gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Vu+ Pur E2 - 7.4 (update) 28-03-2024
Latest oscam all images 11756 (update) 28-03-2024
Dreambox Pur E2 7.3 (DM 900 & 920) (update) 19-03-2024
LuxSat Key Files update by MOHAMED_OS 18-03-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72179 Posts in 11153 Topics by 6350 Members - Latest Member: Ghassemi March 28, 2024, 07:21:30 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  draaibare schotel + ontvangbare satellieten
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: draaibare schotel + ontvangbare satellieten  (Read 4344 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline budyumpTopic starter

  • V.I.P Member
  • ****
  • Posts: 164
  • Country: be
draaibare schotel + ontvangbare satellieten
« on: June 22, 2014, 08:22:54 PM »
yo de mannen en vrouwen

al veel gezocht en gelezen, maar zie eventjes het bos door de bomen niet meer ...

Uiteindelijk toch een 2e handse schotel op de kop kunnen tikken (prime focus 1,6m, compleet met werkende actuator) - nog wat aanpassingen (verhoogde voet ed) en we kunnen starten. Nu enkele vraagjes:
- lnb is totaal verouderd en vermoedelijk defect - nieuwe universele lnb te kopen (eventueel twin?) + voorkeur voor type (dus prime focus 1,6m) - of moet dit een of andere speciale lnb zijn?
- ook nog een gbox of vbox te kopen om te kunnen draaien (mijn boxen kunnen dit niet)
- ivm installatie: kan er mij iemand een handleiding of link geven (heb hier vroeger eens iets gevonden, maar vind ik niet direct terug) - regio = Belgische kust ; is eerlijk gezegd totaal nieuw voor mij (heb ook geen signaalmeter, zal dus op het signaal van de ontvanger moeten voortgaan) - welke sat als standaard/nulpunt te nemen: 5W?
- last but not least: 1) enig idee welke satellieten ik met deze schotel allemaa zou kunnen ontvangen en 2) welke satellieten interessant en aan te raden zijn (vooral films, sport - ook enkele natuurfilms kan geen kwaad).

alvast bedankt!

mvg

budyump
Protek 9720 HD IP / Protek 9700 HD IP (zolder) / MVision HD-270CN / Humax HDCI-2000 (in doos)  / Dragon Cam (in de Humax) / Cas 3 Plus / Funkaart (ergens) / Sony KDL-40X2000 / Sony STR-DN1040 / Sony BDP-A6000 / Canton movie home cinema set (5.1) / Sony BDV-EF1100 (zolder) / schotel 1,50m met actuator, 42E-30W en Gbox V3000 positioner

Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: draaibare schotel + ontvangbare satellieten
« Reply #1 on: June 23, 2014, 09:32:02 AM »
Een ding kan ik je al wel vertellen, de kapotte LNB vervangen door een "flens" LNB, die zijn speciaal voor Prime Focus schotels.

SAtellieten die je kunt ontvangen, gemiddeld tussen 45 graden west en 60 graden oost, zie:
http://www.flysat.com/satlist.php

Als je aan de kust op ongeveer 5 gr. oost zit, kan je daar je schotel afstellen op Astra 4A / SES-5.
Zet de mast kaarsrecht, dat helpt al heel veel bij het afstellen van de rest.
Ik neem aan dat je een actuator motor hebt. Hier aan zit een soort van scharnier en die moet je zo afstellen dat deze 51 graden omhoog staat.
Dan de schotel er op bevestigen en de boel op 0, ofwel zuid zetten.
Dus draai de bevestigingsklem, op de mast naar dat punt.
Als alles is aangesloten, zoek dan een zender op Astra 4A en dan nog de schotel fijn afstellen op hoogste kwaliteits signaal.
Nu zou de installatie goed moeten werken van oost naar west.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

Offline budyumpTopic starter

  • V.I.P Member
  • ****
  • Posts: 164
  • Country: be
Re: draaibare schotel + ontvangbare satellieten
« Reply #2 on: June 23, 2014, 12:56:46 PM »
bedankt Togan

hmmm, struikelblok 1 blijkt al direct die 'flens'-lnb te zijn - niet zo simpel te vinden en nogal duur.

Iemand ervaringen met gebruik van een 'gewone' gebruikelijke lnb in een prime-focus schotel? Moet wel lukken om dit te bevestigen aan de 3 armen, maar enkele bevestigingstips zouden welkom zijn. Als dit natuurlijk al zal werken en beeld zal geven met een gewone lnb ...
Protek 9720 HD IP / Protek 9700 HD IP (zolder) / MVision HD-270CN / Humax HDCI-2000 (in doos)  / Dragon Cam (in de Humax) / Cas 3 Plus / Funkaart (ergens) / Sony KDL-40X2000 / Sony STR-DN1040 / Sony BDP-A6000 / Canton movie home cinema set (5.1) / Sony BDV-EF1100 (zolder) / schotel 1,50m met actuator, 42E-30W en Gbox V3000 positioner

Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: draaibare schotel + ontvangbare satellieten
« Reply #3 on: June 23, 2014, 01:13:26 PM »
"Gewone LNB´s passen, normaal gezien wel, maar geven een minder resultaat.
Zo een LNB ziet niet het hele oppervlak van de schotel, resultaat, minder signaal.
Hier een link naar de fabriekssite:
http://www.gionlineshop.co.uk/product_result.php?gID=55&type=2&group=C120%20LNBs&sm=1
Ik heb de TWF - 031, met twee uitgangen.
Helaas staat de feedhorn er niet bij
Hopelijk wordt de link niet weggehaald, omdat het hier niet om winkelreclame gaat.

Ik woon in Turkije en had met een normale LNB amper ontvangst van Astra 1, de flens LNB bracht de redding.
Ik heb de LNB met flens in Duitsland besteld, en had hem voor €65.--, incl. verzendkosten.
Ben helaas de naam van de winkel vergeten.
Dus even googelen kan geen kwaad.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: draaibare schotel + ontvangbare satellieten
« Reply #4 on: June 23, 2014, 03:38:35 PM »
Bij prime focusschotels hebben de lnb’s een veel grotere kijkhoek, omdat de f/D verhouding van de schotel anders is.
De lnb staat daarom dichterbij de schotel dan bij een offset schotel.
Een lnb voor prime focus schotel krijgt zijn signaal zowel van boven als onder.
In tegenstelling tot die voor de offset schotel, die zijn signaal enkel van boven krijgt.

Vandaar dat je een lnb voor een prime focusschotel niet op een offset schotel kunt plaatsen en andersom.
Zet men toch een offset lnb op een prime focusschotel, dan moet hij gericht staan op het bovenste deel van de schotel en gekanteld worden.
Dan gebruikt hij slechts een klein gedeelte van de schotel, nog minder dan de helft.



The key to happiness
Stay away from idiots

Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: draaibare schotel + ontvangbare satellieten
« Reply #5 on: June 23, 2014, 05:26:12 PM »
Klopt als een bus, wilde het alleen niet té technisch maken.

Hier in Turkije zie je veel Prime Focus schotels, al vanaf 80 cm., van dé juiste LNB hebben ze nog nooit gehoord.
Nu is het signaal van de Turksat zo sterk, dat men er niet echt last van heeft.
Maar in een goede draaibare opstelling, met Prime Focus schotel, altijd een must om de juiste LNB te nemen.
Dan is de opstelling optimaal.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

Offline budyumpTopic starter

  • V.I.P Member
  • ****
  • Posts: 164
  • Country: be
Re: draaibare schotel + ontvangbare satellieten
« Reply #6 on: June 24, 2014, 11:26:42 AM »
bedankt gasten!

zullen we toch op zoek moeten gaan naar een lnb voor prime focus - zouden die bestaan met een gewone houder/beugel (dus rond)? - de flens van mij heeft denk ik maar 4 gaten ...

bijkomend vraagje: wat is een feedhorn? zit deze geďntegreerd in de lnb of moet deze er sowieso nog bij komen? en is dit nodig? Nu zit er een soort van konisch plastieken kapje op (moeilijk te zeggen of ik dit kan behouden -> moet dit?)

pfff, allemaal nie gemakkelijk en veel te weinig tijd om dit eens goed te bestuderen ...   :P

Protek 9720 HD IP / Protek 9700 HD IP (zolder) / MVision HD-270CN / Humax HDCI-2000 (in doos)  / Dragon Cam (in de Humax) / Cas 3 Plus / Funkaart (ergens) / Sony KDL-40X2000 / Sony STR-DN1040 / Sony BDP-A6000 / Canton movie home cinema set (5.1) / Sony BDV-EF1100 (zolder) / schotel 1,50m met actuator, 42E-30W en Gbox V3000 positioner

Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: draaibare schotel + ontvangbare satellieten
« Reply #7 on: June 24, 2014, 12:39:34 PM »
Normaal zit de feedhorn vast aan de LNB, tenminste bij de "normale" LNBs, dit zit dan  in plastiek met een kapje er op.
Deze passen altijd in de houder, want, ik meen 40 mm.

Haal je de "verpakking" er af, dan kan je zien hoe de LNB er uit ziet, dan zie je dat de feedhorn veel dunner is en dan past hij alleen in de houder met opvulringen.

De flens LNB die ik gebruik is wel "ingepakt", behalve de feedhorn.
Om deze in de houder te laten passen heb ik een schijf van nylon laten maken met een gat er in dat net iets kleiner is als de feedhorn en,
deschijf iets groter laten maken dan de houder, zodat hij goed klemt.

Hopelijk snap je de uitleg,want ik weet niet hoe hier een foto bij te zetten.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  draaibare schotel + ontvangbare satellieten
 

gfxgfx
gfx gfx