gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Vu+ Pur E2 - 7.4 (update) 28-03-2024
Latest oscam all images 11756 (update) 28-03-2024
Dreambox Pur E2 7.3 (DM 900 & 920) (update) 19-03-2024
LuxSat Key Files update by MOHAMED_OS 18-03-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72179 Posts in 11153 Topics by 6350 Members - Latest Member: Ghassemi March 28, 2024, 06:50:57 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Geen signaal bij uitrichten
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Geen signaal bij uitrichten  (Read 12003 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline WhityTopic starter

  • Full Member
  • **
  • Posts: 20
  • Country: nl
Geen signaal bij uitrichten
« on: December 13, 2013, 03:58:56 PM »
Ik ben al bijna een week bezig om een schotel uit te richten met een Xsarius SG-3100 DiSEqC H-H mount, schotel Triax 88 cm en DM500HD maar om een of andere reden lukt het mij niet.
De gegevens zijn Latitude; 52.2453 Longitude 6.6292 ingevoerd in de DM500 en ook toegepast op de schotel en motor volgens de tabel van de motor, Latitude motor 52 gr.Elevation hoek 38gr. hoek schotel 27,5 gr.
Draaien met de motor op de mast om Astra[Sirius]4,8 te vinden maar ik kom niet verder dan 45 a 50 % sterkte heel af en toe krijg ik in de signaalmeting 75% maar, als ik dan terug ga naar de rotorinstellihgen dan geeft hij maar 50% aan. Ik heb al een andere LNB geprobeerd, coax rechtstreeks aan LNB[dus zonder motoraandrijving], andere coax en een paar verschillende receivers, maar ik krijg het niet voormekaar.

Sir Kiekeboe

  • Guest
Re: Geen signaal bij uitrichten
« Reply #1 on: December 13, 2013, 04:55:24 PM »
Hallo Whity,

Waarom ga je eerst naar die satelliet op 4,8 graden en niet naar de 19,2 om de schotel uit te richten?
Op 19,2 weet je zeker dat je een sterk signaal moet krijgen zodat je hier dan ook beter mee kunt uitrichten, daarna ga je pas kijken bij andere satelliet posities.

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Geen signaal bij uitrichten
« Reply #2 on: December 13, 2013, 05:19:56 PM »
Quote
Latitude motor 52 gr. Elevation hoek 38gr. hoek schotel 27,5 gr.

Hier ben je mis

Als de latitude 52 graden bedraagt moet de hoek waarin het motorhuis gekanteld staat, identiek zijn aan de latitude dwz ook 52 graden.
De elevatiehoek van de schotel moet 27.5 zijn.
 
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline WhityTopic starter

  • Full Member
  • **
  • Posts: 20
  • Country: nl
Re: Geen signaal bij uitrichten
« Reply #3 on: December 13, 2013, 10:48:14 PM »
Hallo Whity,

Waarom ga je eerst naar die satelliet op 4,8 graden en niet naar de 19,2 om de schotel uit te richten?
Op 19,2 weet je zeker dat je een sterk signaal moet krijgen zodat je hier dan ook beter mee kunt uitrichten, daarna ga je pas kijken bij andere satelliet posities

Offline WhityTopic starter

  • Full Member
  • **
  • Posts: 20
  • Country: nl
Re: Geen signaal bij uitrichten
« Reply #4 on: December 13, 2013, 10:55:29 PM »
Je moet eerst uitrichten op de 4.8 om de andere satellieten ook goed te kunnen ontvangen

Offline WhityTopic starter

  • Full Member
  • **
  • Posts: 20
  • Country: nl
Re: Geen signaal bij uitrichten
« Reply #5 on: December 13, 2013, 10:57:46 PM »
Hallo Whity,

Waarom ga je eerst naar die satelliet op 4,8 graden en niet naar de 19,2 om de schotel uit te richten?
Op 19,2 weet je zeker dat je een sterk signaal moet krijgen zodat je hier dan ook beter mee kunt uitrichten, daarna ga je pas kijken bij andere satelliet posities
Dat heb ik toch gedaan, je moet beter lezen!

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Geen signaal bij uitrichten
« Reply #6 on: December 13, 2013, 11:47:45 PM »
Whity, dat uitrichten op 4.8 oost kan pas als je de box de opdracht hebt gegeven om naar astra 4.8 te draaien
met andere woorden, je moet het verschil tussen uw locatie en de satelliet wegwerken.

Een vraagje die Xsarius SG-3100 DiSEqC H-H is dat een clone van een of ander merk, want die vind ik niet terug  bij dishpointer com, anders kon ik je meer info geven.
 
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline rof-fel

  • V.I.P Member
  • ****
  • Posts: 179
  • Country: 00
Re: Geen signaal bij uitrichten
« Reply #7 on: December 14, 2013, 06:52:01 AM »
Je hoeft ook niet op die 4.... satelliet uit te richten hoor.
Ik heb een aantal rotors weg gezet en steeds uitgemikt op 19.2 (daar weet ik zeker dat bvn werkt) en dan vervolgens wanneer er gedraaid wordt kijken of t signaal goed blijft. Zo niet dan gaat hij boven of onder de clark belt draaien. en dat betekend dat er aanpassingen gedaan moeten worden.

Wat eerder gezegt is klopt ook. Je moet alles voordat je je schotel gaat richten wel aansluiten zodat je je stb opdracht kan geven om naar een bepaalde satelliet te draaien. Standaard staat deze waarschijnlijk op 0 graden (in het midden) en als je hier de 4 of 9 of 13 enz... satelliet op uitricht dan weet de stb in feite niet hoe de rotor gepositioneerd staat.


Offline WhityTopic starter

  • Full Member
  • **
  • Posts: 20
  • Country: nl
Re: Geen signaal bij uitrichten
« Reply #8 on: December 14, 2013, 09:03:52 AM »
Whity, dat uitrichten op 4.8 oost kan pas als je de box de opdracht hebt gegeven om naar astra 4.8 te draaien
met andere woorden, je moet het verschil tussen uw locatie en de satelliet wegwerken.

Een vraagje die Xsarius SG-3100 DiSEqC H-H is dat een clone van een of ander merk, want die vind ik niet terug  bij dishpointer com, anders kon ik je meer info geven.
 
Dit is dezelfde, Clarke-Tech DiSEqC Motor HH390

Offline WhityTopic starter

  • Full Member
  • **
  • Posts: 20
  • Country: nl
Re: Geen signaal bij uitrichten
« Reply #9 on: December 14, 2013, 09:13:28 AM »
Je hoeft ook niet op die 4.... satelliet uit te richten hoor.
Ik heb een aantal rotors weg gezet en steeds uitgemikt op 19.2 (daar weet ik zeker dat bvn werkt) en dan vervolgens wanneer er gedraaid wordt kijken of t signaal goed blijft. Zo niet dan gaat hij boven of onder de clark belt draaien. en dat betekend dat er aanpassingen gedaan moeten worden.

Wat eerder gezegt is klopt ook. Je moet alles voordat je je schotel gaat richten wel aansluiten zodat je je stb opdracht kan geven om naar een bepaalde satelliet te draaien. Standaard staat deze waarschijnlijk op 0 graden (in het midden) en als je hier de 4 of 9 of 13 enz... satelliet op uitricht dan weet de stb in feite niet hoe de rotor gepositioneerd staat.
Dat heb ik ook al geprobeerd via de ontvanger lukt ook niet, en ook geprobeerd om op 19,2 uit te richten werkt ook niet.
Ik heb wel 2 keer gehad dat ik de boel opstarte, en de ontvanger op een FTA zender op 4,8 heb gezet dat ik tijdens het verdraaien van de schotel in 1 keer beeld had maar als ik dan terug ging naar het menu dan was het weg, en kan het met geen mogelijkheid terug krijgen

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Geen signaal bij uitrichten
« Reply #10 on: December 14, 2013, 10:06:28 AM »
Heb je wel de motor laten draaien naar 4.8 voordat je ging afregelen op de astra 4.8
uit uw uitleg maak ik op dat dit niet zo is, want die schaal verdeling (west 0 oost) op uw motor daar moet je niet naar kijken.
 
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline WhityTopic starter

  • Full Member
  • **
  • Posts: 20
  • Country: nl
Re: Geen signaal bij uitrichten
« Reply #11 on: December 14, 2013, 10:08:56 AM »
Jazekers.

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Geen signaal bij uitrichten
« Reply #12 on: December 14, 2013, 03:18:50 PM »
Dat kan nu toch zo moeilijk niet zijn
Je zet het motorhuis in een hoek van 52 graden, dit is altijd gelijk aan de Latitude: 52.24
Daarna monteer je de schotel recht op de gekromde buis van de motor, daar staat meestal een inkeping op en anders mik je maar naar het midden.



Die schotel zet je nu in een elevatie hoek van 27.5 (+/-) let op dit is een grof afstelling 
Daarna lnb aansluiten op de motor en de aansluiting met REC naar de ontvanger.
De ontvanger opstarten en op eenvoudig zetten en disecq 1.2, dan kan je usals invullen
Latitude: 52.24 = NOORD
Longitude 6.69 = OOST 
Zorg dat er een zenderlijst in de box zit met astra 4.8
Nu zappen naar een FTA zender op de meest nabijgelegen satelliet, jouw locatie is 6.69 oost, dus de astra 4.8 oost ligt kortbij.
Hieronder de lijst met FTA astra 4.8 zenders op kingofsat
http://en.kingofsat.net/freqs.php?&pos=4.8E&standard=All&ordre=freq&filtre=Clear

Nu zal uw motor even opstarten en stoppen, met andere woorden hij werkt het verschil in graden en hoogte ten opzicht van JOUW hoogste punt in de clarke belt weg.
VERGEET DEZE STAP NIET sommige pippo's menen dat dit niet hoeft, maar dit maakt wel degelijk wat uit. 

Nu draai je heel het boeltje, inclusief motor op de mastbuis links of rechts, zoals op de foto die ik al eerder plaatste, tot je ontvangst hebt, nu ga je finetunen
Daarna is de finetuning van de elevatiehoek van de schotel aan de beurt
Je lnb niet kantelen maar gewoon recht in de houder plaatsen. 

Als het dan niet lukt heb je niet alles gevolgd.
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline WhityTopic starter

  • Full Member
  • **
  • Posts: 20
  • Country: nl
Re: Geen signaal bij uitrichten
« Reply #13 on: December 15, 2013, 01:55:18 PM »
Ik ga het morgen precies zo doen zoals u het heeft beschreven, en dan zien we het [beeld] wel.

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Geen signaal bij uitrichten
« Reply #14 on: December 15, 2013, 03:39:40 PM »
Dat moet lukken.
Het moeilijke bij een schotel met motor is dat men de elevatie hoek van de schotel zodanig moet inregelen dat die, als de motor in zijn 0 positie staat, de schotel naar het hoogste punt in de clarke belt kijkt.
Dat is voor iedereen anders, en hangt af van de Longitude, in uw geval bevind dat hoogste punt zich op 6.6292 oost, want vanaf die plaats kijkt de schotel naar de evenaar, waar zich die clarke belt met satellieten bevind.


In 999 van de 1000 gevallen hangt daar geen satelliet, hierbij helpt die tabel, die geeft je bij (benadering) de elevatiehoek van de schotel.
Dat was 27.5 graden
Daarna is het belangrijk dat de decoder de opdracht geeft aan de motor om te draaien naar de de satelliet waar je wil op afregelen, meestal neemt men de dichts bijgelegen satelliet, die krachtig genoeg is, dat is bijna altijd de astra 4.8
Door dat draaien wordt het verschil met jouw hoogste punt en de satelliet weg gewerkt.
Je zal merken, uw schotel zal vanaf de nulpositie naar rechts draaien en de schotel zal wat in hoogte zakken.
Dan is het een kwestie om het geheel op de mastbuis te verdraaien tot je een zender hebt gevonden, die zal op de astra 4.8 zitten.


Wat ik nog vergat te melden, het is belangrijk dat de mastbuis waar alles op komt te staan loodrecht staat, want dat heeft een impact op de hellingshoek van uw schotel.
The key to happiness
Stay away from idiots

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Geen signaal bij uitrichten
 

gfxgfx
gfx gfx