gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Vu+Open Black Hole 5.4.003 (update) 22-04-2024
Dreambox Open HDF image v7.3 (72)- (update DM 820-900-920) 22-04-2024
Latest oscam all images 11766 (update) 20-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72189 Posts in 11150 Topics by 6358 Members - Latest Member: ManyPeny7 April 23, 2024, 02:41:06 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Beeld weg bij minste regene gaatn
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Beeld weg bij minste regene gaatn  (Read 7001 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

soevel

  • Guest
Beeld weg bij minste regene gaatn
« on: May 30, 2013, 02:11:23 PM »
Heb nieuwe schotel Triax geplaatst van 78cm met 4 lnb's. Ze hebben allemaal rond de 80% zoals nu, maar van zodra er regen valt gaat dat percentage makkelijk onder de 50%, zelfs zoals gisterenavond als het al tijdje gedaan was met regenen geeft ie 20-30% dan weer 1sec later 65% of zoiets dan ff 0%, terug 20-30% etc ... Maar zoals nu werkt ie dan terug perfect. Ik had zo'n paraplu maar die gaat niet zo breed om over de 4 lnb's te gaan Is er een andere oorzaak en hoe kan ik dit voorkomen? thx

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8362
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Beeld weg bij minste regene gaatn
« Reply #1 on: May 30, 2013, 03:28:32 PM »
ja er is een andere en veel voorkomende reden
Die regen zorgt voor een hogere demping tussen satelliet en schotel (lnb) 
Het toekomend signaal is daardoor wat zwakker, als de schotel en de lnb's dan niet correct zijn afgeregeld krijg je zulke situaties.
Dus je weet wat te doen als de zon gaat schijnen.
En zo'n paraplu is een broodje aap verhaal, dat helpt voor geen meter, tenzij de lnb is ontworpen en er water op blijft staan.
The key to happiness
Stay away from idiots

soevel

  • Guest
Re: Beeld weg bij minste regene gaatn
« Reply #2 on: May 30, 2013, 04:08:24 PM »
Je bedoelt het % trachten op te krikken dan naar boven de 80%? En dan is dit opgelost normaal? Want nu zakt die van 80% naar 0% of 20% of iets hoger dus serieus wat bij die regen

Online LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21503
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: Beeld weg bij minste regene gaatn
« Reply #3 on: May 30, 2013, 05:32:19 PM »
Het probleem is volgens mij toch echt wel ontstaan bij de invoering van de 8PSK van Tv Vlaanderen
Zowel kleine als grote schotels hebben er last van , de een al wat meer als de ander.
De echte oplossing ligt bij Tv Vlaanderen want als je onder de zelfde omstandigheden een Nederlands kanaal bekijkt heb je het probleem niet.  :P
  Groetjes van Jef

Offline nokirol

  • Global Moderator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2293
  • Country: be
Re: Beeld weg bij minste regene gaatn
« Reply #4 on: May 30, 2013, 05:40:28 PM »
zo is het inderdaad
groeten van Roland.
   

DB.920UHD 4K +500gb hdd/ 2x VU+DUO4K+500gb hdd/   (DB.8000HD+650gb hdd/ DB.7025+500gb hdd +2 DB7020.in de kast)

Visiosat Bigsat 8x quad lmb's  /

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Beeld weg bij minste regene gaatn
« Reply #5 on: May 30, 2013, 06:01:44 PM »
want als je onder de zelfde omstandigheden een Nederlands kanaal bekijkt heb je het probleem niet.  :P

**kuch*  :-o  heb je het probleem misschien wat minder.

Ja want bij CD is het ook huilen met de pet op sinds dat 8PSK


soevel

  • Guest
Re: Beeld weg bij minste regene gaatn
« Reply #6 on: May 30, 2013, 06:28:26 PM »
Bij mij werkt niets dan hoor, ook Canal Digitaal niet

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8362
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Beeld weg bij minste regene gaatn
« Reply #7 on: May 30, 2013, 08:00:10 PM »
Heb je al eens gecheckt wat andere zenders doen bij regenweer
Quote
Heb nieuwe schotel Triax geplaatst van 78cm met 4 lnb's
Niet uitgesloten dat de coaxkabel of de diseqc vocht binnen krijgt.

En staat de skew van de lnb's wel juist ? ook dat maakt wat uit
 
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline lelange007

  • Global Moderator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2898
  • Country: be
  • Le Forum LuxSat,le lien incontournable pour le Sat
    • Luxsat .eu
Re: Beeld weg bij minste regene gaatn
« Reply #8 on: May 31, 2013, 08:15:51 AM »
Het probleem is volgens mij toch echt wel ontstaan bij de invoering van de 8PSK van Tv Vlaanderen
Zowel kleine als grote schotels hebben er last van , de een al wat meer als de ander.
De echte oplossing ligt bij Tv Vlaanderen want als je onder de zelfde omstandigheden een Nederlands kanaal bekijkt heb je het probleem niet.  :P
Niet allen bij Tv Vlaanderen , bij Telesat is het zelfde  :P

Offline mistico

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 702
  • Country: 00
Re: Beeld weg bij minste regene gaatn
« Reply #9 on: October 28, 2013, 01:18:34 PM »
 ja hier ook met de multytene
zie het licht niet meer

Offline frododehobbit

  • Super Member
  • ***
  • Posts: 86
Re: Beeld weg bij minste regene gaatn
« Reply #10 on: October 28, 2013, 01:41:19 PM »
Ik heb ook zo een soort multytenne (triplesat ). Ook altijd problemen met de omgezette zenders. Sinds 1 Augustus heb ik geen TvVlaanderen abonnement meer. Ik kijk sindsdien dus enkel naar de vrij te ontvangen zenders ,meestal op astra 2, en heb nog geen enkele keer uitval gehad met regen. Ook bvn staat hier regelmatig op en soms de zdf hd themazenders. Allemaal zonder problemen. Moesten ze deze zenders omzetten naar 8psk dan is het gedaan met satelliet kijken via een multytenne. Ik weet niet hoeveel extra zenders er op de transponder kunnen geplaatst worden door 8psk maar als je daardoor abonnees verliest is dit misschien de verkeerde strategie. En voor zoveel ik er van snap is er dan nog verschil in fec 5/6  en fec 3/4.  Enfin ze zullen wel weten wat ze doen zeker. 

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8362
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Beeld weg bij minste regene gaatn
« Reply #11 on: October 28, 2013, 01:54:26 PM »
FEC of de Forward Error Correction.
FEC, Foutcorrectie bij digitale satelliettransmissie is simpel gezegd het herversturen van data. De getallen als 3/4, 5/6 of 9/10 hebben te maken met de verhouding van foutcorrectie tot actuele data. Bij een FEC van 3/4 is een kwart van de ontvangen gegevens foutcorrectie, en drie kwart daadwerkelijke informatie.

Een transponder met een FEC van 2/3 heeft dus een enorme foutcorrectie, en een transponder met een FEC van 9/10 heeft een kleine foutcorrectie.
In het geval 9/10 zul je dus sneller last hebben van uitval bij bijv. hevige regenval, en moet je de schotel preciezer uitrichten dan wanneer de foutcorrectie 3/4 zou zijn.
Als de ontvanger een stukje gemist heeft, kan hij met behulp van deze foutcorrectie het missende deel alsnog decoderen, de breuk geeft de mate van automatische foutherstel bij ontvangst aan.

Zo wordt bij een FEC van 1/2 bij een groep van 2 uitgezonden bitjes er één voor het signaal gebruikt en één voor foutherstel, wordt weinig gebruikt omdat dit teveel bandbreedte kost.
Bij een FEC van 2/3 wordt bij een groep van 3 uitgezonden bitjes er twee voor het signaal gebruikt en de derde voor foutherstel, wordt door CanalDigitaal het meeste gebruikt voor de Astra 23,5 met DVB-S2-8PSK modulatie.

Bij een FEC van 3/4 wordt bij een groep van 4 uitgezonden bitjes er drie voor het signaal gebruikt en de vierde voor foutherstel.
Dit wordt o.a. gebruikt bij de zenders Eurosport HD en History HD met met DVB-S2-8PSK modulatie.

Bij een FEC van 5/6 wordt bij een groep van 6 uitgezonden bitjes er vijf voor het signaal gebruikt en de zesde voor foutherstel.
Hierbij is er dus het minste foutherstel en dat betekent dat het signaal heel goed binnen moet komen anders krijg je geblokt beeld of freezers of helemaal geen beeld.
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline frododehobbit

  • Super Member
  • ***
  • Posts: 86
Re: Beeld weg bij minste regene gaatn
« Reply #12 on: October 28, 2013, 02:00:43 PM »
Bedankt voor de uitleg mebo870.  :cool:

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: Beeld weg bij minste regene gaatn
« Reply #13 on: October 28, 2013, 05:43:40 PM »


Een transponder met een FEC van 2/3 heeft dus een enorme foutcorrectie,

bedank voor de uitleg...weer wat geleerd hahaha

Maar wat ik nu niet snap is dat bij CD de meeste HD zenders op de FEC 2/3 staan...en toch is het CD waarbij je veel last hebt als het wat regent.
De duitse HD zenders die doen het dan gewoon en ook die zijn vaak met 8psk
Ook de SD zenders van CD doen het dan nog hiero.....

Heb ook al eens gelezen dat die Astra 3 satelliet minder is dan Astra 1. ...ik weet niet of dat klopt hoor  :P :P :P

Op dit moment heb ik hier weer heel veel last al de gehele dag.  :D :D :D
Het regent hier niet eens en op buienradar zie ik wel dat er wat wolkjes overtrekken in de lijn van de satellieten.
Alle zenders waar ik dik voor betaal ( toppakket ) bij CD liggen nu plat....de FTA zenders b.v. Arte HD geen enkel probleem nu TOP signaal daarop.

Heb een paar weken geleden een sat monteur weer erbij gehad ( 300 euri koste dat geintje met hoogwerker e.d.)  om de zaak beter af te stellen en hij heeft dat 23 oost iet beter gekregen maar het blijft k*t.
Vroeger voor al die zenderwissels met Qpsk had ik nooit problemen....sinds ong een jaar nu dus wel, precies op het moment dat ze met die 8psk begonnen.

Waar het aan ligt ? ....ja omdat hier hoge bomen staan, maar dat is dus nooit echt een probleem geweest...dus dat 8psk en het afknijpen van signaaltjes door CD is ook van grote invloed dat ik nu problemen heb.



Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8362
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Beeld weg bij minste regene gaatn
« Reply #14 on: October 28, 2013, 07:40:16 PM »
Er is nog een factor, naast hogere frequenties, die meer verlies in de kabel geven dan lagere is er DVB-S2 / 8PSK die iets meer vermogen nodig heeft,
DVD-S2 heeft 20 tot 30 % meer doorvoer capaciteit dan een DVB-S, dat gaat ten koste van de  signaal sterkte, en is afhankelijk van de gebruikte bandbreedte.

Momenteel wordt de kwaliteit van digitale televisie eerder beperkt door de digitale bandbreedte dan door de resolutie.
Zo is het mogelijk een zender van 720 pixels of hoger uit te zenden maar deze zeer weinig bandbreedte te geven.
Het resultaat is dan een wazig, brokkelig beeld, vergelijkbaar met een plaatje met te veel JPEG compressie.
De beschikbare bandbreedte van en op een transponder speelt dus een cruciale rol, ook het aantal zenders dat men er op steekt telt mee.
Beter zou zijn om te spreken van kanaalcapaciteit, deze wordt uitgedrukt in Mbit/s (megabits per seconde)
Vergelijkbaar met de snelheid van uw internetverbinding. 

Als voorbeeld 
Astra 19.2 Freq 10832.25 H DVB-S2 8PSK 22000 2/3 42.6 Mbps , daar zitten nu 4 Hd zenders op.
Elke zender kan daar theoretisch beschikken over een bandbreedte van 10.65 Mbps.

Dan eentje van Canaaldigitaal
Astra 23.5 Freq 12129.00 V DVB-S2 8PSK 27500 2/3 54.5 Mbps en 18 zenders
Dat is voor elke zender 3.02 Mbps, hier hoeft geen tekening bij.

Het fijne weet ik er ook niet van, maar bij Canaaldigitaal zouden ze gebruik maken van variabele bandbreedte voor hun zender, de beschikbare bandbreedte wordt dan verdeeld over alle zenders die op de transponder aanwezig zijn.

Een zender met een traag of stilstaand beeld heeft minder doorvoer nodig, die ze dan inzetten bij de andere zenders.
Dat heeft wel als nadeel als alle zenders tegelijk veel bandbreedte vragen er een tekort aan capaciteit ontstaat , dan zien we blokjes verschijnen.
Zoiets als een grote taart voor 18 mensen, degene die veel honger heeft zal meer eten, hebben ze allemaal tegelijk honger is het vechten.

The key to happiness
Stay away from idiots

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Beeld weg bij minste regene gaatn
 

gfxgfx
gfx gfx