zou ik nog naar de slaapk. kunnen doen op een vierde diseqc
zodat ik daar ook de 2 tuners kan aansturen....maar op slaapk. vind ik dat niet zo belangrijk. Ik zit daar nu dus met hetzelfde probleem ( nou ja probleem haha)  als jij nu ook heb.  :-x


Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Dreambox 7080 opnamen
« Reply #4 on: October 06, 2015, 02:08:18 PM »
Als je gaat kijken naar een zender dan lockt de tuner op één transponder (die waar de zender op zit) dat is een digitaal pakket, op dat moment krijg je een digitaal pakket van 15 a 20 zenders binnen, een daarvan is de zender waar je naar gaat kijken.
Dat bekend dat al de andere zenders uit dat pakket op te nemen zijn met die ene tuner.
Maar als je nu een zender wil opnemen die op een andere transponder zit, dan moet je al over een tweede tuner beschikken, die lockt dan in op de 2de  transponder. Dat deed de video recorder jaren geleden ook al, dat was toen uw 2de tuner. 
Maar...elke satelliet tuner die je op de box in gebruikt hebt moet een eigen coax kabel naar de schotel hebben en aangesloten zijn op een lnb uitgang, daarom bestaan er lnb's met 2, 4 en 8 uitgangen.



Dat is niet zomaar op te lossen met een splitter, dat kan niet bij satelliet ontvangst omdat satelliet met 4 frequentiebanden werkt.
Dat bekend, als je over 4 satelliet tuner beschikt, je met 4 kabels naar binnen moet.

bijvoorbeeld een schotel met daarin 4 lnb's (quad uitvoering =4 uitgangen, zie foto) dan moet uitgang 1 van elke lnb naar diseqc 1, uitgang 2 van elke lnb naar diseqc 2, uitgang 3 van elke lnb naar diseqc 3, uitgang 4 van elke lnb naar diseqc 4
De uitgangen van die diseqcs lopen naar de tuners 1-2-3-4


 
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline kruisvaderTopic starter

  • Kruisvader Sint-Truiden
  • Super Member
  • ***
  • Posts: 96
  • Country: be
    • tuinmachines jacques
Re: Dreambox 7080 opnamen
« Reply #5 on: October 06, 2015, 08:52:18 PM »
Goede avond.

Jullie zeggen je kan je kabel niet splitten naar 1 of 2 ?

Sat Priority switch (analoog/digitaal)
1 ingang, 2 uitgangen.
Sat priority switch which kan voor analoge en digitale satellietsignaal gebruikt worden.
Deze priority switch verdeelt/schakelt 1 LNB naar 2 satellietontvangers.
Ingang van de priority switch is op de LNB aangesloten en die 2 uitgangen van de priority switch zijn aan de 2 satelliet ontvangers aangesloten.

zie die zelfs tot 8 uit gangen staan. Daar beweert men dat je binnen ook kan splitsen, Bestaat zelfs met versterker.

Goede avond Mebo , Mijn DM, standaard heeft deze maar 1 LNB ingang, en ik heb er een dubbele laten bij plaatsen toen ik hem aan gekocht heb, Dus A1 -A2 En B1 schotel ingangen. dus als ik elke ingang voed kan ik 2 films opnemen en 1 kijken en nog zappen als ik het goed begrijp.
Dan staat er nog één antenne  in en out op, deze gebruik ik momenteel niet op mijn DM, was ook weggegooid geld. krijg je bijna niets op.
Het zou zonden zijn om nu weer de koppen te vervangen naar 4 uitgangen, zijn nog geen jaar oud. en dan de kabel winkel op het dak wat ook niet mooi is, ik heb nu al 2 dikke kabels met 4 binnen kabels van de schotel naar de muur lopen, dan moet het maal 2 wat veel is
Maar zal het je binnen kort zeggen, zo snel ik met aswo nog eens bestel neem ik er zo eens ene bij, en splits ik mijn draad alleen eens, om te zien wat dat geeft, Volgens hun uitleg
Ik kan wel splitsen als ik wil, heb nog 2 schotels hangen elk met een duo kop.
VU+Ultimo 4K / Open Black hole 5.1
Dreambox 7080 HD - Open ATV 7.0
Satman 850 plus met multifeed-houder met 4 dubbel LNB.
4 x Revo-X RV-12 TWIN LNB 0,1 dB
DSR 8121.
Multytenne 4 LNB

Offline kruisvaderTopic starter

  • Kruisvader Sint-Truiden
  • Super Member
  • ***
  • Posts: 96
  • Country: be
    • tuinmachines jacques
Re: Dreambox 7080 opnamen
« Reply #6 on: October 06, 2015, 09:10:19 PM »
En splitter ken ik niet...ja zou zomaar kunnen  :)
maar een schotel ( of meer)  erbij plaatsen kan wel....b.v. een vaste en een draaibare.....of 2 vaste
Maar je kan ook gewoon met 1 schotel......en daarop zet je dan twin LNB's ( of b.v. quad LNB's )...dit is denk ik wat de meesten wel hebben.

Dit is b.v. hoe mijn opstelling was/is. ipv 2x Twin en 2x quad heb ik nu 4x Quad LNB's zodat ik op slaapk. nu ook astra2 en hotbird heb
In woonk. heb ik dus 2x coax en op slaapk. 1x coax kabel....je ziet ( rode kruisjes) dat er nog een kabel vrij is...die zou ik nog naar de slaapk. kunnen doen op een vierde diseqc
zodat ik daar ook de 2 tuners kan aansturen....maar op slaapk. vind ik dat niet zo belangrijk. Ik zit daar nu dus met hetzelfde probleem ( nou ja probleem haha)  als jij nu ook heb.  :-x



Beste Kanus.

Ik werk momenteel ongeveer hetzelfde, maar dan met een kabel van mijn satman naar de slaapkamer en een kabel naar de salon.
Kan in de toekomst mijn koppen nog eens vervangen.
VU+Ultimo 4K / Open Black hole 5.1
Dreambox 7080 HD - Open ATV 7.0
Satman 850 plus met multifeed-houder met 4 dubbel LNB.
4 x Revo-X RV-12 TWIN LNB 0,1 dB
DSR 8121.
Multytenne 4 LNB

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Dreambox 7080 opnamen
« Reply #7 on: October 07, 2015, 12:34:58 AM »

Deze priority switch verdeelt/schakelt 1 LNB naar 2 satellietontvangers.

Ja oke...maar direct voor je 2 tuners in de DM werkt dat niet. Je zal dan beide coax kabels naar je woonk. moeten doen
en van 1 kabel dan splitten naar de slaapk. En zorgen dat je die decoder UIT of op standby heb staan als je wil gaan opnemen en kijken in woonk.
m.a.w dat is nog steeds beperkt, want als je dan op slaapk. zou kijken of die box staat toevallig aan, dan kan je weer niet opnemen zoals de vraag van dit topic ook is.
 
Quote
ik heb nu al 2 dikke kabels met 4 binnen kabels van de schotel naar de muur lopen, dan moet het maal 2 wat veel is

Die snap ik niet helemaal  :P
Dus in 1 dikke kabel zitten er 4 stuks...je heb 2 dikke...dus heb je dan 8 kabels die naar binnen gaan ?
Want als al die kabels bij de schotel zitten is dat toch ook niet erg ! De diseqc's  zitten daar kort bij....tenminste bij mij.
En dan ga ik vanaf de schotel zelf met 3 coax kabels langs de mast naar beneden en vervolgens naar binnen......2 stuks liggen bij elkaar naar de woonk. en 1 gaat de andere kant op naar slaapk.

Misschien een ( tijdelijke ) oplossing voor jou omdat je nog geen quad LNB's wil ivm dat je die twin nog graag houden wil.
Ik zou dan die Twin LNB's die op die 2 coax kabels uitkomen volledig gaan gebruiken voor je DM in woonk.
Dan kan je ook makkelijk b.v. de tuner instellingen doen ( tuner B gelijk aan tuner A )
Je zegt dat je nog schotels heb hangen....dus daarvan zou ik met een kabel naar de slaapk. gaan.
Op die manier loopt alles niet zo door elkaar qua schotels en decoders, maar hou je het gescheiden van elkaar.

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Dreambox 7080 opnamen
« Reply #8 on: October 07, 2015, 01:55:25 AM »
ik ben bezig aan een nieuwe uitleg over dit thema, want je bent niet de enige die tegen dit probleem aanloopt, het is een boel uitleg die er achter steekt om het begrijpbaar te maken, niet uit te leggen in een twee drie, er komt redelijk wat bij kijken om het juist te doen.
ik hoop het binnen enkele dagen klaar te hebben.
Met die sat priority switch ga je het niet redden, het is beter dat je dat geld uitgeeft aan een goeie pint bier, dan ga je iets voor uw geld hebben.
Die sat priority switch lost het maar deels op, dat je zo'n 75 % van je zenders zult missen en sneller uitval riskeert waren ze vergeten te melden.
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline kruisvaderTopic starter

  • Kruisvader Sint-Truiden
  • Super Member
  • ***
  • Posts: 96
  • Country: be
    • tuinmachines jacques
Re: Dreambox 7080 opnamen
« Reply #9 on: October 07, 2015, 10:01:31 PM »
Ja oke...maar direct voor je 2 tuners in de DM werkt dat niet. Je zal dan beide coax kabels naar je woonk. moeten doen
en van 1 kabel dan splitten naar de slaapk. En zorgen dat je die decoder UIT of op standby heb staan als je wil gaan opnemen en kijken in woonk.
m.a.w dat is nog steeds beperkt, want als je dan op slaapk. zou kijken of die box staat toevallig aan, dan kan je weer niet opnemen zoals de vraag van dit topic ook is.
 Die snap ik niet helemaal  :P
Dus in 1 dikke kabel zitten er 4 stuks...je heb 2 dikke...dus heb je dan 8 kabels die naar binnen gaan ?
Want als al die kabels bij de schotel zitten is dat toch ook niet erg ! De diseqc's  zitten daar kort bij....tenminste bij mij.
En dan ga ik vanaf de schotel zelf met 3 coax kabels langs de mast naar beneden en vervolgens naar binnen......2 stuks liggen bij elkaar naar de woonk. en 1 gaat de andere kant op naar slaapk.

Misschien een ( tijdelijke ) oplossing voor jou omdat je nog geen quad LNB's wil ivm dat je die twin nog graag houden wil.
Ik zou dan die Twin LNB's die op die 2 coax kabels uitkomen volledig gaan gebruiken voor je DM in woonk.
Dan kan je ook makkelijk b.v. de tuner instellingen doen ( tuner B gelijk aan tuner A )
Je zegt dat je nog schotels heb hangen....dus daarvan zou ik met een kabel naar de slaapk. gaan.
Op die manier loopt alles niet zo door elkaar qua schotels en decoders, maar hou je het gescheiden van elkaar.

Dus als ik je goed begrijp nooit 2 afzonderlijke schotels op een decoder hangen .
als jij vanaf je schotel maar met drie kabels vertrekt waar staan jou verdeel doosjes dan, ik vertrek vanop mijn schotels met 2 kabels (dus waar in elke kabel er 4 gekleurden kabels zitten) naar twee verdeeldozen op de muur,  en vandaar vertrek ik weer met 1 kabel per verdeeldoos naar mijn decoders.
VU+Ultimo 4K / Open Black hole 5.1
Dreambox 7080 HD - Open ATV 7.0
Satman 850 plus met multifeed-houder met 4 dubbel LNB.
4 x Revo-X RV-12 TWIN LNB 0,1 dB
DSR 8121.
Multytenne 4 LNB

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Dreambox 7080 opnamen
« Reply #10 on: October 07, 2015, 10:52:58 PM »
Als je daar nog een schotel hebt met een duo lnb in, kan je die toch gaan inzetten om tuner 2 te voorzien van zijn signaal.
Je spreekt daar over kosten, de meesten denken ook niet goed na over hun installatie, ze hebben dan een ontvanger met 2 tuners, buiten hangen dan 4, 5 of 6 lnb’s in de schotel, wat blijkt dan, het zijn allemaal twin lnb’s.   Waarom ??
Terwijl 1 twin lnb voor de astra 23.5 waarschijnlijk zal volstaan, hoe vaak wordt er op die andere satellieten nog gekeken ? voor ons zit alles vrijwel op de Astra 23.5
Zoiets moet men gaan invullen aan de hand van zijn kijkgedrag, een druk bekeken satelliet zet je dubbel en de rest single, dat scheelt centen.
De uitleg waar ik gisteren van sprak is klaar, lees dat eens door, dan weet je meteen waar de klepel hangt.
https://www.luxsat.eu/handleidingen/pvr%20ontvangers/index.html
The key to happiness
Stay away from idiots

krieter

  • Guest
Re: Dreambox 7080 opnamen
« Reply #11 on: October 08, 2015, 12:27:30 AM »
Amaai mebo hoe krijg je het toch allemaal uitgelegd   :-?
  :cool: :drink:

Offline kruisvaderTopic starter

  • Kruisvader Sint-Truiden
  • Super Member
  • ***
  • Posts: 96
  • Country: be
    • tuinmachines jacques
Re: Dreambox 7080 opnamen
« Reply #12 on: October 08, 2015, 01:16:24 PM »
Als je daar nog een schotel hebt met een duo lnb in, kan je die toch gaan inzetten om tuner 2 te voorzien van zijn signaal.
Je spreekt daar over kosten, de meesten denken ook niet goed na over hun installatie, ze hebben dan een ontvanger met 2 tuners, buiten hangen dan 4, 5 of 6 lnb’s in de schotel, wat blijkt dan, het zijn allemaal twin lnb’s.   Waarom ??
Terwijl 1 twin lnb voor de astra 23.5 waarschijnlijk zal volstaan, hoe vaak wordt er op die andere satellieten nog gekeken ? voor ons zit alles vrijwel op de Astra 23.5
Zoiets moet men gaan invullen aan de hand van zijn kijkgedrag, een druk bekeken satelliet zet je dubbel en de rest single, dat scheelt centen.
De uitleg waar ik gisteren van sprak is klaar, lees dat eens door, dan weet je meteen waar de klepel hangt.
https://www.luxsat.eu/handleidingen/pvr%20ontvangers/index.html

Ik moet eens nagaan welke posten ik veel bekijk, en inderdaad ik zet beter een nieuwe LNB voor deze posten alleen, zou er niet durven op antwoorden of het op astra is of hotbird.
mijn tweede schotel was ook niet echt slecht, maar was te klein gekocht, en met een beetje bewolking valt deze uit en krijg je constant storingen, ook het systeem van koppen was ik niet erg gek van, zonder afstelgereedschap kreeg je deze heel moeilijk juist geplaats, maar ik heb er zeker 5 jaar plezier van gehad, maar toen was ik ook niet veel eisend en was heel vlug tevreden. maar deze kan je echt niet vergelijke met die nu en ook van die Dream box verwacht je veel meer, vroeger was ik tevreden met de BBC posten en de Duitse , en nu kom je op deze posten nog niet meer kijken.
VU+Ultimo 4K / Open Black hole 5.1
Dreambox 7080 HD - Open ATV 7.0
Satman 850 plus met multifeed-houder met 4 dubbel LNB.
4 x Revo-X RV-12 TWIN LNB 0,1 dB
DSR 8121.
Multytenne 4 LNB

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Dreambox 7080 opnamen
« Reply #13 on: October 08, 2015, 01:18:35 PM »
Dus als ik je goed begrijp nooit 2 afzonderlijke schotels op een decoder hangen .

als jij vanaf je schotel maar met drie kabels vertrekt waar staan jou verdeel doosjes dan,

Nee, dat bedoel ik niet zoals je nu zegt.
Op 1 decoder met 2 tuners kan je gewoon ook 2 schotels op aansluiten...sommigen doen dat b.v. met een vaste- en een draaischotel.
In jou geval heb je zeg maar net als ik 3 tuners......2 stuks in de woonk. op DM7080 alwaar je ook meerdere opnames dus wil gaan doen
en je hebt 1 tuner in een decoder op je slaapk.
Nu vertrekken er op de hoofdschotel bij jou dus 2 coax die naar "BEIDE" decoders gaan ( woon/slaap) van een (eventuele) 2de schotel zou de coax dan weer op de DM7080 moeten.
Dat kan wel hoor, maar ik zou het dan netjes bij elkaar houden.
Dus van je hoofdschotel 2x coax die nu naar "EEN" decoder gaat ( woonk.) voor de slaapk. pak je dan de andere schotel.
Zo heb je veel meer overzicht en staat alles LOS van elkaar....geeft dus minder technische problemen en instellingen in je decoder is eenvoudiger e.d.

Die kabel aansluitingen kan je dan bij de diseqc's gaan aanpassen. Je zou dus een "nieuwe kabel" in de woonk. erbij moeten leggen en die gaat naar jou diseqc op de muur.
Deze zet je nu op de plek waar de kabel van je slaapk. in zit.
Nu zet je een 3de diseqc bij op de muur en daar doe je de coax van de slaapk. in. Op deze diseqc gaan nu ook de kabels in van de LNB's van de 2de schotel
of
Als je 1 schotel hebt en daar QUAD LNB's op heb...dan hoef je die kabels niet om te gaan leggen, maar gewoon er 1 bij leggen.

****
Antwoord op je 2de vraag.
Ik heb dus 4x QUAD waarvan ik 1 aansluiting per LNB niet gebruik.
Ik heb dus geen 2x4= 8 coax zoals jij, maar 3x4= 12 coax kabels bij de schotel...die gaan in 3x een diseqc en gaan dus met 3x coax weer naar binnen naar de tuners.
Mijn diseqc's hangen dus BIJ de schotel zelf aan de mast.....het zijn maar korte coax kabeltjes vanaf LNB naar diseqc
Natuurlijk niet wild in het rond hangend maar netjes bijeen gebonden.
P.s. O wacht...volgens mij heb ik maar 2x een diseqc ....1x een 8/2 en 1x een 4/1....maar ja, maakt niet uit het verhaal blijft hetzelfde
***
update: ik lees net je vorige bericht
Ik zou die 2de "kleine" schotel dan ook niet gebruiken.....tja die info geef je nu pas  :-x
Het beste is die LNB's dus te gaan vervangen voor QUAD
Dan kun je kiezen voor jezelf wat belangrijk is qua zenders.
B.v. als je zegt dat astra 28 en hotbird op de slaapk niet belangrijk is.
Dan zou je de opstelling kunnen nemen die ik voorheen had ( zie tek. boven)
Dan hoef je maar 2x een QUAD te kopen voor de 23 en 19 oost. en natuurlijk ook een diseqc erbij zetten en kabel trekken naar woonk.

Offline kruisvaderTopic starter

  • Kruisvader Sint-Truiden
  • Super Member
  • ***
  • Posts: 96
  • Country: be
    • tuinmachines jacques
Re: Dreambox 7080 opnamen
« Reply #14 on: October 08, 2015, 10:34:38 PM »
Beste,

zo denk ik ook het te doen in de toekomst,
  :cool: 
VU+Ultimo 4K / Open Black hole 5.1
Dreambox 7080 HD - Open ATV 7.0
Satman 850 plus met multifeed-houder met 4 dubbel LNB.
4 x Revo-X RV-12 TWIN LNB 0,1 dB
DSR 8121.
Multytenne 4 LNB

LuxSat Satellite  |  Satelliet Beginners  |  Beginners  |  Dreambox 7080 opnamen
 

gfxgfx
gfx gfx