gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Dreambox Open HDF image v7.3 (68)- (update DM 820-900-920) 15-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024
Latest oscam all images 11764 (update) 12-04-2024
Vu+Open Black Hole 5.4.002 (update) 10-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72201 Posts in 11152 Topics by 6356 Members - Latest Member: nights April 18, 2024, 08:23:12 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?  (Read 23467 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Online LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21506
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #15 on: July 24, 2013, 09:03:05 PM »
Veel theorie hier maar als ik mijn situatie hier bekijk in een bosrijk gebied is die gelijkaardig en ik heb prima beeld hoor en dan spreek ik over de multytenne schotel en niet over mijn grotere draaibare  :P

  Groetjes van Jef

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #16 on: July 24, 2013, 11:17:47 PM »
Ik denk dat er hier een misverstandje is.
De foto die getoond wordt via dishpointer zegt niks over de hoogte van de objecten in de buurt die hinderlijk zijn
Het toont enkel de afstand van de schotel tot een object van bovenaf gezien, daar waar we de rode stip gaan zetten.
Aan de hand van de afstand en de elevatie hoek van de schotel voor een specifieke satelliet bekomt men dan maximale hoogte voor dat ene punt.

Die hoogte mag nooit overschreden worden, dan zit de satelliet achter het object.
Dat object moet  men zelf gaan opmeten, (te voet )dat doet dispointer niet.
 

3 satellieten astra 19.2, turksat 42 en intelsat op 66 oost.
Astra 19.2 hangt het hoogste en intelsat 7 het laagst in de clarke belt 
Bij allen heb ik 50 m afstand maar de maximale hoogte verschilt heel duidelijk, hoe oostelijk een sateliet hangt hoe lager de schotel moet gericht worden.
Bij intelsat is het al voldoende dat er een gebouw van 8 meter hoog staat op 50 m afstand om het signaal te blokkeren, bij astra 19.2 is dat pas bij 28.6 meter 


 
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #17 on: July 25, 2013, 01:09:52 AM »

Bij allen heb ik 50 m afstand maar de maximale hoogte verschilt heel duidelijk, hoe oostelijk een sateliet hangt hoe lager de schotel moet gericht worden.

Heb die site ook even gecheckt  Cheesy

En klopt precies wat je zegt en wat ik ook al wist.

Bij mij staan op 35 meter afstand hele grote en hoge oude eiken....natuurlijk heel mooi en heel fijn nu de zon schijnt en ik fijn schaduw daarvan heb.
Vandaar dus dat mijn schotel zo'n 9 meter hoog hangt....eerst een lange schoorsteen en laatste meters met een mast.

Maar met Sat kijken is dat dus kl*ten want die dingen zijn echt loei hoog en ik kom er maar net overheen toen ik 23, 28 en 13 oost erbij nam.

Op 19 oost krijg ik 20 meter te zien en op 28 oost zo'n 19 meter...dus 1 meter lager hangt die dus.
En dat klopt ook wel want nu de bomen vol blad staan kan ik vaak 28 oost niet meer zien....en net op die plek is de boom ( met een tak) ook nog weer hoger als de rest van de bomen.
Is altijd al slecht hiero, maar nu dus helemaal.....veel zender dus 0 Ber   :D en alleen de sterkste Engelse zenders komen nog zo'n beetje door. ( maar gelukkig is mijn interesse in 28 oost ook nihil )

Sir Kiekeboe

  • Guest
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #18 on: July 25, 2013, 09:18:07 AM »
Ik heb net even uit gerekend wat de hoek is die gemaakt wordt van uit zijn schotel met het gebouw en dat is 28,37 graden
inv tangens(27/50)
Dit is dus van af de grond en daarmee zit de 19.2 schotel net goed.
Nu staat die schotel niet op de grond en is de 23.5 schotel ook goed.
Het is dus of iets anders wat in de weg zou staan of je uitlijning is niet 100%

Dolk

  • Guest
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #19 on: July 25, 2013, 09:59:57 AM »
Hoe hoog is dat gebouw, dat kan je bij benadering uitrekenen, je hebt daar de afstand en hoogte van het signaal op die plaats.
Aantal verdiepingen x 4m (hoop dat ik goed zit bij 4 ).
je woont op het 4de, dus 12 meter aftrekken, als de som onder de 27 meter blijft is het goed.
Want op op 50 meter afstand passeert het signaal op 27 meter hoogte.

die groene signaal-lijn is dat met astra 19.2 ? of 23.5
de 23.5 hangt nog iets lager dan de 19.2

 
Hierbij een beetje betere foto, het gaat met name om het "zwarte torentje" dat er bovenuit steekt. Overigens weet ik dat de schotel zoals hier afgebeeld, de kop in de verkeerde houder heeft, maar anders heb ik helemaal geen beeld, dus zet ik deze steeds weer terug, na het zoeken van signaal :icon_confused:.
Het gebouw is naar schatting ongeveer 33m hoog(bij berekening met de 4m), dus zou betekenen volgens de som: 33-12=21 dat zou dan goed moeten zijn?
De groene lijn is de 23,5. De andere(19,2) loopt net tussen gebouw 1 en 2 door(dat signaal is ook sterker, hoewel nog nooit boven de 50% geweest, maar storingsvrij).

Dolk

  • Guest
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #20 on: July 25, 2013, 10:09:35 AM »
We hebben de uitlijning opnieuw gedaan, de standaard staat stevig,recht en perfect(zelfs waterpas). Beter dan voorheen, toen ik hetzelfde resultaat boekte: wel redelijk astra1, haperend astra3. En met de 23.5 kop in de houder: niks. Aan de uitlijning kan het m.i. niet aan liggen.

De schotel zelf dan??? Kan die dan slijten/ defect raken o.i.d. ?? Ik heb de mijne 2e hands gekregen, heeft heel lichtjes 1 mm speling op de uitstekende pin(maar lijkt me niet storend).

 :-D

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #21 on: July 25, 2013, 11:41:22 AM »
Hum hum, de gemiddelde hoogte per verdieping stond op dispointer vermeld.
Tip: A residential floor height is about 2.75m (9ft), an office floor height about 3.25m (11ft)

Afgaand op die gegevens, als dat gebouw een kantoor ruimte is dan is het iets van 26 meter, daar moet je makkelijk overheen kunnen.
Aangezien de schotel niet op de grond staat maar zich op +/- 8 meter hoogte bevind , moet die hoogte er nog af, dan komen we uit op 26-(2,75x3)=18m
Terwijl astra 23.5 op die positie op 27 m hoogte hangt, zelfs astra 28.2 moet daar lukken.
Dat betekend dat je beide astra’s wel kan ontvangen en je aan de slag zal moeten om de schotel bij te regelen.

ik ga straks wat uitleg geven, waarop je moet gaan letten.

En nee zo'n schotel kan niet verslijten, er kan wel een probleem zijn als de arm niet origineel is of de schotel gedeukt is.
maar dat lijkt me hier niet het geval.     
The key to happiness
Stay away from idiots

Dolk

  • Guest
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #22 on: July 25, 2013, 11:42:43 AM »
Is het zo dat een grotere schotel zorgt voor betere ontvangst? Concreet: ik heb moeite met ontvangst van Astra3 op mijn 60cm schotel, stel dat ik een grotere koop verbetert de ontvangst dan(automatisch)?

Of heeft dat (ook) te maken met de kwaliteit/ merk van de schotel?

Sir Kiekeboe

  • Guest
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #23 on: July 25, 2013, 12:33:34 PM »
Een grotere schotel levert normaal meer signaal sterkte op en dus een beter ontvangst.
Ik zelf werk met een 90cm schotel en heb er 4 vaste koppen in zitten.
In mijn geval is de 28.? sat maar net redelijk te ontvangen maar dat komt omdat ik net langs mijn eigen gebouw af kijk.
Persoonlijk zou ik eerst eens kijken voor een grotere wok als je die voor een laag prijsje kunt vinden, dat kan al een grote verbetering zorgen.

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #24 on: July 25, 2013, 12:53:43 PM »

Hierbij een beetje betere foto,

Als ik die foto bekijk, dan ga jij daar overheen vliegen met je schotel  :-o

Je zit zelf op 4 hoog....dan blijft er nog 1 verdieping en dat zwarte torentje oven.
En die opgetelde hoogte op die afstand vanaf je schotel.......no problmo.


Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #25 on: July 25, 2013, 01:58:48 PM »
Met een grotere schotel ga je zeker meer ontvangst krijgen, dat is zelfs aan te raden nu met de omschakeling naar 8PSK.
Met een 60 cm lukt het nog altijd, maar de regenreserve is nu veel kleiner.

Wat me nu ook opvalt dankzij die foto al kan ik het niet zo goed zien.
Die duo lnb die er bij u opzit lijkt er een voor een 80 cm schotel en niet voor een 60 cm, de benen staan verder van elkaar, dat maakt een hemelsbreed verschil uit voor ontvangst van de 2 de sateliet.
Controleer dat eens


The key to happiness
Stay away from idiots

Dolk

  • Guest
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #26 on: July 25, 2013, 02:17:39 PM »
Met een grotere schotel ga je zeker meer ontvangst krijgen, dat is zelfs aan te raden nu met de omschakeling naar 8PSK.
Met een 60 cm lukt het nog altijd, maar de regenreserve is nu veel kleiner.

Wat me nu ook opvalt dankzij die foto al kan ik het niet zo goed zien.
Die duo lnb die er bij u opzit lijkt er een voor een 80 cm schotel en niet voor een 60 cm, de benen staan verder van elkaar, dat maakt een hemelsbreed verschil uit voor ontvangst van de 2 de sateliet.
Controleer dat eens




Hoe kan ik dat zien? Er staat niet een maat op..

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #27 on: July 25, 2013, 02:52:16 PM »
Je ziet toch dat er een verschil is tussen de duo lnb's op de foto, kijk eens naar de ruimte die er nog is tussen de (zwarte) sluitring en het ander been op foto 1
Bij nr 2 kan de sluitring er nog net tussen, (beide sluitringen hebben dezelfde diameter)
Bij een 60 cm duo lnb staan de benen korter tegen elkaar.
Daar kan met moeite uw pink tussen, sommige LNB beugels kunnen er zelfs niet omheen.  
Vergelijk dat eens met uw duo lnb.

Als dit er een is voor een 80 cm moet je niet verder zoeken, dan zit het probleem hierin.
    
Dit is een 60 cm duo lnb, die sluitring kan er met moeite tussen.




The key to happiness
Stay away from idiots

Dolk

  • Guest
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #28 on: July 25, 2013, 04:39:14 PM »
Mooi waarschijnlijk is dit dus het probleem?

 
Deze is dan voor 80 cm schotel? Als ik dan morgen een grotere schotel ga halen(bijvoorbeeld een 'Inverto 80 cm') dan zou ik optimaal en probleemloos Astra1 en 3 moeten kunnen kijken?


Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #29 on: July 25, 2013, 06:08:09 PM »
Als dit uw duo lnb is, dat is er duidelijk een voor de 80 cm schotel.
Het brandpunt van een 60 cm is anders dan bij de 80 cm schotel, de hoek waarin dat signaal wordt weerkaatst is veel kleiner.
Daarom dat bij de 60 cm schotel de lnb iets dichter tegen de schotel staat, dat heeft dan weer een impact op de afstand van lnb's ten opzichte van elkaar, en een duo lnb dat zijn in feitte 2 lnb's met een schakelaar in 1 verpakking.

Je bent niet de eerste die dit meemaakt, dat is de fout van Canaldigitaal/TV Vlaanderen, die houden hoog bij laag vast aan hun 60 cm schotel.
Hun DUO lnb is daar op aangepast, dat staat dan ook zo op de verpakking vermeld.
De gewone duo lnb's met 4.3 graden verschil, zoals jij er een hebt zijn voor een normale schotel van 78 - 80 cm.

 
The key to happiness
Stay away from idiots

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
 

gfxgfx
gfx gfx