gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Dreambox Open HDF image v7.3 (68)- (update DM 820-900-920) 15-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024
Latest oscam all images 11764 (update) 12-04-2024
Vu+Open Black Hole 5.4.002 (update) 10-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72200 Posts in 11152 Topics by 6356 Members - Latest Member: nights April 16, 2024, 10:50:17 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Vraag 1
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Vraag 1  (Read 4108 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline mebo870Topic starter

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Vraag 1
« on: January 18, 2014, 01:16:37 PM »
Schotel staat gericht op Astra 19.2, er wordt gebruik gemaakt van 1 lnb met 1 uitgang
De ontvanger heeft  2 tuners.
Vraag :
Kan men mits, tuner 1 is door gelust naar tuner 2, kijken naar Eins Festival en gelijktijdig opnemen van Arte (Germany) beide zitten op transponder 10743.75 H
Daarna nog een tweede opname starten op  Anixe HD op transponder 10773.25 H
Wat denken jullie kan dit of niet ?
Ben eens benieuwd
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Vraag 1
« Reply #1 on: January 18, 2014, 02:19:19 PM »
Zal wel weer een gemeen strikvraagje zijn  :)

Met doorlussen heb ik ook geen enkele ervaring.   :P  ?????

Op tuner 1 kijk je Eins Fest. en omdat het in dezelfde transponder zit kan je op tuner 1 op een opname doen van Arte
Tuner 2 is dan nog vrij en daar zou je dan Anixe HD op kunnen opnemen.

Tenminste dat lijkt logisch, maar tuner 2 is dan afhankelijk van de frec. van tuner 1, en aangezien Anixe op een andere frec. zit zou dat dus niet kunnen.

En omdat ik dus denk dat dit een strikvraagje is ga ik misschien heel iets doms zeggen  :) :)
Zou het kunnen dat die frec zo dicht bij elkaar zitten dat hij het dan toch meepakt ??

Offline jeanlili

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2493
  • Country: ie
  • ***** I Love Sats at Night *****
Re: Vraag 1
« Reply #2 on: January 18, 2014, 06:30:48 PM »
Ik kan op dezelfde transponder 2kanalen opnemen en een 3 kijken VU+DUO
Dus een tweede opnemen van een andere transponder nog niet geprobeerd zal dit een nu eens proberen ,als ik de twee aan het opnemen zijn kan ik Arte Ger. niet zien .
    Greetz...JEAN <love lux>

Offline LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21505
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: Vraag 1
« Reply #3 on: January 18, 2014, 06:49:23 PM »
jeanlili dan moet je de vraag nog eens herlezen want het gaat niet over de zelfde transponder  :-x
  Groetjes van Jef

Offline jeanlili

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2493
  • Country: ie
  • ***** I Love Sats at Night *****
Re: Vraag 1
« Reply #4 on: January 18, 2014, 07:17:22 PM »
Ik heb het juist verbeterd Jef ,klopt dus kan niet naar Arte zien als ik die 2 aan het opnemen ben .
 :-?
    Greetz...JEAN <love lux>

Offline mebo870Topic starter

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Vraag 1
« Reply #5 on: January 19, 2014, 08:18:51 PM »
Het is eigenlijk vrij simpel, er zijn 2 frequentie banden, de oude is de LAGE  band en de nieuwere de HOGE band , die banden zijn nog eens onderverdeeld in verticaal en horizontaal , dat gebeurt met de positie van de antennes.
Door uit te zenden op hun verticale of horizontale antennes kunnen satellieten 2 keer dezelfde frequentie gebruiken.
Hierdoor krijgen we, zeg maar 4 onafhankelijke  delen in die uitzendband.
LAAG/VERTICAAL
LAAG/HORIZONTAAL
HOOG/VERTICAAL
HOOG/HORIZONTAAL

Een universele lnb kan die alle 4 ontvangen, maar…. niet gelijktijdig, hij moet een selectie maken.
Welk deel dat wordt hangt af van de frequentie en polarisatie (H of V) waarop de tuner gaat afstemmen.
Nu in dit geval, bepaald tuner 1 door af te stemmen op frequentie 10743.75 H dat het LAAG/HORIZONTAAL wordt.
Alles wat op dat deel van de band zit wordt door de lnb op de coaxkabel gezet, mits door te lussen komt dat ook op Tuner 2 terecht.

Tuner 1 koos frequentie 10743.75 H, alles wat op die transponder  zit:
Tagesschau 24, Eins Festival, Eins Plus, Arte (Germany), Phoenix + een testkanaal, wordt behandeld door Tuner 1
Kijken op Eins Festival en gelijktijdig (5) opnames maken van de andere zenders kan dus perfect met Tuner 1 

Nu wat betreft tuner 2, die kan enkel kiezen uit wat er op de coaxkabel toekomt, die kan nu enkel LAAG/HORIZONTALE frequenties zien.
De transponder op 10773.25 H waarop Anixe HD zit valt ook in de LAAG/HORIZONTALE band en kan dus ontvangen worden.
Ook hier geldt dat alle zenders die op de transponder aanwezig zijn, gelijktijdig opgenomen kunnen worden (9).
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Vraag 1
« Reply #6 on: January 20, 2014, 02:47:06 PM »
Oke...thanx voor deze info  :cool:  is dan toch leuk om te weten hoe het precies zit.

Maar normaal is het dan toch makkelijker aan iemand uit te leggen dat je met "doorlussen" transponder gebonden bent.
Die zenders die je er dan toevallig bij krijgt is dan ook lastig om dat uit te zoeken welke het dan wel of niet doen, dus als stelling
zegt men dan in het algemeen dat het transponder gebonden is....

Dus eigenlijk zou je moeten zeggen: "Is transponder gebonden + nog wat extra als het toevallig op dezelfde  Laag/hoog/verticaal/horizontaal frec. zit."

Gelukkig geeft het op een goede decoder ( b.v. dream) vanzelf aan (tekst helderheid) welke je nog kan kijken/opnemen als er tuners bezet zijn.  :twisted:


Offline mebo870Topic starter

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Vraag 1
« Reply #7 on: January 20, 2014, 04:29:35 PM »
Het juist daarom dat ik dat zo vroeg, omdat velen daar in de fout gaan.
 
Men moet dat zien als zou tuner 1 de grote baas zijn (master) en tuner 2 de slave
Als de master zegt wij kijken nu hoge band verticaal dan ziet de slave hetzelfde, met een beperkte vrijheid.
Dat kan om de lnb dat stuk van de frequentieband omzet naar een lagere band en aanbied op de coaxkabel

Ik zal het eens anders uitleggen
Er zijn 4 gemeenten, mijnheer 1 heeft een auto en rijd naar gemeente A
mijnheer 2 heeft geen auto en rijd mee.
Dan kan mijnheer 2 naar de slager, de bakker, fietswinkel in gemeente A, zo lang die winkels maar in A zitten
Maar hij zal niet naar huis komen met de heerlijke krentenbollen die ze in gemeente B hebben, want daar komen ze niet. 

Doorlussen is niet transponder gebonden, wel band gebonden,
Daar kunnen nog aardig wat transponders opzitten die wel interessant zijn.
Je moet eens kijken naar de Duitse en de Franse providers, veelal hebben die dezelfde polarisatie en dan wordt doorlussen wel interessant.   
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Vraag 1
« Reply #8 on: January 20, 2014, 05:03:28 PM »


Doorlussen is niet transponder gebonden, wel band gebonden,
Daar kunnen nog aardig wat transponders opzitten die wel interessant zijn.
Je moet eens kijken naar de Duitse en de Franse providers, veelal hebben die dezelfde polarisatie en dan wordt doorlussen wel interessant.

Maar in feite zal dat dus ook gelden voor als je 2 tuners ( of meer)  in je decoder heb zitten

Stel ik kijk naar Ned 1 HD en neem iets op van Ned 3 HD ...wat dus in dezelfde transponder zit....alles dus op tuner 1 en van 12187.50 H
Nu neem ik ook een programma via tuner 2 op ( voorzien van eigen coax en lnb) van Eins Festival en gelijktijdig van ook Arte ...beide op transponder 10743.75 H

Normaal zou je dan zeggen...nu kan je alleen nog kijken/opnemen van deze 2 tuners als die anderen in dezelfde transponder staan van deze 2 tuners.
Maar eigenlijk is het dus dan dat je op tuner 1 dan ook nog b.v. Eurosport 2 HD DUT - 12109,50 H kan kijken/opnemen en van tuner 2 nog (zoals je al zei) Anixe HD op transponder 10773.25 H

Onee   nu maak ik denk ik de fout dat het dan niet om een "Vrije" tuner gaat.   :sad:  :P :P
dat zal dan alleen gaan als je b.v. 3 tuners hebt, en maar 2 aansluitingen....tuner 1 is dan b.v. doorgelust naar tuner 3
Dus dan zal het verhaal wel opgaan bij tuner 1, maar in dit geval dan niet bij tuner 2

Is nog best lastig allemaal hoor  <dans> <dans> <dans>

Offline mebo870Topic starter

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Vraag 1
« Reply #9 on: January 20, 2014, 05:40:04 PM »
je hebt het nu gecorrigeerd zie ik 
Dat laatste dat klopte niet helemaal, Eurosport 2 HD DUT - 12109,50 H is wel aanwezig op de coax kabel (dezelfde band)
Eurosport 2 HD DUT zit op een derde frequentie en je hebt maar 2 tuners.
Je kan per tuner maar 1 transponder (pakket) behandelen.
Tuner 1 is bezet door te kijken naar  Ned 1 HD plus die opname op Ned 3 op TR 12187.50 H
Tuner 2  is bezet door op te nemen van Arte op  TR 10743.75 H

En inderdaad best complexe materie het lijkt allemaal zo simpel en logisch, tot er iets niet werkt.
Dat zie ik hier vaak terug

ik zal af en toe nog wel eens iets simpel vragen, om er nadien uitgebreid op terug te komen
en nu maar hopen dat er enkele zijn die hiermee iets opstaken.
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline jeanlili

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2493
  • Country: ie
  • ***** I Love Sats at Night *****
Re: Vraag 1
« Reply #10 on: January 20, 2014, 07:20:30 PM »

en nu maar hopen dat er enkele zijn die hiermee iets opstaken.

Ik in ieder geval ik wel mebo , dus zal hier snel een 2de kabel komen impv van de doorlussing  :cool:  :Thanks:
    Greetz...JEAN <love lux>

Offline mistico

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 702
  • Country: 00
Re: Vraag 1
« Reply #11 on: March 04, 2014, 10:05:12 AM »
op de multytene jaen ??????
zie het licht niet meer

Offline jeanlili

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2493
  • Country: ie
  • ***** I Love Sats at Night *****
Re: Vraag 1
« Reply #12 on: March 04, 2014, 05:55:31 PM »
@ mistico ,
Jos ik heb een VU+Duo doorgelust maar nu het beter weer wordt gaan we een 2 kabel steken van m`n LMB duo naar mijn ontvanger , de Multytenne heeft maar 1 uitgang en die hangt hiernaast aan de een andere ontvanger van Sky .
Omdat de VU+Duo 2 verschillende tuners heeft heb je meer voordelen met een 2de kabel   kun je meer opnemen en naar andere zenders kijken .
    Greetz...JEAN <love lux>

Offline mistico

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 702
  • Country: 00
Re: Vraag 1
« Reply #13 on: March 05, 2014, 10:54:16 AM »
 a ok bedankt  :cool:
zie het licht niet meer

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Vraag 1
 

gfxgfx
gfx gfx