gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Vu+ Pur E2 - 7.4 (update) 28-03-2024
Latest oscam all images 11756 (update) 28-03-2024
Dreambox Pur E2 7.3 (DM 900 & 920) (update) 19-03-2024
LuxSat Key Files update by MOHAMED_OS 18-03-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72179 Posts in 11153 Topics by 6350 Members - Latest Member: Ghassemi March 28, 2024, 07:30:20 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Drempelwaardes satelliet ontvangst
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Drempelwaardes satelliet ontvangst  (Read 3988 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline mebo870Topic starter

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Drempelwaardes satelliet ontvangst
« on: December 28, 2014, 04:46:22 PM »
Ik kwam vandaag een tabel tegen waarop de minimum drempelwaardes staan aangegeven voor schotel ontvangst.
Het leek me interessant om daar eens wat uitleg bij te geven.
Sinds de opkomst van HD TV zitten we met DVB-S en DVB-S2, waarbij DVB-S2 enkele jaren geleden zijn intrede deed.
Hiervoor is een HD ontvanger nodig met een DVB-S2 Tuner
Dat er verschil is zien we al meteen bij de FEC instellingen en dit is niet onbelangrijk.
Bij DVB-S zijn er 5 instellingen mogelijk: 1/2 - 2/3 – 3/4 - 5/6 – 7/8

Bij DVB-S2 zijn dat er 9: 1/2 - 2/3 – 3/4 - 3/5 – 4/5 – 5/6 – 7/8 – 8/9 – 9/10

Wat betekend die FEC (Forward Error Correction)
Deze term wordt gebruikt bij digitale satelliettransmissie. Het geeft de mate van automatische foutherstel bij ontvangst aan. Zo wordt bij een FEC van 3/4 bij een groep van 4 uitgezonden bitjes er drie voor het signaal gebruikt en de vierde voor foutherstel.

Bij FEC 1/2 is er per 2 verstuurde bits, 1 met normale data en 1 correctie bit.
Bij FEC 3/4 zijn er per 4 verstuurde bits, 3 met normale data en 1 correctie bit.
Bij FEC 3/5 zijn er per 5 verstuurde bits, 3 met normale data en 2 correctie bits.
Bij FEC 9/10 zijn er per 10 verstuurde bits, 9 met normale data en 1 correctie bit.
De aandachtige lezer zal al opgemerkt hebben dat er bij een FEC 3/5, 2 correctie bits meegestuurd worden.
Is dit dan beter dan 3/4 waar maar 1 correctie bit meegestuurd wordt, of toch niet !!!!

Het antwoord is neen 
Hoe hoger het /getal, des te hoger wordt de drempelwaarde (dB) om van het signaal beeld te kunnen maken.

Anders gezegd 3/5 heeft meer dB nodig dan 3/4
Dat zien we in onderstaande tabel bij DVB-S2 8PSK, een FEC van 3/4 die heeft een drempelwaarde van 7.8 dB
Bij DVB-S2 8PSK FEC 3/5 zitten we al aan 9,35 dB, de schotel moet 1,5 dB meer binnen halen.



The key to happiness
Stay away from idiots

Offline nokirol

  • Global Moderator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2292
  • Country: be
Re: Drempelwaardes satelliet ontvangst
« Reply #1 on: December 28, 2014, 05:09:15 PM »
weer bij geleerd  :Thanks:  :cool:
groeten van Roland.
   

DB.920UHD 4K +500gb hdd/ 2x VU+DUO4K+500gb hdd/   (DB.8000HD+650gb hdd/ DB.7025+500gb hdd +2 DB7020.in de kast)

Visiosat Bigsat 8x quad lmb's  /

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Drempelwaardes satelliet ontvangst
« Reply #2 on: December 28, 2014, 05:25:06 PM »

Anders gezegd 3/5 heeft meer dB nodig dan 3/4
Dat zien we in onderstaande tabel bij DVB-S2 8PSK, een FEC van 3/4 die heeft een drempelwaarde van 7.8 dB
Bij DVB-S2 8PSK FEC 3/5 zitten we al aan 9,35 dB, de schotel moet 1,5 dB meer binnen halen.



Hey nu valt mij wat op  :o

Als ik na die 3/4 kijk in tabel op die paarse lijn, dan staat die idd op 7.8 dB (iets voor lijntje 8  )

Maar toen kon ik vervolgens de 3/5 niet vinden, want die zou dan volgens jou hoge moeten staan
Ik zie daar dan staan de 5/6 op 9.35 dB (iets over lijntje 9 )

De 3/5 die staat in die paarse lijn dus als eerste ( beetje lastig te zien tussen die zwarte pijltjes)
Hij staat daar dus op ong. 5.5 dB


Heb ik dat nu fout dan ????
Ik heb daar verder ook helemaal geen kennis van.  :P

Offline mebo870Topic starter

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Drempelwaardes satelliet ontvangst
« Reply #3 on: December 28, 2014, 06:23:49 PM »
De 3/5 waar je naar verwijst dat kan niet, ik heb me daar inderdaad ook mis zien (oud worden ) gekeken op 5/6
De correcte 3/5 moet ergens tussen 3/4 en 5/6 komen te staan (oplopend) en staat daar niet tussen, dat zal iets van een 8,7 dB geven.
Het zijn maar voorbeelden, de bedoeling is meer van wat moet mijnen bak hier ontvangen om probleemloos te kijken.
 
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Drempelwaardes satelliet ontvangst
« Reply #4 on: December 28, 2014, 08:21:55 PM »
ja oke ik geloof je ook wel...jij hebt daar echt ook kennis van   :cool:

Maar dan is dus dat grafiekje niet helemaal juist?

Offline mebo870Topic starter

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Drempelwaardes satelliet ontvangst
« Reply #5 on: December 28, 2014, 11:35:25 PM »
ik zal eens op zoek gaan naar betere gegevens, mocht dat lukken zet ik het eens apart uit per norm.
De tabel zegt alvast een ding, sinds DVB-S2 zijn intrede heeft gedaan moet de lnb meer dB ontvangen of het zaakje gaat de mist.
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Drempelwaardes satelliet ontvangst
« Reply #6 on: December 29, 2014, 12:57:50 AM »

De tabel zegt alvast een ding, sinds DVB-S2 zijn intrede heeft gedaan moet de lnb meer dB ontvangen of het zaakje gaat de mist.

Ja maar daar hebben we geen tabel voor nodig om b.v. te zien of het bij CD/TVV dan perfect zou zijn. :) :) :)   :-o

Ik zit hier niet voor niets meer dure kosten die ik heb moeten maken met een nieuwe schotel
en voor de zoveelste keer de monteur erbij met hoogwerkers die het zaakje nog beter moest afstellen
sinds dat 8PSK, zodat ik uiteindelijk nu ook tussen e 12 en 15 db heb.

Maar het is altijd wel leerzaam en mooi om te zien hoe e.e.a. in elkaar steekt  :oops:

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Drempelwaardes satelliet ontvangst
 

gfxgfx
gfx gfx