gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Vu+Open Black Hole 5.4.003 (update) 19-04-2024
Dreambox Open HDF image v7.3 (68)- (update DM 820-900-920) 15-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024
Latest oscam all images 11764 (update) 12-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72203 Posts in 11152 Topics by 6357 Members - Latest Member: edward87 April 20, 2024, 04:19:05 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?  (Read 23470 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dolk

  • Guest
Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« on: July 13, 2013, 05:47:05 PM »
Beste schotel-kenners, ik (semi-beginner) woon in een appartementencomplex, 4 hoog, midden in de stad.
Ik heb een duo-lnb geschikt voor 19.2 en 23.5 ontvangst en een schotel(64cm). Ontvanger Irverto 5m, HD ready. Nu kan ik wel 19.2/ Astra 1 ontvangen(ontvangst 40%, sterkte 25%), maar met geen mogelijkheid 23.5/Astra3. Ik heb als het meezit een 'haperend beeld, met geluid', ontvangst signaal en sterkte minimaal 30% en 0-5. Heb alles (nauw)keurig volgens het boekje gedaan.
 
Mijn vermoeden is dat een ander tegenoverstaand gebouw mijn signaal belemmert, is dit mogelijk?
Zo, ja wat is daar tegen te doen? (Bij digitenne heb je een binnenantenne bijv.)
Zo, nee wat kan het dan zijn?

 :-D

Offline LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21506
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #1 on: July 13, 2013, 07:09:54 PM »

Er zijn er vast hier op ons forum die het veel beter kunnen uitleggen dan ik wat betreft schotel opstelling maar ik doe een poging  :-x

Als je vier hoog zit betwijfel ik sterk dat een tegenoverliggend gebouw U zou hinderen of het gebouw zou dan wel erg dicht moeten staan.

- Er zijn veel veranderingen geweest bij de Vlaamse en Nederlandse satelliet verdelers en dat maak dat eigenlijk een 64cm schotel wat aan de kleine kant is geworden en daarom erg juist moet afgesteld staan.

- De beste wijze om toch nog resultaat te krijgen is niet de schotel af te stellen op 19.2 Bvn maar op een zender van 23.5

Maar eerlijk gezegd is mijn mening dat je beter af zult zijn met een schotel die iets groter is.
 :-x
  Groetjes van Jef

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #2 on: July 13, 2013, 07:14:05 PM »

Ik heb een duo-lnb geschikt voor 19.2 en 23.5 ontvangst en een schotel(64cm).
Mijn vermoeden is dat een ander tegenoverstaand gebouw mijn signaal belemmert, is dit mogelijk?
Zo, ja wat is daar tegen te doen? (Bij digitenne heb je een binnenantenne bijv.)
Zo, nee wat kan het dan zijn?

Zou mogelijk kunnen zijn dat het gebouw iets in de weg staat....ik heb dat b.v. met de top van hoge bomen...
astra 2 -28 oost doet het hier nu ook bijna niet met al dat blad eraan....alleen de hele sterke zender komen nog door.

CD en TVV zijn constant bezig met zenderwissels en hebben ( na mijn mening en die van anderen hier ook) het signaal mooi verzwakt
met dat 8PSK en wat al niet meer.  :D  Een schotel van 64 cm doorsnee kan het dus ook nog zijn dat die onvoldoende signaal oppakt.
Je leest het hier wel meer dat mensen nu problemen krijgen met een te kleine schotel.

Maar voordat je eventueel gaat proberen met een grotere schotel ( minimaal 80 cm ) zou ik eerst kijken of je idd. wel vrij zicht hebt.
Volgens mij was het ong. daar waar de zon s' morgens om 11 uur staat aan de hemel.....en die hoek is ong 30 graden.
Je zou b.v. met een gradenhoek van 30 graden even kunnen gaan zichten...deze hou je dan van onderen horizontaal bij je LNB en kijk je langs
die andere zijde van 30 graden of je voldoende over het tegenoverstaande gebouw heen gaat.


Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #3 on: July 13, 2013, 07:41:09 PM »
Als je ontvangst hebt, zelfs al is dat maar 40 %, kan het gebouw daar rechtover weinig hinder veroorzaken.
Ga eens naar de site  http://www.dishpointer.com/ en vul daar uw adres in, en selecteer astra 19.2 oost en nadien astra 23.5
Je krijgt daar dan een groene lijn te zien en die kijkt richting satelliet, check eens of het betreffende gebouw op die lijn ligt. Die groene bol zet je zo goed als kan op de plaats waar de schotel hangt.
Dan is er ook zo’n rood bolletje aanwezig, dat kan je verplaatsen, sleep dat naar een obstakel waarvan je denkt dat die in de weg staat.
Daar wordt een hoogte in weergegeven afhankelijk van de afstand schotel tot obstakel.
Lees daar in af hoeveel de hoogte is en trek er uw hoogte van af, dat wordt gelezen vanaf de grond = 0.0 m.
Als het gebouw hoger is dan wat je daar bekomt, dan heb je een probleem.
 
En wat bedoel je met “ heb alles (nauw)keurig volgens het boekje gedaan”
Toch het boekje niet van canaaldigitaal ?
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #4 on: July 13, 2013, 07:51:06 PM »
Nog snel wat vragen  afvuren
Welke kop steekt er in de lnb houder van de schotel, dat moet de astra 23.5 zijn, op de foto onderaan zit de 19.2 in de houder en dat is fout.

Heb je de diseqc instellingen op de decoder al aangepast voor astra 19.2 en 23.5.
Poort A : Astra 19.2
Poort B : Astra 23. 5
 
The key to happiness
Stay away from idiots

Dolk

  • Guest
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #5 on: July 13, 2013, 08:55:17 PM »
Ik weet dat de 23.5 lnb in de houder moet. Ik heb ook de 23.5(staat op mijn lnb kop) in de houder gedaan, maar krijg dan helemaal geen signaal. Als ik met 19.2 in de houder doe, krijg ik heel minimaal signaal.

Dolk

  • Guest
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #6 on: July 13, 2013, 08:57:32 PM »
Zou mogelijk kunnen zijn dat het gebouw iets in de weg staat....ik heb dat b.v. met de top van hoge bomen...
astra 2 -28 oost doet het hier nu ook bijna niet met al dat blad eraan....alleen de hele sterke zender komen nog door.

CD en TVV zijn constant bezig met zenderwissels en hebben ( na mijn mening en die van anderen hier ook) het signaal mooi verzwakt
met dat 8PSK en wat al niet meer.  :D  Een schotel van 64 cm doorsnee kan het dus ook nog zijn dat die onvoldoende signaal oppakt.
Je leest het hier wel meer dat mensen nu problemen krijgen met een te kleine schotel.

Maar voordat je eventueel gaat proberen met een grotere schotel ( minimaal 80 cm ) zou ik eerst kijken of je idd. wel vrij zicht hebt.
Volgens mij was het ong. daar waar de zon s' morgens om 11 uur staat aan de hemel.....en die hoek is ong 30 graden.
Je zou b.v. met een gradenhoek van 30 graden even kunnen gaan zichten...deze hou je dan van onderen horizontaal bij je LNB en kijk je langs
die andere zijde van 30 graden of je voldoende over het tegenoverstaande gebouw heen gaat.



Ja, waar de zon om 12.45 staat, klopt, heb ik ook gedaan. En dan met hoek van 29.5- 30 Gr. ook dat heb ik juist staan.

Dolk

  • Guest
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #7 on: July 13, 2013, 09:19:05 PM »
Als je ontvangst hebt, zelfs al is dat maar 40 %, kan het gebouw daar rechtover weinig hinder veroorzaken.
Ga eens naar de site  http://www.dishpointer.com/ en vul daar uw adres in, en selecteer astra 19.2 oost en nadien astra 23.5
Je krijgt daar dan een groene lijn te zien en die kijkt richting satelliet, check eens of het betreffende gebouw op die lijn ligt. Die groene bol zet je zo goed als kan op de plaats waar de schotel hangt.
Dan is er ook zo’n rood bolletje aanwezig, dat kan je verplaatsen, sleep dat naar een obstakel waarvan je denkt dat die in de weg staat.
Daar wordt een hoogte in weergegeven afhankelijk van de afstand schotel tot obstakel.
Lees daar in af hoeveel de hoogte is en trek er uw hoogte van af, dat wordt gelezen vanaf de grond = 0.0 m.
Als het gebouw hoger is dan wat je daar bekomt, dan heb je een probleem.
 
En wat bedoel je met “ heb alles (nauw)keurig volgens het boekje gedaan”
Toch het boekje niet van canaaldigitaal ?

Heb inderdaad mbv de website gekeken, zoals ik vermoed is de lijn van de 19.2 Astra precies tussen 2 gebouwen door en de lijn van 23.5 astra tegen 1 van de gebouwen aan. Het gebouw is hoger dan dat van mij.
Het "gebouw 2" veroorzaak m.i. het probleem. Is dat plausibel?

En als ik een grotere schotel koop, kan dit dan verbeteren/ oplossen?

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #8 on: July 13, 2013, 09:52:59 PM »
Volgens mij kan je beide wel ontvangen.
Het was al lachend bedoeld daarnet over dat boekje" helaas praktijk en boekje liggen ver uit elkaar.
Die elevatiehoek, die ze opgeven is een benadering, om de satelliet te vinden
Dan volgt nog de fijnafstemming, zowel in de richting van de satelliet als de elevatie hoek en dat is mm werk.

Hopelijk schakelt de decoder de duo lnb om naar de 23.5 kop, heb je dat gecontroleerd in de box? bij de lnb of antenne instellingen BELANGRIJK !!!! 
Anders zal het niet werken
Het probleem bij die 23.5 lnb is dat die moet geactiveerd worden via de ingebouwde diseqc. (schakelaar)
De 19.2 die werkt zonder de diseqc in te stellen, die zit op poort A, zonder commando staat die altijd open.
 
Als dat oke is 23.5 lnb in de houder , ontvanger op een zender of transponder zetten.
Je hebt ontvangst op astra 19.2, vanaf deze positie verdraai je de schotel heeeeel langzaam naar links en je laat de schotel lichtjes zakken.
Astra 23.5 zit wat lager dan de 19.2

De bedoeling is de schotel uit te richten op de zwakkere astra 23.5 met de 23.5 lnb in de houder, zodanig dat je daarop optimale ontvangst hebt
De 19.2 die kijkt mee van opzij.
Als je er in slaagt de 23.5 optimaal te ontvangen dan is enkel nog een kwestie van de 19.2 omhoog te zetten.
The key to happiness
Stay away from idiots

Dolk

  • Guest
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #9 on: July 13, 2013, 10:30:29 PM »
Dank alvast voor de tips en adviezen, ik ga komende week ermee aan de slag! Ik meld me weer de week erop, hoe het ermee staat(en kan jullie hopelijk positief berichten!). Nogmaals dank alvast voor de hulp!
 <love lux>

Dolk

  • Guest
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #10 on: July 24, 2013, 04:11:03 PM »
Beste mensen, ik kan denk ik wederom wat uitsluiten:

N.a.v. jullie tips:
-Mijn Diseqc is automatisch geschakeld(op A zit Astra1 en B Astra3) dus kan het (ook) niet zijn


Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #11 on: July 24, 2013, 04:35:54 PM »
Ben je niet in de mogelijkheid een foto te nemen van jouw (schotel) positie naar astra t.o.v dat gebouw rechtover je.
zo gaan we het nooit oplossen, we kunnen niet precies inschatten hoe de situatie daar bij u is 
Daarbij is onze kristallen bol in reparatie, anders gezegd gissen is missen.

 
The key to happiness
Stay away from idiots

Dolk

  • Guest
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #12 on: July 24, 2013, 04:46:18 PM »
Ik hoop bij dezen wat meer duidelijkheid te scheppen(ik hoop wel dat ik de foto goed heb gedaan in dishwebsite)


Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #13 on: July 24, 2013, 06:46:44 PM »
Hoe hoog is dat gebouw, dat kan je bij benadering uitrekenen, je hebt daar de afstand en hoogte van het signaal op die plaats.
Aantal verdiepingen x 4m (hoop dat ik goed zit bij 4 ).
je woont op het 4de, dus 12 meter aftrekken, als de som onder de 27 meter blijft is het goed.
Want op op 50 meter afstand passeert het signaal op 27 meter hoogte.

die groene signaal-lijn is dat met astra 19.2 ? of 23.5
de 23.5 hangt nog iets lager dan de 19.2
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
« Reply #14 on: July 24, 2013, 07:28:56 PM »
Tja...hoogtes en afstanden he  :)  je kan het ook zo doen op de plek waar je je schotel ophangt.



***
De 30 graden hoek is wiskundig 1 -2 - wortel 3  ( wortel 3 = 1,73 )
Maar als ik dat plaatje bekijk 50meter en 27 meter dan is die verhouding 1,85

Dus stel je afstand tot het gebouw is 40 meter
dan is dat 40 delen door 1,85 = 21,6 meter

Als je nu weet op welke hoogte jij zit en hoe hoog het andere gebouw in totaal is, kan je e.e.a. dus ook uitrekenen
Het andere gebouw mag dan ( in het geval van 40 meter afstand) niet hoger dan 21,6 meter zijn ten opzichte van jou schotel

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Wel 19.2 geen 23.5?! Belemmering ontvangst mogelijk?
 

gfxgfx
gfx gfx