gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Vu+Openvix-6.5.003 (update) 24-04-2024
Vu+Open Black Hole 5.4.003 (update) 22-04-2024
Dreambox Open HDF image v7.3 (72)- (update DM 820-900-920) 22-04-2024
Latest oscam all images 11766 (update) 20-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72189 Posts in 11150 Topics by 6359 Members - Latest Member: enbaldric April 26, 2024, 12:06:40 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  hoe groot is mijn scotel werkelijk?
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: hoe groot is mijn scotel werkelijk?  (Read 4141 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline tokkioTopic starter

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 265
  • Country: be
hoe groot is mijn scotel werkelijk?
« on: May 12, 2015, 05:00:17 PM »
Hello,
Misschien een rare (dome) vraag maar ik ben nu in Cabanas-Tavira zuid portugal in de Algarve,en heb een ovale maxvieuw Twister op de camper ,die is 80 Cm breed en 60 Cm Hoog,is dat nu een 80Cm scotel of waT?
Het is zo dat ik met een enkele LNB op de Astra 1(19,2)een siniaal ontvangst heb van 95% 0p BVN,zelfs 100% op NL1 (op de dreambox 800se staat open pli),maar ik kan met geen enkel siniaal ontvangen op Astra 3(23,5),ik weet dat ik juist op de rand van de footprint zit,maar hier staat een NL campeerder en die heeft een scotel (er staat PMB op) en die is 74Cm hoog en 60Cm breed ,daar staat een dubbele canaal digital LNB op en die kan wel naar de (reginale) zenders zien op Astra 3.
Maar hoe ik de schotel,en de LNB ook draai, niks helemaal geen enkel streepje van siniaal te zien <Jammer>,en daat TVVL er helemaal mee stopt op 26 Mei zit ik wel met een probleem <Please>
De LNB is er een met 0,1DB maar ik heb er ook al ene van 0,6 DB opgezet maar niks 0,dispointer geeft de volgende instelling .
Locatie
Breedtegrad: 37.1447°
Lengtegrad: -7.6015°
Schotel
Elevatie:36.0°
Azimut: 135.0°
LNB Tilt: -26.8°


Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8363
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: hoe groot is mijn scotel werkelijk?
« Reply #1 on: May 12, 2015, 06:27:17 PM »
Dat is een 60 cm, en uiteraard veel te klein voor ontvangst van astra 23.5, je zal daar zeker een 90 cm moeten gebruiken om alle zenders te ontvangen.
Dat betekend niet dat je met een 80 cm geen beeld gaat hebben, of je alles zal ontvangen betwijfel ik.   
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline tokkioTopic starter

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 265
  • Country: be
Re: hoe groot is mijn scotel werkelijk?
« Reply #2 on: May 13, 2015, 04:11:58 PM »
Bedankt, de verkoper beweerde dat de ontvangst kwaliteit gelijk is aan een 80Cm schotel omdat het een ofsetschotel is, maar waarom maken ze dat dan als het geen meerwaarde is tegenover een gewone ronde 60cm schotel? ik weet het verschil niet tussen een ofset of een ronde schotel,wat ik wel weet is dat maxvieuw deze niet mer verkopen en dat ze overgestapt zijn op ronde schotels.
Wat ik ook niet begrijp is, waarom ik op de Astra 1 super goed siniaal het,maar niks op Astra 3.
Maar die NL campeerder die heeft beeld met zijn schotel van 74Cm op 60Cm die feitelijk kleiner is dan onze schotel van 80Cm op 60Cm ,alleen is de schotel bij hem recht ovaal en bij ons plat ovaal?
En ook de elevatie is voor de Astra 1 38,6' en voor de astra 3 36' volgens dispointer,dus Astra 1 is 2graden platter,dus zou de ontvangst hoek beter bij de Astra 3 zijn ,of heb ik het mis,of zou het verschil in de LNB zitten?
De originele LNB is ene van 0,6DB, er zit nu ene op van triax met 0,1 DB,maar ik heb ze al veranderd en zie geen verschil van siniaal op de Astra 1.
Als we terug thuis zijn ga ik proberen om op het bestaande hef systeem een triax 78 te plaatsen,die heb ik thuis nog liggen, en als dat lukt en er is genoeg plaats dan kan ik misschien een triax 88 zetten, anders zal het einde verhaal zijn hier in zuid Portugal.
Toch bedankt voor uw antwoord,maar alle info betreffende schotls en ontvangst in zuid Europa is welkom. :Thanks:

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8363
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: hoe groot is mijn scotel werkelijk?
« Reply #3 on: May 13, 2015, 05:35:03 PM »
Het ziet er uit als een multitenne maar het is er geen, het enig voordeel doordat die schotel breder is, dat de openingshoek kleiner is, waardoor je minder last gaat krijgen van naast liggende satellieten.
Astra 23.5 is veel zwakker t.o.v van de astra 19.2 dat uw buur beeld heeft betwijfel ik niet, maar vraag eens of hij alles ontvangt.
Uw schotel is simpelweg te klein voor de astra 23.5, je zit daar op het randje van ontvangst.   
hier de footprint van astra 19.2



Hier de footprint van astra 23.5
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline tokkioTopic starter

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 265
  • Country: be
Re: hoe groot is mijn scotel werkelijk?
« Reply #4 on: May 15, 2015, 04:55:25 PM »
Bedankt voor het meezoeken, maar ik ben er bijna uit,heb wat op onze vriend google gezocht en vond er dat de schotelmaat gerekend word op de breedste kant, in mijn geval dus 80 cm,maar ook de LNB speelt een grote rol, ik had er de triax LNB van 0,1DB opstaan, maar de eedhorn die ziet voorbij de schotel,wel goed voor de arsta 1 maar niet voor de astra3,dus heb ik er terug de originele LNB opgezet van maxvieuw die geeft 0,6 DB en valt persies binen de schotel,dan de gegevens van dispointer zo goed mogelijk ingesteld en bingo,siniaal, wel maar tussen de 45 en de 50 % maar beeld op een,vtm,vier ,op fox en op de NL 1 2 3 ,niks op vitaia,en die blokjes zouden kunnen komen van een boom waarvan de takken misschien in de weg zitten en door het waaien van de wind het siniaal gestoord wordt,maar wij zitten ook hier op de rand van de footprint, zoals in uw voorbeeld aangegeven staat, want voor dat wij hier aren zaten wij op een camping tegen Evora ,dat is 165 KM meer richting spanje en daar had ik wel (met de triax LNB) astra 3,dus van de antenne ben ik tevreden,en ben er bijna zeker van dat het met een duo kop van TVVL hier moet lukken,
En wat ik ook geleerd heb is ,dat men niet zo maar een LNB kan veranderen op een schotel,zeker niet als men ver in het zuiden zit,men moet wel degelijk een LNB hebben die aangepast is aan de schotelmaat.
http://www.allesvoormijnvakantie.nl/satelliet--tv--audio/schotels/handmatige-schotels/maxview-twister-

En hier nog een intressante info over schotel afstelling en LNB,waar er eventueel iemand voordeel bij heeft bij het plaatsen van multir LNB's
http://www.detransponder.nl/downloads/specials/LNB-afstanden%20berekenen%20bij%20een%20offsetschotel.pdf
Groeten uit het zonnige  Portugal


LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  hoe groot is mijn scotel werkelijk?
 

gfxgfx
gfx gfx